Marknadsanalys och statistikPoäng (5 sp)
Kod: FEK25FFO02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Studieperiodens (kursens) innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande
-har en grundläggande förståelse för marknadsanalysens process och kan använda vissa verktyg, men behöver vägledning för att genomföra en komplett analys.
-kan presentera grundläggande resultat från en marknadsanalys
- kan använda några enkla statistiska verktyg och göra grundläggande beräkningar, men saknar förmåga att tillämpa dessa i mer komplexa situationer
-kan läsa och ta fram data från statistik, men kan ha svårt att korrekt tolka och använda den i marknadsanalysen
-känner till de grundläggande typerna av fördelningar men har begränsad förståelse för deras praktiska tillämpning
-har en grundläggande förståelse för statistiska skattningar och kan beskriva osäkerhet och konfidensintervall på ett rudimentärt sätt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande:
-behärskar processen och kan självständigt använda de verktyg som krävs för att genomföra en marknadsanalys, men kan behöva viss vägledning för mer avancerade aspekter
-kan presentera resultaten av marknadsanalyser på ett klart och strukturerat sätt
-kan genomföra mer komplexa statistiska beräkningar och har en god förståelse för grundläggande statistiska begrepp.
-kan effektivt läsa och utnyttja data i marknadsanalys och dra rimliga slutsatser utifrån den
-förstår skillnader mellan diskreta och kontinuerliga fördelningar och kan använda dem praktiskt i analysarbete.
-har en god förståelse för statistiska skattningar och kan korrekt tolka osäkerhet och konfidensintervall.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande
-behärskar hela processen för marknadsanalys och kan tillämpa avancerade verktyg och metoder för att dra djupgående insikter om marknaden.
-kan presentera resultaten av marknadsanalyser på ett professionellt sätt, med en tydlig förklaring av metodologi och slutsatser, och kan anpassa presentationen för olika målgrupper.
-kan använda avancerade statistiska metoder och genomföra komplexa beräkningar, och har en stark förståelse för hur dessa tillämpas på marknadsdata.
-kan läsa, bearbeta och analysera stora datamängder och effektivt använda denna data
-har en djup förståelse för diskreta och kontinuerliga fördelningar
-kan noggrant utföra och tolka statistiska skattningar, hantera osäkerhet och konfidensintervall, och använda dessa resultat