Forsknings- och utvecklingsmetoderPoäng (5 sp)
Kod: FE21FL02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan
Studieperiodens (kursens) innehåll
- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande
Förkunskapskrav
Svenkas för affärslivet 3 sp
Anmälningstid
01.12.2022 - 08.01.2023
Tajmning
09.01.2023 - 09.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Annemari Andrésen
Grupper
-
ÖH21FLEXFEKÖppna YH, Flexibelt till tradenom
Lärandemål
Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan
Innehåll
- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande
Tid och plats
Digitalt via Teams eller Webex
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur:
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Kananen, J: Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas m.fl
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Övrigt material enligt rekommendation av föreläsaren
Undervisningsmetoder
Inbandade föreläsningar
Virtuella träffar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Forskningplanen inlämnas 31.3.2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar och virtuella träffar 2 sp
Självständigt arbete inklusive forskningsplan 3 sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kvalitet på analyser
Kvalitet på forskningsplanen
Närvaro samt aktivitet på digitala träffar
Underkänd (0)
Inte slutförd forskningsplan eller opponens.
Oinlämnade uppgifter
Frånvaro under närtillfällen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Svaga insatser, knapp kvalitet
Inlämnad forskningsplan innehåller enbart basinformation.
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten .
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppgifter samt presentationer väl utförda
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Utmärkta insatser samt kvalitet på arbeten.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten.
Förkunskapskrav
Svenkas för affärslivet 3 sp