Hoppa till innehåll

Barn, unga och familjerPoäng (5 sp)

Kod: SOKG2502

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskap om barns, ungas och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen
- kan handleda barn, unga och familjer i servicesystemet
- kan planera, förverkliga och utvärdera församlingsverksamhet för barn och familjer
- kan tillämpa kyrkans värderingar i arbetet med barn och familjer
- har förmåga att arbeta interprofessionellt inom kyrka och samhälle

Studieperiodens (kursens) innehåll

- olika barnfamiljer
- barns och ungdomars identitetsutveckling
- service och servicehandledning för barn, unga och familjer
- verksamhetsformer för kyrkans barn- och familjearbete
- kyrkans småbarnspedagogik
- metoder och material i kyrkans barn och familjearbete
- respektfullt, kultursensitivt och delaktighetsfrämjande stöd för familjers andliga fostran

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.10.2026

Tajmning

13.01.2025 - 31.12.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
Lärare

Nadja Suomela

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om barns, ungas och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen
- kan handleda barn, unga och familjer i servicesystemet
- kan planera, förverkliga och utvärdera församlingsverksamhet för barn och familjer
- kan tillämpa kyrkans värderingar i arbetet med barn och familjer
- har förmåga att arbeta interprofessionellt inom kyrka och samhälle

Innehåll

- olika barnfamiljer
- barns och ungdomars identitetsutveckling
- service och servicehandledning för barn, unga och familjer
- verksamhetsformer för kyrkans barn- och familjearbete
- kyrkans småbarnspedagogik
- metoder och material i kyrkans barn och familjearbete
- respektfullt, kultursensitivt och delaktighetsfrämjande stöd för familjers andliga fostran

Tid och plats

E-kurs
Pågår under tiden 1.1.2024 - 31.12.2026 (slutförd senast 11/2026)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Davidsson, S & Juslin, E. 2016. Det resursstarka barnet - resursförstärkande yrkespraxis för barn under skolåldern.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och kultur.
Kyrkostyrelsen. (2019). Riktlinjer för en familjecentrerad församling.
Kyrkostyrelsen. (2021). Stigen. Livslångt växande med församlingen.
Kyrkostyrelsen. (2021). Så att ingen blir ensam. Riktlinjer inom fostrande arbetet i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland för förebyggande av utanförskap.
Kyrkostyrelsen. (2023). Alla är viktiga. Genomförandet av den nationella barnstrategin inom Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.
Parrish, M. (2012). Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Stockholm: Liber.

Övrig litteratur enligt anvisningar på Moodle.

Undervisningsmetoder

Kursen genomförs i sin helhet som självständiga studier enligt instruktioner på Moodle.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande är självständigt i kontakt med arbets- och församlingslivet enligt instruktioner på Moodle.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen genomförs i egen takt enligt instruktioner på Moodle. Kursen ska vara genomförd senast 30.11.2026. Kursen består av fristående delmoduler med egna målsättningar, instruktioner, källor och examinationsuppgifter som genomförs och lämnas in.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av 5 sp som motsvarar sammanlagt 135 h självständigt arbete.

Modul 1: Barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd 2 sp. Den uppskattade arbetsmängden för examination 1 motsvarar 54 h.

Modul 2: Interprofessionellt arbete med barn och familjer inom kyrka och samhälle 1 sp. Den uppskattade arbetsmängden för examination 2 motsvarar 27 h.

Modul 3: Församlingsverksamhet för barn och familjer 2 sp. Den uppskattade arbetsmängden för examination 3 motsvarar 54 h.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket, samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav