Hoppa till innehåll

Teologi för diakoni och kyrkans fostranPoäng (5 sp)

Kod: SOKG03

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har grundläggande kunskaper i diakonins och kyrkans fostrans historiska bakgrund och teologiska utgångspunkter
- känner till begrepp i anslutning till spiritualitet och kan reflektera över sin egen andliga identitet
- känner till den lutherska kyrkans trosbekännelse och grundläggande lära och deras inverkan på diakonin och kyrkans fostran

Studieperiodens (kursens) innehåll

- olika teologiska utgångspunkter för diakonalt arbete och fostran
- teologiska begrepp i anslutning till diakoni och kyrkans fostran
- församlingsförankrad yrkesidentitet
- språkbruk för teologiska samtal och reflektion
- kyrkans böcker: Bibeln, psalmboken, katekesen, trosbekännelserna, bekännelseskrifterna och kyrkohandboken

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Anmälningstid

15.06.2022 - 30.09.2023

Tajmning

30.09.2022 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Nadja Suomela
Lärare

Nadja Suomela

Grupper
  • ÖH22YRKKYRKF-V
    Öppna YH, yrkesstudier i kyrkans fostran, 40 sp
  • ÖH22KOMPDIAK-V
    Öppna YH, kompletterande studier i diakoni, 90 sp
  • ÖH22YRKDIAK-V
    Öppna YH, yrkesstudier i diakoni, 40sp
  • ÖH22KOMPKYRKF-V
    Öppna YH, kompletterande studier i kyrkans fostran, 90sp

Lärandemål

Studerande:
- har grundläggande kunskaper i diakonins och kyrkans fostrans historiska bakgrund och teologiska utgångspunkter
- känner till begrepp i anslutning till spiritualitet och kan reflektera över sin egen andliga identitet
- känner till den lutherska kyrkans trosbekännelse och grundläggande lära och deras inverkan på diakonin och kyrkans fostran

Innehåll

- olika teologiska utgångspunkter för diakonalt arbete och fostran
- teologiska begrepp i anslutning till diakoni och kyrkans fostran
- församlingsförankrad yrkesidentitet
- språkbruk för teologiska samtal och reflektion
- kyrkans böcker: Bibeln, psalmboken, katekesen, trosbekännelserna, bekännelseskrifterna och kyrkohandboken

Tid och plats

Kursen kan genomföras från och med oktober 2022 till och med november 2023. Virtuella studier. Påbörja genomförandet av kursen minst en månad före den ska vara slutförd.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bibeln

Hagman, P. Om tron. Att söka den djupa verkligheten. Artos, 2018.
Där nöden är störst : en introduktion i diakoni ur finländsk synvinkel
Kummel-Myrskog, Pia ; Sarelin, Birgitta ; Ekstrand, Sixten ; Malkavaara, Mikko, Kyrkostyrelsen, 2009
"Man ska vara sig själv". En bok om ungdomar, tro och delaktighet. Försling, J., Gustavsson C., Wenell, F. (red). Tro & Liv Skriftserie, 2019
Så att ingen blir ensam #ingenblirensam Riktlinjer inom det fostrande arbetet i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland för förebyggande av utanförskap Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 103 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2021
Unga i församlingen, Kyrkostyrelsen 2013
Lindström, H-E, Pilgrimens sju nyckelord. Inspiration för din livsresa, Libris, 2020
Svensk psalmbok för den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland
Tjäna Herren med glädje. Handledning för högmässan. 2012 Tillgänglig:
http://sakasti.evl.fi/sacrista.nsf/sp?open&cid=publikation&tit=Tj%C3%A4na-Herren-med-gl%C3%A4dje-sv
Övrig litteratur enligt anvisningar av kursansvarig lärare i Moodle.

Undervisningsmetoder

Hela kursen genomförs som självständiga studier och övningar enligt instruktioner i Moodle under tiden höstterminen 2022 till höstterminen 2023.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande är självständigt i kontakt med arbetslivet och församlingslivet enligt instruktioner i Moodle.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Delexaminationerna genomförs på egen hand i egen takt. Alla delexaminationer ska vara genomförda när förverkligandet avslutas.
Del 1 och 2 innehåller litteraturstudier och skriftliga uppgifter som ska skrivas enligt Novias skrivanvisningar. Del 3 innehåller ingen litteratur och har mera fri form med egen aktivitet och egna reflektioner från din sida.
Modul 1

Beräknad arbetsmängd: Modul 1 2 sp 54 h (vitsord 1-5)

Innehåll:

Diakonins historiska bakgrund och teologiska utgångspunkter

Kyrkans fostrans historiska bakgrund och teologiska utgångspunkter

Modul 2

Beräknad arbetsmängd: Modul 2 2 sp 54 h (vitsord 1-5)



Innehåll:

- Lutherska kyrkans trosbekännelse  och grundläggande lära och deras inverkan på diakonin och kyrkans fostran  

- Församlingsförankrad yrkesidentitet

- Bibeln, psalmboken, katekesen, trosbekännelserna, bekännelseskrifterna och kyrkohandboken 

Modul 3


Beräknad arbetsmängd: Modul 3 1 sp 27 h (GK/UK)

Innehållet i modulen:
- församlingsförankrad yrkesidentitet

- begrepp i anslutning till spiritualitet

- reflektioner över egen andlig identitet 

 - språkbruk för teologiska samtal och reflektion

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för dig som studerande. I modulerna i Moodle framgår arbetsbelastning per modul.

Studierna genomförs på egen hand.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen

Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket, samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.