Teologi för diakoni och kyrkans fostranPoäng (5 sp)
Kod: SOKG03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har grundläggande kunskaper i diakonins och kyrkans fostrans historiska bakgrund och teologiska utgångspunkter
- känner till begrepp i anslutning till spiritualitet och kan reflektera över sin egen andliga identitet
- känner till den lutherska kyrkans trosbekännelse och grundläggande lära och deras inverkan på diakonin och kyrkans fostran
Studieperiodens (kursens) innehåll
- olika teologiska utgångspunkter för diakonalt arbete och fostran
- teologiska begrepp i anslutning till diakoni och kyrkans fostran
- församlingsförankrad yrkesidentitet
- språkbruk för teologiska samtal och reflektion
- kyrkans böcker: Bibeln, psalmboken, katekesen, trosbekännelserna, bekännelseskrifterna och kyrkohandboken
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Anmälningstid
15.06.2022 - 30.09.2023
Tajmning
30.09.2022 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
ÖH22YRKKYRKF-VÖppna YH, yrkesstudier i kyrkans fostran, 40 sp
-
ÖH22KOMPDIAK-VÖppna YH, kompletterande studier i diakoni, 90 sp
-
ÖH22YRKDIAK-VÖppna YH, yrkesstudier i diakoni, 40sp
-
ÖH22KOMPKYRKF-VÖppna YH, kompletterande studier i kyrkans fostran, 90sp
Lärandemål
Studerande:
- har grundläggande kunskaper i diakonins och kyrkans fostrans historiska bakgrund och teologiska utgångspunkter
- känner till begrepp i anslutning till spiritualitet och kan reflektera över sin egen andliga identitet
- känner till den lutherska kyrkans trosbekännelse och grundläggande lära och deras inverkan på diakonin och kyrkans fostran
Innehåll
- olika teologiska utgångspunkter för diakonalt arbete och fostran
- teologiska begrepp i anslutning till diakoni och kyrkans fostran
- församlingsförankrad yrkesidentitet
- språkbruk för teologiska samtal och reflektion
- kyrkans böcker: Bibeln, psalmboken, katekesen, trosbekännelserna, bekännelseskrifterna och kyrkohandboken
Tid och plats
Kursen kan genomföras från och med oktober 2022 till och med november 2023. Virtuella studier. Påbörja genomförandet av kursen minst en månad före den ska vara slutförd.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bibeln
Hagman, P. Om tron. Att söka den djupa verkligheten. Artos, 2018.
Där nöden är störst : en introduktion i diakoni ur finländsk synvinkel
Kummel-Myrskog, Pia ; Sarelin, Birgitta ; Ekstrand, Sixten ; Malkavaara, Mikko, Kyrkostyrelsen, 2009
"Man ska vara sig själv". En bok om ungdomar, tro och delaktighet. Försling, J., Gustavsson C., Wenell, F. (red). Tro & Liv Skriftserie, 2019
Så att ingen blir ensam #ingenblirensam Riktlinjer inom det fostrande arbetet i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland för förebyggande av utanförskap Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 103 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2021
Unga i församlingen, Kyrkostyrelsen 2013
Lindström, H-E, Pilgrimens sju nyckelord. Inspiration för din livsresa, Libris, 2020
Svensk psalmbok för den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland
Tjäna Herren med glädje. Handledning för högmässan. 2012 Tillgänglig:
http://sakasti.evl.fi/sacrista.nsf/sp?open&cid=publikation&tit=Tj%C3%A4na-Herren-med-gl%C3%A4dje-sv
Övrig litteratur enligt anvisningar av kursansvarig lärare i Moodle.
Undervisningsmetoder
Hela kursen genomförs som självständiga studier och övningar enligt instruktioner i Moodle under tiden höstterminen 2022 till höstterminen 2023.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande är självständigt i kontakt med arbetslivet och församlingslivet enligt instruktioner i Moodle.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Delexaminationerna genomförs på egen hand i egen takt. Alla delexaminationer ska vara genomförda när förverkligandet avslutas.
Del 1 och 2 innehåller litteraturstudier och skriftliga uppgifter som ska skrivas enligt Novias skrivanvisningar. Del 3 innehåller ingen litteratur och har mera fri form med egen aktivitet och egna reflektioner från din sida.
Modul 1
Beräknad arbetsmängd: Modul 1 2 sp 54 h (vitsord 1-5)
Innehåll:
Diakonins historiska bakgrund och teologiska utgångspunkter
Kyrkans fostrans historiska bakgrund och teologiska utgångspunkter
Modul 2
Beräknad arbetsmängd: Modul 2 2 sp 54 h (vitsord 1-5)
Innehåll:
- Lutherska kyrkans trosbekännelse och grundläggande lära och deras inverkan på diakonin och kyrkans fostran
- Församlingsförankrad yrkesidentitet
- Bibeln, psalmboken, katekesen, trosbekännelserna, bekännelseskrifterna och kyrkohandboken
Modul 3
Beräknad arbetsmängd: Modul 3 1 sp 27 h (GK/UK)
Innehållet i modulen:
- församlingsförankrad yrkesidentitet
- begrepp i anslutning till spiritualitet
- reflektioner över egen andlig identitet
- språkbruk för teologiska samtal och reflektion
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för dig som studerande. I modulerna i Moodle framgår arbetsbelastning per modul.
Studierna genomförs på egen hand.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket, samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.