Diakoniarbete IIPoäng (5 sp)
Kod: SOKD02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan bemöta äldre och personer i marginaliserade grupper och deras anhöriga och handleda dem inom det sociala servicesystemet
- kan på ett resursförstärkande och delaktighetsfrämjande sätt både individuellt och i grupp arbeta diakonalt med personer i utsatta situationer
- kan stödja, leda och utveckla frivilligarbete
- kan som sakkunnig inom diakoni i interprofessionella nätverk analysera och utveckla diakonins uppgift i förhållande till samhällets servicesystem
Studieperiodens (kursens) innehåll
- socialgerontologins grundläggande teorier
- service och servicehandledning för äldre samt deras närstående
- andligt arbete bland äldre och deras närstående
- diakontalt arbete med socialt och ekonomiskt marginaliserade individer och grupper inom missbrukarvård och kriminalvård
- frivilligarbetets organisering och handledning
- interprofessionellt arbete
- främjande av delaktighet, gemenskap och hopp
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Anmälningstid
02.12.2022 - 27.01.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Luisa Tast
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
ÖH22KOMPDIAK-VÖppna YH, kompletterande studier i diakoni, 90 sp
-
ÖH22YRKDIAK-VÖppna YH, yrkesstudier i diakoni, 40sp
Lärandemål
Studerande:
- kan bemöta äldre och personer i marginaliserade grupper och deras anhöriga och handleda dem inom det sociala servicesystemet
- kan på ett resursförstärkande och delaktighetsfrämjande sätt både individuellt och i grupp arbeta diakonalt med personer i utsatta situationer
- kan stödja, leda och utveckla frivilligarbete
- kan som sakkunnig inom diakoni i interprofessionella nätverk analysera och utveckla diakonins uppgift i förhållande till samhällets servicesystem
Innehåll
- socialgerontologins grundläggande teorier
- service och servicehandledning för äldre samt deras närstående
- andligt arbete bland äldre och deras närstående
- diakontalt arbete med socialt och ekonomiskt marginaliserade individer och grupper inom missbrukarvård och kriminalvård
- frivilligarbetets organisering och handledning
- interprofessionellt arbete
- främjande av delaktighet, gemenskap och hopp
Tid och plats
Obligatoriska närstudier i Vasa och Åbo
28.01.2022 kl. 8.30-16
10.03.2022 kl. 8.30-16
14.04.2022 kl. 8.30-16
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Närmare information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.
Blennberger, E. & Hansson, M. J. Diakoni. Tolkning, historik och praktik. Verbum.
Diakoniabarometri 2022 – Muuttuva ja muuttava diakonia, Suomen ev. lut. kirkon julkaisuja 138.
Christiansson Drake, E., Hansson, M. J. & Linde, S. (2022). Diakoni - reflektion och praktik. Verbum.
Kyrkans styrdokument gällande diakoni och organisation (anvisas av kurslärare under kursen)
Övrig litteratur enligt kurslärares anvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Gäster från arbetslivet
Övningar och grupparbete
Litteraturstudier och självständigt arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidtabell för examination finns på kursens Moodle-sida.
Slutgiltiga datum för examinationsuppgifterna enligt överenskommelse under första närstudietillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
24 h är närstudier och 111 h är självstudier. Upplägget för självstudierna finns på kursens Moodle-sida.
Obligatorisk närvaro. Frånvaro kompenseras.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav