Hoppa till innehåll

Diakoniarbete IIPoäng (5 sp)

Kod: SOKD02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan bemöta äldre och personer i marginaliserade grupper och deras anhöriga och handleda dem inom det sociala servicesystemet
- kan på ett resursförstärkande och delaktighetsfrämjande sätt både individuellt och i grupp arbeta diakonalt med personer i utsatta situationer
- kan stödja, leda och utveckla frivilligarbete
- kan som sakkunnig inom diakoni i interprofessionella nätverk analysera och utveckla diakonins uppgift i förhållande till samhällets servicesystem

Studieperiodens (kursens) innehåll

- socialgerontologins grundläggande teorier
- service och servicehandledning för äldre samt deras närstående
- andligt arbete bland äldre och deras närstående
- diakontalt arbete med socialt och ekonomiskt marginaliserade individer och grupper inom missbrukarvård och kriminalvård
- frivilligarbetets organisering och handledning
- interprofessionellt arbete
- främjande av delaktighet, gemenskap och hopp

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Anmälningstid

02.12.2022 - 27.01.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Nadja Suomela
  • Luisa Tast
Lärare

Luisa Tast

Grupper
  • ÖH22KOMPDIAK-V
    Öppna YH, kompletterande studier i diakoni, 90 sp
  • ÖH22YRKDIAK-V
    Öppna YH, yrkesstudier i diakoni, 40sp

Lärandemål

Studerande:
- kan bemöta äldre och personer i marginaliserade grupper och deras anhöriga och handleda dem inom det sociala servicesystemet
- kan på ett resursförstärkande och delaktighetsfrämjande sätt både individuellt och i grupp arbeta diakonalt med personer i utsatta situationer
- kan stödja, leda och utveckla frivilligarbete
- kan som sakkunnig inom diakoni i interprofessionella nätverk analysera och utveckla diakonins uppgift i förhållande till samhällets servicesystem

Innehåll

- socialgerontologins grundläggande teorier
- service och servicehandledning för äldre samt deras närstående
- andligt arbete bland äldre och deras närstående
- diakontalt arbete med socialt och ekonomiskt marginaliserade individer och grupper inom missbrukarvård och kriminalvård
- frivilligarbetets organisering och handledning
- interprofessionellt arbete
- främjande av delaktighet, gemenskap och hopp

Tid och plats

Obligatoriska närstudier i Vasa och Åbo
28.01.2022 kl. 8.30-16
10.03.2022 kl. 8.30-16
14.04.2022 kl. 8.30-16

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Närmare information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.

Blennberger, E. & Hansson, M. J. Diakoni. Tolkning, historik och praktik. Verbum.

Diakoniabarometri 2022 – Muuttuva ja muuttava diakonia, Suomen ev. lut. kirkon julkaisuja 138.

Christiansson Drake, E., Hansson, M. J. & Linde, S. (2022). Diakoni - reflektion och praktik. Verbum.



Kyrkans styrdokument gällande diakoni och organisation (anvisas av kurslärare under kursen)

Övrig litteratur enligt kurslärares anvisningar.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gäster från arbetslivet
Övningar och grupparbete
Litteraturstudier och självständigt arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tidtabell för examination finns på kursens Moodle-sida.
Slutgiltiga datum för examinationsuppgifterna enligt överenskommelse under första närstudietillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
24 h är närstudier och 111 h är självstudier. Upplägget för självstudierna finns på kursens Moodle-sida.

Obligatorisk närvaro. Frånvaro kompenseras.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav