Hoppa till innehåll

Verksamhet bland barn och familjerPoäng (5 sp)

Kod: SOKG02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskap om barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen
- kan handleda barn och familjer i servicesystemet.
- kan planera, förverkliga och utvärdera församlingsverksamhet för barn och familjer
- kan tillämpa kyrkans värderingar i arbetet med barn och familjer
- har förmåga att arbeta interprofessionellt inom kyrka och samhälle

Studieperiodens (kursens) innehåll

- barndomen och olika barnfamiljer
- service och servicehandledning för barn och familjer
- verksamhetsformer för kyrkans barn- och familjearbete
- kyrkans småbarnspedagogik
- metoder och material i kyrkans barn och familjearbete
- respektfullt, kultursensitivt och delaktighetsfrämjande
- stöd för familjers andliga fostran

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Anmälningstid

15.06.2022 - 30.09.2023

Tajmning

28.10.2022 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Nadja Suomela
Lärare

Nadja Suomela

Grupper
  • ÖH22YRKKYRKF-V
    Öppna YH, yrkesstudier i kyrkans fostran, 40 sp
  • ÖH22KOMPDIAK-V
    Öppna YH, kompletterande studier i diakoni, 90 sp
  • ÖH22YRKDIAK-V
    Öppna YH, yrkesstudier i diakoni, 40sp
  • ÖH22KOMPKYRKF-V
    Öppna YH, kompletterande studier i kyrkans fostran, 90sp

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen
- kan handleda barn och familjer i servicesystemet.
- kan planera, förverkliga och utvärdera församlingsverksamhet för barn och familjer
- kan tillämpa kyrkans värderingar i arbetet med barn och familjer
- har förmåga att arbeta interprofessionellt inom kyrka och samhälle

Innehåll

- barndomen och olika barnfamiljer
- service och servicehandledning för barn och familjer
- verksamhetsformer för kyrkans barn- och familjearbete
- kyrkans småbarnspedagogik
- metoder och material i kyrkans barn och familjearbete
- respektfullt, kultursensitivt och delaktighetsfrämjande
- stöd för familjers andliga fostran

Tid och plats

Höstterminen 2022 till hösterminen 2023. Virtuella studier.
Kursen kan genomföras från och med oktober 2022 och ska vara slutförd senast inom november 2023.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Riktlinjer för en familjecentrerad församling. Kyrkostyrelsen 2019.

Stigen, Livslångt växande med församlingen. Kyrkostyrelsen 2021.

Så att ingen blir ensam. Riktlinjer inom fostrande arbetet i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland
för förebyggande av utanförskap, Kyrkostyrelsen, Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 103.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi (3., rev. utg.). Stockholm: Natur och kultur.
Parrish, Margarete, Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete, Liber 2012, kap. 12 Familjer och familjesystem s. 278-310
Davidsson, S & Juslin, E. 2016. Det resursstarka barnet - resursförstärkande yrkespraxis för barn under skolåldern.

Övrig litteratur enligt anvisningar på kursens Moodleplatform.

Undervisningsmetoder

Hela kursen genomförs som självständiga studier enligt instruktioner i Moodle.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande är självständigt i kontakt med arbetslivet och församlingslivet enligt instruktioner i Moodle.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen genomförs i egen takt enligt instruktioner i Moodle. Kursen ska vara genomförd senast inom november 2023.I varje del finns det målsättningar, instruktioner, litteratur och examinationsuppgifter som du genomför och lämnar in.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av 5 sp som motsvarar sammanlagt 135 h självständigt arbete.

Modul 1: Barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd 1,5 sp
Den uppskattade arbetsmängden för skriftlig examination 1 motsvarar 40 h

Modul 2: Interprofessionellt arbete med barn och familjer inom kyrka och samhälle 1,5 sp 40 h

Den uppskattade arbetsmängden för skriftlig examination 2 motsvarar 40 h


Modul 3 Församlingsverksamhet för barn och familjer 2 sp

Den uppskattade arbetsmängden för examination i valfri form (enligt instruktioner i Moodle) 3 motsvarar 55 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen

Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket, samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav