Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogikenPoäng (5 sp)
Kod: VAL21047
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt
Studieperiodens (kursens) innehåll
- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 08.01.2025
Tajmning
08.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Åbo – timlärare Socionom
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt
Innehåll
- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete
Tid och plats
Kurstid: 8.1-31.5.2025, Campus Gripen, Åbo
Undervisningen är inplanerad enligt följande(obs! eventuella förändringar/tillägg är möjliga fram till kursstarten):
13.1 kl 15-00-17.30 Alla kursdeltagare
14.1 kl 10-11.30 Online webbinarium. Merikratos: Neuropsykiatrista oirehdintaa vai lapsuuden kehityksellinen trauma? - dagsstuderande
Anmäl dig senast 12.1 via
https://merikratos.fi/14-1-2025-maksuton-webinaari-neuropsykiatrista-oirehdintaa-vai/
5.2 kl 15.30-18 Dagsstuderande
12.3 kl 18-19.30 Online webbinarium. Merikratos:Nepsy-lapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa - alla kursdeltagare
Anmäl dig senast 9.3 via
https://merikratos.fi/12-3-2025-maksuton-webinaari-nepsy-lapsen-kohtaaminen/
13.3 kl 8.15-16 Alla kursdeltagare
8.4 kl 13.00-16 Dagsstuderande
9.4 kl 17-18.30 Online webbinarium. Merikratos: Neuropsykiatrista oirehdintaa vai lapsuuden kehityksellinen trauma? - alla kursdeltagare
Anmäl dig senast 6.4 via
https://merikratos.fi/9-4-2025-maksuton-webinaari-neuropsykiatrista-oirehdintaa-vai-lapsuuden-kehityksellinen-trauma/
22.5 kl 8.30-16 Alla kursdeltagare
Handledningstider:
Eventuell tilläggsundervisning och tidpunkter för online handledning bokas in tillsammans med studerandegruppen enligt behov.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur för förhandsuppgift:
Hellberg, A. 2017. Kapitel 1. Traumamedvetenhet i förskolan. Sidorna 17-24 och kapitel 2 Vad är trauma?. Sidorna 27-35. Ingår i: Hellberg, A. 2017. Traumamedvetenhet i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Obligatorisk kurslitteratur för examination 1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i
mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Bris. 2019. Bra från början. Förskolans betydelse för barn som flytt. Bris rapport 2019:2. Sidorna 1-36.
.
Davidsson, S & Storbacka-Järvinen, L. Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom
småbarnspedagogiken och i barnets hem. 2022. Läs kapitel 6 Djurvännernas hemmaträning sidorna
13-16 samt bilagorna. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022
.
Gustafsson, L H & Lindberg, T(red.). 2022. Möta barn på flykt. Enkel handbok för alla. UNICEF
Sverige. Läs Del 1 Det första mötet. Sidorna 9-16 och Del 2 Bra att veta. Sidorna 17-29.
.
Hellberg Björklund, A. 2023. Stress hos barn. Sidorna 37-49. Ingår i: Hellberg Björklund, A. 2023. Främja barn psykiska hälsa i förskolan.
Lund: Studentlitteratur. Lund: Studentlitteratur.
.
Hellberg, A. 2016. Barns reaktioner vid sorg och kris. Sidorna 109-124. Ingår i: Hellberg, A. 2016.
Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
.
Nielsen, A. Barn som far illa. 2022.Sidorna 134-146. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022.En
förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet.
.
Referenslitteratur för examination 1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp:
.
Storbacka-Järvinen, L, Davidsson, S, Liljetorth, P & Juslin, E. 2023. Resursstarka barn.
Djurvännernas metodguide. Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2023.
.
Referenslitteratur för examination 2 finns på kursens moodlesida.
Ytterligare litteratur med koppling till undervisningen finns på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Förhandsuppgift, obligatorisk schemalagd undervisning, simulering, individuella inlärningsuppgifter, självstudier, par/grupparbete
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Eventuell anhållan om validering ska vara inlämnad innan kursen inleds.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Rollspel/simulering med alumn.
Deltagande i webinarier arrangerade av Merikratos (se sektionen tid och plats)
.
I kursen ingår att studerande avlägger familjecenterkörkortet. (en del i examination 1)
https://www.varha.fi/sv/aktuellt/familjecenterkorkort-ger-redskap-och-gemensam-forstaelse-att-stodanatverksbaserat-och
https://www.eoppiva.fi/koulutukset/familjecenterkorkort/
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp
De individuella inlärningsuppgifterna finns närmare beskrivna på kursens moodlesida.
Inlämning: 24.2.2025.
.
2. Pararbete och metodpresentation 2 sp
Information om uppgiften finns på kursens moodlesida.
.
Inlämning: 19.5.2025.
.
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp
Uppgiften finns beskriven på moodle. Uppgiften finns publicerad i moodle då moodle öppnas.
Uppgiften ska vara inlämnad den 10.1 kl 12.
Tiderna för inlämning i examinationer diskuteras ännu med studerandegruppen då kursen inleds.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
2. Pararbete och metodpresentation 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp (27 h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen går för studerande i grupperna USO22D-Å och USO23F-Å som ska ha
tilläggsbehörighet i småbarnspedagogik.
Eventuella justeringar kan ännu göras i kursens förverkligande fram till kursstarten.
Kursansvarig lärare: Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i
examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av
språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp
- Förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- Innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- Förmåga att sammanfatta teori
- Professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Kort gruppinriktad sammanfattande feedback sätts in på Moodle.
Examinator: Susanne Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
.
2. Pararbete och metodpresentation 2 sp
- Förmåga att sammanfatta teori om metoden/materialet
- Förmåga att handleda medstuderande i användning av meod/material som stöder barnet
- Förmåga att använda och välja ut resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala
välbefinnande inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5. Paret/gruppen får kort feedback per e-post.
Examinator: Susanne Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
.
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp
-aktivt deltagande och utförda uppgifter under lektioner
- utförd förhandsuppgift
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningarna på Moodle.
Examinator: Susanne Davidsson
Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 01.09.2024
Tajmning
01.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 25
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Carita Blomström
Lärare
Carita Blomström
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt
Innehåll
- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete
Tid och plats
VAL21047-3003 Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken 5 sp
13.09.2024 kl.08.30 - 11.00 Studiebesök GG7V+WJ, 66900 Brännan / Carita
13.09.2024 kl.12.00 - 16.00 Trygghet och relationer inom småbarnspedagogik/ Carita
03.10.2024 kl.08.30 - 11.00 Tema: Svåra samtal – goda samtal om svåra teman/ Susanne Davidsson
03.10.2024 kl.12.00 - 16.00 Interprofessionellt arbete & kompetenser för socionomen inom småbarnspedagogik/ Susanne Davidsson
04.10.2024 kl. 8.30 -11.00 & 12.00 – 16.00 A & B grupperna, Föra barnen på tal-metoden/ Bitta Söderblom, socialarbetare, socialpsykolog, PM, lärare inom småbarnspedagogiken
05.10.2024 08.30 - 11.00 Tidigt ingripande, familjestöd och samarbete med vårdnadshavare/ Carita Blomström
31.10.2024 08.15 – 11.00 & 12.00 – 16.00 A-gruppen Föra barnen på tal-metoden/ Bitta
31.10.2024 08.15 – 11.00 B-gruppen Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken / Carita
01.11.2024 08.15 – 11.00 & 12.00 – 16.00 B-gruppen Föra barnen på tal-metoden/ Bitta
01.11.2024 08.15 – 11.00 A-gruppen Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken / Carita
12.12.2024 08.30 - 11.00 & 12.00 – 16.00 A-gruppen Föra barnen på tal-metoden/ Bitta
12.12.2024 08.30 - 11.00 & 12.00 – 16.00 B-gruppen Resursförstärkande funktionshinderservice / Carita
13.12.2024 08.30 - 11.00 & 12.00 – 16.00 B-gruppen Föra barnen på tal-metoden
13.12.2024 08.30 - 11.00 & 12.00 – 16.00 A-gruppen Resursförstärkande funktionshinderservice / Carita
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur finns på kursens Moodlesida.
Undervisningsmetoder
Obligatorisk schemalagda närstuditillfällen
Individuella inlärningsuppgifter, självstudier, par/grupparbete.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Österbottens välfärdsområde
Mieli.rf
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt överenskomemlse med studerande vid introduktionstillfället.
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2023 - 11.01.2024
Tajmning
11.01.2024 - 25.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt
Innehåll
- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete
Tid och plats
Kurstid 11.1-25.5.2024
Undervisningen är inplanerad enligt följande:
11.1 kl 15.00-17.30 Kursintroduktion och föreläsning online (alla deltagare)
1.2 kl 15.00-17.00 Undervisning online (alla deltagare) gästföreläsning från Pelastakaa lapset kring temat sexuellt våld mot barn och om förebyggande arbete
Närstudier för studerande i Vasa:
14.2 kl 9-16 alla deltagare
25.3 kl 13-16.30 dagsstuderande
15.5 kl 9-15 alla deltagare
.
Närstudier för studerande i Åbo:
27.2 kl 9-16 alla deltagare
9-4 kl 13-16.30 dagsstuderande
7.5 kl 9-15 alla deltagare
Eventuell tilläggsundervisning och tidpunkter för online handledning bokas in tillsammans med studerandegruppen enligt behov.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk kurslitteratur för examination 1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Bris. 2019. Bra från början. Förskolans betydelse för barn som flytt. Bris rapport 2019:2. Sidorna 1-36.
.
Davidsson, S & Storbacka-Järvinen, L. Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem. 2022. Läs kapitel 6 Djurvännernas hemmaträning sidorna 13-16 samt bilagorna. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022
.
Gustafsson, L H & Lindberg, T(red.). 2022. Möta barn på flykt. Enkel handbok för alla. UNICEF Sverige. Läs Del 1 Det första mötet. Sidorna 9-16 och Del 2 Bra att veta. Sidorna 17-29.
.
Hellberg, A. 2016. Barns reaktioner vid sorg och kris. Sidorna 109-124. Ingår i: Hellberg, A. 2016. Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
.
Nielsen, A. Barn som far illa. 2022.Sidorna 134-146. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022.En förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet.
Referenslitteratur för examination 1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp:
.
Storbacka-Järvinen, L, Davidsson, S, Liljetorth, P & Juslin, E. 2023. Resursstarka barn. Djurvännernas metodguide. Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2023. https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/Reursstarka-barn-Djurvannernas-metodguide.pdf
Referenslitteratur för examination 2 finns på kursens moodlesida.
Ytterligare litteratur med koppling till undervisningen finns på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Förhandsuppgift, obligatorisk schemalagd undervisning, individuella inlärningsuppgifter, självstudier, par/grupparbete
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsning från Pelastakaa Lapset – Save the Children Finland.
I kursen ingår att studerande avlägger familjecenterkörkortet. (en del i examination 1)
https://www.varha.fi/sv/aktuellt/familjecenterkorkort-ger-redskap-och-gemensam-forstaelse-att-stoda-natverksbaserat-och
https://www.eoppiva.fi/koulutukset/familjecenterkorkort/
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp
De individuella inlärningsuppgifterna finns närmare beskrivna på kursens moodlesida.
Inlämning: 19.2.2024 eller 26.2.2024
2. Pararbete/grupparbete och metodpresentation 2 sp
Information om uppgiften finns på kursens moodlesida.
Inlämning: 13.5.2024.
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp.
Uppgiften finns beskriven på moodle.
Tiderna för inlämning i examination diskuteras ännu med studerandegruppen då kursen inleds.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
2. Pararbete/grupparbete och metodpresentation 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp (27 h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen går för studerande i grupperna USO21D-Å, USO22D-V och USO22F-V som ska ha tilläggsbehörighet i småbarnspedagogik.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp
- Förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- Innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- Förmåga att sammanfatta teori
- Professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Kort gruppinriktad sammanfattande feedback sätts in på Moodle.
Examinator: Susanne Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
2. Pararbete/grupparbete och metodpresentation 2 sp
- Förmåga att sammanfatta teori om metoden/materialet
- Förmåga att handleda medstuderande i användning av meod/material som stöder barnet
- Förmåga att använda och välja ut resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5. Paret/gruppen får kort feedback per e-post.
Examinator: Susanne Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp
-aktivt deltagande och utförda uppgifter under lektioner
- utförd förhandsuppgift
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningarna på Moodle.
Examinator: Susanne Davidsson
Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2022 - 16.01.2023
Tajmning
17.01.2023 - 25.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lena Storbacka-Järvinen
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt
Innehåll
- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete
Tid och plats
Kurstid 10.1-25.5.2023
Kursen går för studerande i grupperna USO21F-Å och USO20D-Å som ska ha tilläggsbehörighet i småbarnspedagogik.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk kurslitteratur:
Almqvist m.fl. 2019. Barn, unga och trauma.
Barn som anhöriga. Stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2014-5-10.pdf
Barn som anhöriga. Konsekvenser och behov när föräldrar har allvarliga svårigheter, eller avlider. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2013-6-6.pdf
Dyregrov, A & Hordvik, E. 2000. Barns sorg några råd till familj och vänner. Rädda Barnen. https://www.mah.se/pages/50684/Barnssorg_rb.pdf
Child development and trauma. Best interests case practice model. Specialist practice resource. 2012.
Davidsson S. & Juslin E. (2021). Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Du hittar läromedlet här https://www.novia.fi/forskning/novias-publikationsserie/serie-l-laromedel
Eriksson, E. & Arnkil, T.E. (2006): Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes). eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Familjeskolans handbok – praktisk handledning för föräldrar. Barnavårdsföreningen (materialet uppladdat på moodle)
Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken https://mieli.fi/sites/default/files/materials_files/fbt_loggbok_smabarnspedagogiken_2019.pdf
Nätverket för familjers diversitet (monimuotoiset perheet) https://monimuotoisetperheet.fi/pa-svenska/
När det värsta händer – om krishantering i förskola och skola. Myndigheten för skolutveckling. Ur verket läses kapitlet "Våga vara medmänniska", "Den läkande leken".https://www.skolverket.se/publikationsserier/stodmaterial/2006/nar-det-varsta-hander
Roine, M & Magnusson, M. 2010. Lapsi ja vanhempien alkoholinkäyttö - Opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. A-klinikkasäätiö. Helsinki. Multiprint Oy. https://lasinenlapsuus.fi/sites/default/files/pdf/lapsi_ja_vanhempien_alkoholinkaytto_-_opas_varhaiskasvatuksen_tyontekijoille.pdf
Röst Riben, A., & Nordenhed, C. (2021). Kris och potentiellt trauma - förstå och stötta utsatta barn i förskolan
+ Annat material och annan litteratur som laddas upp på Moodle
Undervisningsmetoder
Obligatorisk schemalagd undervisning, gruppuppgifter, individuell inlämningsuppgift, självstudier, pop-up presentation på avslutningen för projektet Resursstarka barn.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt med kompensationsuppgifter.
Eventuella studiebesök tillkommer ännu och tidpunkterna meddelas senare.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare och eventuella studiebesök, avslutning för projektet Resursstarka barn.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuell inlämningsuppgift 2 sp
Inlämning: 29.4.2023 eller 22.5.2023.
2. Pararbete/grupparbete 2 sp
Inlämning: 24.2
3. Pop-up presentation på avslutningen för projektet Resursstarka barn och närvaro i undervisningen 1 sp.
Studerandes tidsanvändning och belastning
- individuell inlämningsuppgift 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
- pararbete/grupparbete + seminarier 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
- pop-up presentation på avslutningen för projektet Resursstarka barn och närvaro 1 sp (27 h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Eventuella studiebesök tillkommer ännu och tidpunkterna meddelas senare.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuell inlämningsuppgift 2sp
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
- aktivt deltagande i kursens aktiviteter
Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får kort skriftlig feedback på Moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
2. Pararbete/grupparbete + seminarier 2 sp
Bedömningen görs utgående från den presentation som görs under seminariet den 27.2.2023.
Här beaktas den muntliga presentationen och allt det material som presenteras under seminariet!
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori i materialet/produkten
- Materialets struktur och visuella upplägg
- Förmåga till utvecklingsinriktat arbete, innovativitet och kreativitet inom det småbarnspedagogiska området
Bedömning enligt skala 0-5.Studerande får kort muntlig feedback under seminariet.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
3. Pop-up presentation på avslutningen för projektet Resursstarka barn och närvaro i undervisningen 1 sp
-aktivt deltagande och utförda uppgifter under Pop-up presentation på avslutningen för projektet Resursstarka barn
- närvaro i all undervisning. Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningarna på Moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Bedömning: gk/uk
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Vitsord 1:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande livssituationer är på en ytlig nivå
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken är på en ytlig nivå
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en ytlig nivå
- förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar i skriftliga arbeten är på en ytlig nivå
Vitsord 2:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande livssituationer är på en allmän nivå
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken är på en allmän nivå
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en allmän nivå
- förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar i skriftliga arbeten är på en allmän nivå
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
På svenska
Vitsord 3:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande livssituationer är på en god nivå
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken är på en god nivå
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en god nivå
- förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar i skriftliga arbeten är på en god nivå
Vitsord 4:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande livssituationer är på en mycket god nivå
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken är på en mycket god nivå
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en mycket god nivå
- förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar i skriftliga arbeten är på en mycket god nivå
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Vitsord 5:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande livssituationer är på en utmärkt nivå
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken är på en utmärkt nivå
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en utmärkt nivå
- förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar i skriftliga arbeten är på en utmärkt nivå
Förkunskapskrav
Inga