Hoppa till innehåll

Psykosocialt stöd vid psykisk ohälsa och beroendeproblematikPoäng (5 sp)

Kod: SOV22UVR201

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan kunskaper i psykisk hälsa / ohälsa och traumatiska kriser
- kan bemöta, handleda och stöda klienter och anhöriga med psykisk ohälsa eller i kris
- känner till metoder och arbetssätt inom psykosocialt stöd
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med psykisk ohälsa och beroendeproblematik
- har grundläggande kunskaper i mental- och missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i mental- och missbrukarvårdens servicesystem

Studieperiodens (kursens) innehåll

-de vanligaste psykiska störningarna
-förebyggande av psykisk ohälsa
-akuta kriser och krisarbete
-beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper och interprofessionellt arbete
-medberoende
- mental- och missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
-etiska frågeställningar

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.12.2024 - 24.03.2025

Tajmning

17.03.2025 - 18.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Vasa Socionom
  • Marlene Gädda
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan kunskaper i psykisk hälsa / ohälsa och traumatiska kriser
- kan bemöta, handleda och stöda klienter och anhöriga med psykisk ohälsa eller i kris
- känner till metoder och arbetssätt inom psykosocialt stöd
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med psykisk ohälsa och beroendeproblematik
- har grundläggande kunskaper i mental- och missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i mental- och missbrukarvårdens servicesystem

Innehåll

-de vanligaste psykiska störningarna
-förebyggande av psykisk ohälsa
-akuta kriser och krisarbete
-beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper och interprofessionellt arbete
-medberoende
- mental- och missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
-etiska frågeställningar

Tid och plats

Kursen inleds 24.3.2025
Kursens schema i Tuudo och peppi

Obligatorisk närvaro vid första lektionen.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Psykportens utbildningsplattform: assisterad egenvård.

Lindqvist Bagge, A., & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi (Andra upplagan.). Liber.
Socialvårdslag
Lag om missbrukarvård
Mentalvårdslag
https://www.mielenterveystalo.fi/sv
https://www.kaypahoito.fi/sv/

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Litteraturstudier
Studiebesök
Workshop

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbeten med lokala aktörer inom området social mental- och beroendeservice; behandling, öppenvård och daglig verksamhet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras enligt följande:

- Närvaro 1 sp (GK)
-Assisterad egenvård 1sp genomförs på psykportens utbildningsplattform (GK) 1 sp
-Individuellt arbete på angivet tema (inkluderar studiebesök, litteraturstudier och presentation i grupp) 2 sp (1-5)
Deltagande i Mini-intervention och beroendevårdens metoder workshops (GK) 1 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Johanna Sigfrids
Marlene Gädda undervisar i beroendevård och metoder.

Vid inlämningsuppgifter följer studerande Novias skrivregler

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsord 1-5

Underkänd (0)

Studerande har inte till omfattning, innehåll eller tidsram följt intruktionerna för kursens examinationer.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppvisar en grundläggande kunskap i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar berömliga kunskaper i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 21.03.2024

Tajmning

21.03.2024 - 30.04.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

40 - 60

Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Marlene Gädda
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • SO22B
    SO22B
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • SO22A
    SO22A

Lärandemål

Studerande:
- kan kunskaper i psykisk hälsa / ohälsa och traumatiska kriser
- kan bemöta, handleda och stöda klienter och anhöriga med psykisk ohälsa eller i kris
- känner till metoder och arbetssätt inom psykosocialt stöd
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med psykisk ohälsa och beroendeproblematik
- har grundläggande kunskaper i mental- och missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i mental- och missbrukarvårdens servicesystem

Innehåll

-de vanligaste psykiska störningarna
-förebyggande av psykisk ohälsa
-akuta kriser och krisarbete
-beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper och interprofessionellt arbete
-medberoende
- mental- och missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
-etiska frågeställningar

Tid och plats

Kursen inleds vecka 12
21.03 Föreläsning A&B
22.3 Övning A
25.3 Övning B
26.03. Föreläsning gästföreläsning A&B
27.03 Övning A
28.03 Övning B
02.04. Föreläsning / gästföreläsning
03.04 Övning A
04.04 Övning B
09.04 Marlene föreläsning
10.04. Temadag grupp A (Johanna & Marlene)
16.04. Temadag grupp B (Johanna & Marlene)
25.04. Studiebesök

Notera förändringar i detta schema är möjliga, uppdateringar i Tuudo och Peppi

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lindqvist Bagge, A., & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi (Andra upplagan.). Liber.


socialvårdslag
Lag om missbrukarvård
Mentalvårdslag
https://www.mielenterveystalo.fi/sv
https://www.kaypahoito.fi/sv/

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Litteraturstudier
Studiebesök
Workshop

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbeten med lokala aktörer inom området mental- och missbrukarvård; behandlingshem, öppenvård och daglig verksamhet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras enligt följande:

- Tentamen 2 sp (bedöms 1-5)
- Närvaro på lektioner och övningar, temadag och studiebesök 1 sp (GK)
- Individuell uppgift kring psykosociala behandlingsmetoder 1 sp (1-5)
- Gruppexamination samtalsteknik1 sp (Gk)

Tentamen ordnas på boken Lindqvist Bagge, A., & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi (Andra upplagan.). Liber.(del 2-4; sidorna 50-178)
Schema över alternativa tentamensdatum hittas på kursens Moodle plattform. Tentamenstillfällen ordnas vid tre alternativa tidpunkter under våren 2024. En studerande får endast anmäla sig till ett tillfälle som ordnas under kursens gång. Omtagning görs på allmänt tentamenstillfälle.

Kursens delexaminationer som inte lämnats in senast 31.5.2024 förfaller och kursen tentas därefter i sin helhet vid allmänt tentamenstillfälle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kontaktundervisning 35 h
Eget arbete utanför lektionstid 100 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Närvarokrav

närvaro 75% på föreläsningar och övningar (5/7)
Temadag (obligatorisk närvaro)
Studiebesök (obligatoriskt, men kan ordnas på egen hand vid behov)

Övningar ordnas i grupper (a och b) temadag ordnas i grupper (a och b)

Vid inlämningsuppgifter följer studerande Novias skrivregler

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsord 1-5

Underkänd (0)

Studerande har inte till omfattning, innehåll eller tidsram följt intruktionerna för kursens examinationer.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppvisar en grundläggande kunskap i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar berömliga kunskaper i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 08.02.2024

Tajmning

08.02.2024 - 30.04.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

20 - 40

Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Marlene Gädda
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
- kan kunskaper i psykisk hälsa / ohälsa och traumatiska kriser
- kan bemöta, handleda och stöda klienter och anhöriga med psykisk ohälsa eller i kris
- känner till metoder och arbetssätt inom psykosocialt stöd
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med psykisk ohälsa och beroendeproblematik
- har grundläggande kunskaper i mental- och missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i mental- och missbrukarvårdens servicesystem

Innehåll

-de vanligaste psykiska störningarna
-förebyggande av psykisk ohälsa
-akuta kriser och krisarbete
-beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper och interprofessionellt arbete
-medberoende
- mental- och missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
-etiska frågeställningar

Tid och plats

Undervisning Campus Allegro

08.02.2024 08.30 - 16.00
23.03.2024 08.30 - 16.00
11.04.2024 08.30 - 16.00
12.04.2024 08.30 - 16.00


Schemat uppdateras endast på Tuudo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lindqvist Bagge, A., & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi (Andra upplagan.). Liber.


socialvårdslag
Lag om missbrukarvård
Mentalvårdslag
https://www.mielenterveystalo.fi/sv
https://www.kaypahoito.fi/sv/

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Litteraturstudier
Studiebesök
Simulering

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbeten med lokala aktörer inom området mental- och missbrukarvård; behandlingshem, öppenvård och daglig verksamhet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras enligt följande:

- Tentamen 2 sp (bedöms 1-5)
- Närvaro på lektioner och övningar, samt studiebesök 1 sp (GK)
- Individuell uppgift kring psykosociala behandlingsmetoder 1 sp (1-5)
- Gruppexamination samtalsteknik (simulering) 1 sp (Gk)

Online tentamen ordnas på boken Lindqvist Bagge, A., & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi (Andra upplagan.). Liber. (del 2-4; sidorna 50-178)
Schema över alternativa tentamensdatum hittas på kursens Moodle plattform. Tentamenstillfällen ordnas vid två alternativa tidpunkter under våren 2024. En studerande får endast anmäla sig till ett tillfälle som ordnas under kursens gång. Omtagning görs på allmänt tentamenstillfälle.

Tentamen görs online.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kontaktundervisning 28 h
Eget arbete utanför lektionstid 107 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Närvaro vid undervisning obligatorisk
Deltagande vid simulering obligatorisk

Vid inlämningsuppgifter följer studerande Novias skrivregler

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsord 1-5

Underkänd (0)

Studerande har inte till omfattning, innehåll eller tidsram följt intruktionerna för kursens examinationer.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppvisar en grundläggande kunskap i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar berömliga kunskaper i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 20.01.2024

Tajmning

20.01.2024 - 30.04.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

20 - 40

Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Marlene Gädda
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan kunskaper i psykisk hälsa / ohälsa och traumatiska kriser
- kan bemöta, handleda och stöda klienter och anhöriga med psykisk ohälsa eller i kris
- känner till metoder och arbetssätt inom psykosocialt stöd
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med psykisk ohälsa och beroendeproblematik
- har grundläggande kunskaper i mental- och missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i mental- och missbrukarvårdens servicesystem

Innehåll

-de vanligaste psykiska störningarna
-förebyggande av psykisk ohälsa
-akuta kriser och krisarbete
-beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper och interprofessionellt arbete
-medberoende
- mental- och missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
-etiska frågeställningar

Tid och plats

Undervisning Alere W31

Lördag 20.1 kl 8.30-15.30 (Johanna)
Lördag 17.2 kl 12.30-15.30 (Marlene)
Torsdag 18.4 kl 8.30-16 (Marlene & Johanna)

Notera förändringar i detta schema är möjliga, uppdateringar i Tuudo och Peppi samt på kursens Moodle plattform

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lindqvist Bagge, A., & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi (Andra upplagan.). Liber.


socialvårdslag
Lag om missbrukarvård
Mentalvårdslag
https://www.mielenterveystalo.fi/sv
https://www.kaypahoito.fi/sv/

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Litteraturstudier
Studiebesök
Simulering

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbeten med lokala aktörer inom området mental- och missbrukarvård; behandlingshem, öppenvård och daglig verksamhet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras enligt följande:

- Tentamen 2 sp (bedöms 1-5)
- Närvaro på lektioner och övningar, temadag och studiebesök 1 sp (GK)
- Individuell uppgift kring psykosociala behandlingsmetoder 1 sp (1-5)
- Gruppexamination samtalsteknik (simulering) 1 sp (Gk)

Online tentamen ordnas på boken Lindqvist Bagge, A., & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi (Andra upplagan.). Liber. (del 2-4; sidorna 50-178)
Schema över alternativa tentamensdatum hittas på kursens Moodle plattform. Tentamenstillfällen ordnas vid två alternativa tidpunkter under våren 2024. En studerande får endast anmäla sig till ett tillfälle som ordnas under kursens gång. Omtagning görs på allmänt tentamenstillfälle.

Tentamen görs online.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kontaktundervisning 15 h
Eget arbete utanför lektionstid 120 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Närvarokrav

närvaro vid undervisning obligatorisk
Deltagande vid simulering obligatorisk

Vid inlämningsuppgifter följer studerande Novias skrivregler

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsord 1-5

Underkänd (0)

Studerande har inte till omfattning, innehåll eller tidsram följt intruktionerna för kursens examinationer.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppvisar en grundläggande kunskap i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar berömliga kunskaper i sociala områdets arbetsmetoder, lagstiftning och serviceformer inom psykosocialt stöd och beroendevård.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav