Hoppa till innehåll

Sysselsättnings- och integrationsfrämjande arbetePoäng (5 sp)

Kod: SOV22UVR202

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration

Studieperiodens (kursens) innehåll

- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.01.2025 - 31.03.2025

Tajmning

17.03.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Viktor Matintupa
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Viktor Matintupa

Grupper
  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa
  • SO23A
    SO23A
  • SO23B
    SO23B

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration

Innehåll

- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet

Tid och plats

17.03.2025 Kursintroduktion och sysselsättningsfrämjande arbete (Hela gruppen)
21.03.2025 FN:s internationella dag för avskaffande av rasdiskriminering (Hela gruppen)
24.03.2025 Sysselsättningsfrämjande arbete (Hela gruppen)
31.03.2025 Integrationsarbete (Hela gruppen)
04.04.2025 Workshop vid Efö Grupp B
07.04.2025 Workshop vid Efö Grupp A
24.04.2025 Integrationsarbete Grupp A
25.04.2025 Integrationsarbete Grupp B

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)

Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)

European Commission, Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion, Employment and social developments in Europe 2022, Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2767/229768


Saikku P. & Hannikainen K. (2019) Työttömien ja työllisten koettu työkyky ja toimeentulo.
Suomalaisten hyvinvointi 2018.

Lag om ordnande av arbetskraftsservice 23/380

Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Studiebesök
Diskussioner
Litteraturstudier

Praktik- och arbetslivssamarbete

I kursen ingår samarbete med språkstuderande vid EFÖ

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgift 1 - Inledande kartläggning
Uppgift 2 - Metoder för integration och främjande av psykisk hälsa

Tilläggsuppgifter för studerande

Vissa kurstillfällen hålls på engelska

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närmare information om examinationsuppgifternas upplägg och bedömningskriterier publiceras på kursens Moodle-plattform

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 06.09.2024

Tajmning

07.09.2024 - 15.11.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration

Innehåll

- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet

Tid och plats

Kursen inleds med en förhandsuppgift som öppnar 7.9 och som studerande bör ha avlagt vid första närstudietillfället 14.9
Närstudietillfällen enligt följande:
14.09.2024 08.30 - 16.00
31.10.2024 12.00 - 16.00
01.11.2024 12.00 - 16.00

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kvotflyktingens väg till kommunen, IOM
Paloma studiematerial THL
Berättelsen om mig, psykotarumacenter material

Lag om främjande av arbetskraftsservice
Utlänningsslagen
Integrationslagen
Lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd

Undervisningsmetoder

Föreläsning, workshop, quiz, studiebesök och litteraturstudier

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

H - 5

Bedömning sker på basen av professionell mognad i reflektioner och kritiskt förhållningssätt, faktakunskap på området samt attityd och engagemang.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 18.03.2024

Tajmning

18.03.2024 - 09.06.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Viktor Matintupa
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Viktor Matintupa

Grupper
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration

Innehåll

- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet

Tid och plats

Inleds vecka 12
Schemat i peppi och tuudo
Närmare uppgifter finns i kursens Moodle platform

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Studiebesök
Diskussioner
Litteraturstudier

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 11.01.2024

Tajmning

02.01.2024 - 31.05.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

20 - 40

Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Luisa Tast

Grupper
  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration

Innehåll

- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet

Tid och plats

Inleds med en förhandsuppgift vecka 2
Föreläsningar januari, februari och april (x2)

Schemat finns i peppi och tuudo
Närmare uppgifter och information om förändringar finns i kursens Moodle plattform

Alla föreläsningstillfällen är obligatoriska.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

integration.fi
migri.fi

MindSpring handbok för föräldrar
https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-R-Rapporter/MindSpring_Foraldrar_FINAL2023_WEBB.pdf


Lag om främjande av integration
(1386/2010)
Utlänningslagen
(301/2004)
Lag om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel
17.6.2011/746
Lag om ordnande av arbetskraftsservice 23/380

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Studiebesök
Diskussioner
Litteraturstudier
Workshop

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med lokala aktörer inom området sysselsättning- och integration

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Förhandsuppgift vecka 2-3
Grupp uppgift kring inledande kartläggning och integrationsprocessen februari (1-5)
Moodle tentamen (individuell) kring tjänster på en mottagningscentral och processen för internationellt skydd (1-5)
Individuell uppgift metoder för integration och främjande av psykisk hälsa (GK)

Sysselsättningsfrämjande arbete, inlämningsuppgift i samband med workshop april (GK)

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närvaro på föreläsningar och studiebesök 12 h
Eget arbete utanför lektionstid 123 h

Periodisering av innehållet

Inlämningsuppgift ungefär en gång i månaden januari - april

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsord 1-5

1-2 Studerande uppvisar grundläggande kunskaper i ämnet
3-4 Studerande uppvisar goda kunskaper i ämnet
5 Studerande uppvisar synnerligen goda kunskaper i ämnet

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav