BarnskyddPoäng (5 sp)
Kod: SOV22PUF201
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns och familjers vardag
- har goda kunskaper om barnskyddets mål och serviceformer
-känner till barnskyddets centrala lagstiftning och barnets rättigheter
- har beredskap att med resursförstärkande metoder stöda barn och familjer i krävande livssituationer och att samarbeta interprofessionellt med olika aktörer och nätverk utgående från barnets bästa
-kan ta ställning för barnets bästa i etiska dilemman
Studieperiodens (kursens) innehåll
- brister i föräldraskap, riskbeteende hos barnet och andra riskfaktorer
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer hos barnet och dess nätverk
- barnets rättigheter och barnperspektivet
- etik och etiska dilemman i barnskyddet
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets öppenvård och det effektiverade familjearbetets metoder
- familjevårdens, institutionsvårdens och eftervårdens mål, uppbyggnad och metoder
- att möta barn i olika åldrar som klient, samtalsmetoder
- dokumentation
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.12.2024
Tajmning
03.03.2025 - 04.06.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Alexandra Båsk
Lärare
Alexandra Båsk
Grupper
-
SO22BSO22B
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
SO22ASO22A
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns och familjers vardag
- har goda kunskaper om barnskyddets mål och serviceformer
-känner till barnskyddets centrala lagstiftning och barnets rättigheter
- har beredskap att med resursförstärkande metoder stöda barn och familjer i krävande livssituationer och att samarbeta interprofessionellt med olika aktörer och nätverk utgående från barnets bästa
-kan ta ställning för barnets bästa i etiska dilemman
Innehåll
- brister i föräldraskap, riskbeteende hos barnet och andra riskfaktorer
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer hos barnet och dess nätverk
- barnets rättigheter och barnperspektivet
- etik och etiska dilemman i barnskyddet
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets öppenvård och det effektiverade familjearbetets metoder
- familjevårdens, institutionsvårdens och eftervårdens mål, uppbyggnad och metoder
- att möta barn i olika åldrar som klient, samtalsmetoder
- dokumentation
Tid och plats
Närstudietillfällen i Alere våren 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursitteratur:
Barnskyddslag 13.4.2007/417 https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20070417
Handbok för barnskyddet https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnskyddet
Studiematerial:
Barnahus-modellen (THL) tillgänglig: https://barnahus.fi/sv/
Barnstrategin (Den nationella barnstrategin i FInland) tillgänglig: https://www.lapsenoikeudet.fi/wp-content/uploads/2021/04/barnstrategin-SVE.pdf
Föreläsningar om sexuella övergrepp på barn https://www.fskompetenscentret.fi/projekt/forelasningar/
Referenslitteratur:
Bruno, L. & Becevic Z. 2022. Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Stockholm. Liber.
Kinge, E., & Lindelöf, I. (2018). Barnsamtal: Den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
Övrigt av kursansvariga anvisat material på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, verkstäder, gästföreläsare, litteraturstudier, simulering och webbutbildning.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök på barnskyddsenhet, gästföreläsare från barnskyddsenhet och barnskyddet i Österbottens välfärdsområde
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examinationsuppgift 1 Individuell godkänd examinationsuppgift, barnskyddslagstiftning 1sp.
Godkänd närvaro vid varje närstudietillfälle (bedöms med GK) 1sp
Examinationsuppgift 2A och 2B Skriftlig examinationsuppgift uppgift som innehåller litteraturstudier (bedöms med vitsord 1–5) 3 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen barnskydd består av 5 sp och motsvarar 135 h.
28 h är närstudier och resten består av eget arbete med examinationsuppgifter.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas. Studerande använder obearbetat AI-genererad text som egen text.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till barnskyddets verksamhetsområde.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och barnskyddets verksamhetsområde. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.12.2024
Tajmning
06.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Alexandra Båsk
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns och familjers vardag
- har goda kunskaper om barnskyddets mål och serviceformer
-känner till barnskyddets centrala lagstiftning och barnets rättigheter
- har beredskap att med resursförstärkande metoder stöda barn och familjer i krävande livssituationer och att samarbeta interprofessionellt med olika aktörer och nätverk utgående från barnets bästa
-kan ta ställning för barnets bästa i etiska dilemman
Innehåll
- brister i föräldraskap, riskbeteende hos barnet och andra riskfaktorer
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer hos barnet och dess nätverk
- barnets rättigheter och barnperspektivet
- etik och etiska dilemman i barnskyddet
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets öppenvård och det effektiverade familjearbetets metoder
- familjevårdens, institutionsvårdens och eftervårdens mål, uppbyggnad och metoder
- att möta barn i olika åldrar som klient, samtalsmetoder
- dokumentation
Tid och plats
Närstudietillfällen i Alere.
Alla närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursitteratur:
Barnskyddslag 13.4.2007/417 https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20070417
Handbok för barnskyddet https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnskyddet
Studiematerial:
Barnahus-modellen (THL) tillgänglig: https://barnahus.fi/sv/
Barnstrategin (Den nationella barnstrategin i FInland) tillgänglig: https://www.lapsenoikeudet.fi/wp-content/uploads/2021/04/barnstrategin-SVE.pdf
Föreläsningar om sexuella övergrepp på barn https://www.fskompetenscentret.fi/projekt/forelasningar/
Referenslitteratur:
Bruno, L. & Becevic Z. 2022. Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Stockholm. Liber.
Kinge, E., & Lindelöf, I. (2018). Barnsamtal: Den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
Övrigt av kursansvariga anvisat material på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshop, gästföreläsare, litteraturstudier och webbutbildning.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med barnskyddsenhet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Godkänd närvaro vid varje närstudietillfälle (bedöms med GK) 0,5 sp
Examinationsuppgift 1 Individuell godkänd examinationsuppgift, barnskyddslagstiftning 1sp.
Examinationsuppgift 2 Skriftlig examinationsuppgift 3,5 sp. A uppgift som innehåller litteraturstudier (bedöms med vitsord 1–5) 2,5 sp samt B webbutbildning med reflektionsdagbok 1 sp
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen barnskydd består av 5 sp och motsvarar 135 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För godkänd kurs:
Närvaro eller kompensationsuppgifter för alla närstudietillfällen.
Godkända examinationsuppgifter.
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre.
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har använt sig av AI-baserade hjälpmedel för att producera text som hen presenterar som sin egen text, trots att hen inte skrivit den själv. Studerande har inte deltagit i, eller kompenserat alla obligatoriska närstudietillfällen.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till småbarnspedagogikens vberksamhetsområde.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och småbarnspedagogikens verksamhetsområde. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Carita Blomström
Lärare
Carita Blomström
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns och familjers vardag
- har goda kunskaper om barnskyddets mål och serviceformer
-känner till barnskyddets centrala lagstiftning och barnets rättigheter
- har beredskap att med resursförstärkande metoder stöda barn och familjer i krävande livssituationer och att samarbeta interprofessionellt med olika aktörer och nätverk utgående från barnets bästa
-kan ta ställning för barnets bästa i etiska dilemman
Innehåll
- brister i föräldraskap, riskbeteende hos barnet och andra riskfaktorer
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer hos barnet och dess nätverk
- barnets rättigheter och barnperspektivet
- etik och etiska dilemman i barnskyddet
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets öppenvård och det effektiverade familjearbetets metoder
- familjevårdens, institutionsvårdens och eftervårdens mål, uppbyggnad och metoder
- att möta barn i olika åldrar som klient, samtalsmetoder
- dokumentation
Tid och plats
Närstudietillfällen i Allegro.
Alla närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursitteratur:
Barnskyddslag 13.4.2007/417 https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20070417
Handbok för barnskyddet https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnskyddet
Referenslitteratur:
Alapulli, H., Söderholm, A., & Kivitie-Kallio, S. (2012). Lapsen kaltoinkohtelu (2., [uud.] p.). Duodecim.
Barnstrategin https://www.lapsenoikeudet.fi/wp-content/uploads/2021/04/barnstrategin-SVE.pdf
Eriksson, E., Arnkil, T. E., & Bergman-Pyykkönen, M. (2006). Ta upp oron: En handbok i tidiga dialoger. Stakes.
Hindberg, B. (2006). Sårbara barn: Att vara liten, misshandlad och försummad (1. uppl.). Gothia.
Kinge, E., & Lindelöf, I. (2018). Barnsamtal: Den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
Övrigt av kursansvariga anvisat material på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gästföreläsare, litteraturstudier, simulering och webbutbildning om sexuella övergrepp mot barn.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med Österbottens välfärdsområde, Barnavårdsföreningen och familjeterapeut.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examinationsuppgift 1 Individuell godkänd examinationsuppgift, barnskyddslagstiftning 1sp.
Godkänd närvaro vid varje närstudietillfälle (bedöms med GK) 1sp
Examinationsuppgift 2 Skriftlig examinationsuppgift uppgift som innehåller litteraturstudier (bedöms med vitsord 1–5) 2 sp
Grund för bedömning:
- godkänd skriftlig examination
- instruktioner för examinationsuppgiften finns på kursens Moodle – sida.
Webbutbildningshelhet med reflektionsdagbok 1 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen barnskydd består av 5 sp och motsvarar 135 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till småbarnspedagogikens vberksamhetsområde.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och småbarnspedagogikens verksamhetsområde. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav