Hoppa till innehåll

Särskilt stöd inom småbarnspedagogikenPoäng (5 sp)

Kod: VAL21031

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt

Studieperiodens (kursens) innehåll

Innehåll:
- Allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- Barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- Problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- Aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- Material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- Miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- Samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- Pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- Barnobservationer

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.07.2024 - 01.08.2024

Tajmning

01.08.2024 - 04.11.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Susanne Davidsson
Lärare

Susanne Davidsson

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt

Innehåll

Innehåll:
- Allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- Barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- Problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- Aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- Material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- Miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- Samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- Pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- Barnobservationer

Tid och plats

Kursen är online.
Kurstid 1.8-4.11.2024.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9.

Davidsson S., & Storbacka-Järvinen L. 2022. Träna med Djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022.

Granlund M. 2021. Barn med utvecklingsstörning. Kap 7. Sidorna 157-177. Ingår i: Sandberg, A (red.). 2021. Studentlitteratur.

Hem och skola. 2024. Stöd till barn inom småbarnspedagogiken – Information till föräldrar - materialet på webben:
https://www.hemochskola.fi/2023/09/21/stod-till-barn-inom-smabarnspedagogiken-information-till-foraldrar/

Koivuniemi m.fl. 2020 Arjen sosioemotionaaliset haasteet oppimistilanteina. 4T-toimintamalli lapsen kehittyvien tunteiden säätelytaitojen tukemiseksi. Kasvatustieteiden tiedekunta. Oulun yliopisto.

Nyroos, M. 2022. Neuropsykiatriska svårigheter i förskolan. Sidorna 118-132. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022. En förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet. Liber.

Storbacka-Järvinen, L., Davidsson, S., Liljeroth, P. & Juslin, E. (2023). Resursstarka barn – Djurvännernas metodguide.

Utbildningsstyrelsen 2024. Att utveckla en inkluderande småbarnspedagogik - materialet på webben: https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/att-utveckla-en-inkluderande-smabarnspedagogik

Utbildningsstyrelsen 2024. Vad innebär stöd för barnet i småbarnspedagogiken? - materialet på webben: https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/vad-innebar-stod-barnet-i-smabarnspedagogiken

Utbildningsstyrelsen 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
+ Övrigt material som laddas upp på kursens Moodlesida

Material som stöd för förhandsuppgiften:
Information om Socionomen inom småbarnspedagogik:

Helminen, J. 2021. Varhaiskasvatuksen sosionomi – osallistavan työn ja verkostotyön asiantuntija. Ingår i: Lund, V & Väliaho, P (toim.). Uudet tuulet – varhaiskasvatus matkalle tulevaisuuteen (s. 16–22). (Laurea-julkaisut 162). Laurea-ammattikorkeakoulu.
Helminen. J. 2023. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvauksissa vain vähän vaihtelua. Ingår i: Dialogi 28.4.2023.
Helsingfors stad/Nyheter. 2.3.2023. Socionomer inom småbarnspedagogik har en tydlig arbetsbeskrivning i Helsingfors – ”Välkommen för att arbeta hos oss!”
https://www.kaskonuutiskirje.fi/etusivu/miranda-jobbar-som-socionom-pa-daghem-jag-tycker-det-ar-viktigt-att-stoda-barn-i-deras-vardag.html
KT, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat. (i.a.). Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus 2022–2025 (voimassa 1.5.2022 lukien). Liite 5 Varhaiskasvatuksen henkilöstö sekä eräät koulun ammatti- ja peruspalvelutehtävät.
Rintakorpi, K., & Holmikari, J. 2021. Sosiaalipedagogisen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen varhaiskasvatuksessa. Ingår i: Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, vuosikirja 2021. (Puheenvuorot). Vol 22, s. 241–251. 
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki, K & Kukkonen, S. (toim.). 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Laurea ammattikorkeakoulu.
SOAMK. YH Nätverket för det sociala området 2024. Kompetenser för socionom inom småbarnspedagogik.
Storbacka-Järvinen. 2023. Socionomen inom småbarnspedagogik får nya redskap för att stöda hela familjen. Ingår i: Talentia lehti. 6.4.2023.
Talentia. Varhaiskasvatuksen sosionomi. https://www.talentia.fi/nain-vaikutamme/talentia-vaikuttaa-varhaiskasvatuksessa/varhaiskasvatuksen-sosionomin-tehtavakuva/

Undervisningsmetoder

Förhandsuppgiften presenteras och arbetet med den startar med kort träff den 26.8 kl 17.00-17.30 i Teams. Obs! Ni måste vara anmälda till kursen i Peppi för att kunna delta i kursen och tillfället!

Kursen är digital och inleds sedan med en obligatorisk online träff med alla deltagare, inspirationsföreläsning & studerandes presentationer av förhandsuppgift den 4.9 kl 8.15-12 och avslutas med obligatoriskt online seminarium och diskussion den 24.9 kl 14.30-16.

Interprofessionellt samarbete: Studerande jobbar online tillsammans med hälsovårdsstuderande i smågrupper och gör ett smågruppsarbete.
Självstudier:
Två schemalagda tidpunkter för att möjliggöra gemensamt smågruppsarbete online tillsammans med hälsovårdarstuderande finns insatta i gruppernas tidtabeller enligt följande:
13.9 kl.14-16 och 19.9 kl 14-16.
16.9 kl 16.00-16.30 finns möjlighet till handledning i smågruppsarbetet med lärarna Jaana-Sofia Tengström och Sussy Davidsson via teams. Länken till tillfället finns på kursens moodlesida (valfritt deltagande)

Individuella inlärningsuppgifter
Handledning i den övriga delen av kursen fås digitalt i kursens handledningsforum.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Obligatorisk online föreläsning med Annette Karlsson, Egentliga Finlands välfärdsområde, Chef för familjecenter (Kimitoön, Pargas, Åbo) och Hannele Nikander-Tuominen, Egentliga Finlands välfärdsområde, Chef för familjecenter (Reso, Rusko och Nådendal).

Valfri möjlighet att delta i gratis föreläsning:
Merikratos erbjuder en gratis föreläsning "Lapsen tunteet ja tunnetaitojen tukeminen" den 20.8 kl 17.30-19.00 med Nepsy coachen Marianne Kulmala. Anmälan är öppen till den 15.8.2024.
Mer info och anmälan: https://merikratos.fi/20-08-2024-maksuton-webinaari-lapsen-tunteet-ja-tunnetaitojen-tukeminen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Förhandsuppgift i grupp, smågruppsarbete med hälsovårdarstuderande samt deltagande i onlinetillfällen 1 sp.

Under tiden 26.8-4.9 arbetar studerande från socionomutbildningen och hälsovårdarutbildningen skilt med förhandsuppgiften. Studerande från den egna utbildningen (hälsovårdarstuderande skilt och socionom inom småbarnspedagogik skilt) förbereder i grupp en gemensam presentation av den egna utbildningen och om professionens/yrkesgruppens arbets- och uppgiftsbild som hälsovårdare eller socionom inom småbarnspedagogik. Närmare beskrivning av uppgiften finns på moodle. Förhandsuppgiften presenteras sedan under tillfället den 4.9. Materialet ska finnas uppladdat på utsatt plats på moodle senast den 4.9 kl 8.00.

Smågruppsarbetet görs online enligt vidare instruktioner som finns på moodle under perioden 5-23.9. Materialet ska finnas uppladdat på utsatt plats på moodle senast den 24.9 kl 8.00.

2. Individuella inlärningsuppgifter 4 sp
Studerande kan välja mellan att lämna in den 11.10.2024 (rekommenderad) eller den 4.11. 2024.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle senast den 15.8.2024. Instruktioner för anhållan om validering hittas på moodlesidan Socionom, Åbo -Information https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Förhandsuppgift i grupp & smågruppsarbete med hälsovårdarstuderande samt deltagande i onlinetillfällen 1 sp = 27 h
2. Individuella inlärningsuppgifter 4 sp = 108 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen ingår i behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogiken för grupperna USO22D-Å och USO23F-Å.

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande ska i så fall i examinationen infoga info om hur AI använts.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Förhandsuppgift i grupp & smågruppsarbete med hälsovårdarstuderande samt deltagande i onlinetillfällen 1 sp

Bedömningskriterier:
- förmåga att tillämpa teoretisk sakkunskap i relation till det givna caset
- förmåga att arbeta utvecklingsinriktat i ett interprofessionellt team samt att kunna se nya utvecklingsmöjligheter i det gemensamma arbetet för barnets och familjens bästa
- förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinatorer: Susanne Davidsson och Jaana-Sofia Tengström
Studerande får muntlig feedback i samband med seminarierna.

Examination 2: Individuella inlärningsuppgifter 4 sp
Den individuella inlärningsuppgiften består av fyra delar. Studerande ska använda sig av den obligatoriska kurslitteraturen och/eller material på moodle samt övrig relevant litteratur som hittas för att besvara frågorna. Uppgiften ska följa YH Novias skrivanvisningar. Mera instruktioner finns på kursens sida i Moodle.

Bedömningskriterier:
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta teori
- förmåga att reflektera utgående från given litteratur och material samt att kunna koppla till kompetenserna för socionomen inom småbarnspedagogik
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella

Studerande får kort sammanfattad skriftlig feedback på Moodle.

Bedömning enligt skala 0-5.Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Susanne Davidsson

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2023 - 06.09.2023

Tajmning

07.09.2023 - 03.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Lena Storbacka-Järvinen
Lärare

Carita Blomström

Grupper
  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt

Innehåll

Innehåll:
- Allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- Barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- Problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- Aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- Material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- Miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- Samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- Pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- Barnobservationer

Tid och plats

Kurstid 7.9-3.11.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.

Davidsson S., & Storbacka-Järvinen L. (2022). Träna med Djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem.

Fossum 2019. Samtal och bemötande i vården. (eller tidigare upplaga)

Forsberg & Wallmark 2021. Nätverksboken - om mötets möjligheter (eller tidigare upplaga)

Furu & Heikkilä 2021. Resiliens i förskolan: att stärka barns välmående, delaktighet och handlingskraft.

Hellberg Björklund A. 2021. Föräldrasamverkan i förskolan. (kapitel 7 skannas och sätts in på Moodle, boken beställd till biblioteket)

Hedström 2014. Barn som oroar - bemötande och metoder i förskolan och förskoleklass

Herz & Johansson 2019. Det professionella mötet (boken beställd till biblioteket)

Lundström 2019. Att förstå föräldrar - till barn med funktionsnedsättning

Olsson,B.& Olsson, K. 2013. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.

Olsson & Olsson 2021. Barn med utmanande beteende – tidiga insatser i förskola och skola (kap 10, 12 skannas, boken beställd till biblioteket)

Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.

Nilsson Tapper 2021. Professionella samtal med barn

Nystedt Maria 2015. Att leva med långtidssjuka barn –det blir bra ändå.

Rintakorpi m.fl. 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Ur publikationen läses kapitel 2, Sosionomi varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimissä. https://www.theseus.fi/handle/10024/792700

Ringborg 2020. Förändrade familjesamtal (boken beställd till biblioteket)

Sandberg A. 2021. Med sikte på förskolan - barn I behov av stöd. (kapitel 12 skannas)

Storbacka-Järvinen, L., Davidsson, S., Liljeroth, P. & Juslin, E. (2023). Resursstarka barn – Djurvännernas metodguide.

Talentia 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa - opas työntekijöille ja työnantajalle. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/e3226696-9654-11ed-b7db-00155d64030a

THL 2017. Skapa förtroende . Skydda barnet.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y,

Utbildningsstyrelsen 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Undervisningsmetoder

Obligatorisk schemalagd undervisning, gruppuppgifter, individuell examination, självstudier
Eventuella studiebesök tillkommer ännu och tidpunkterna meddelas senare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Närvaro i undervisning 1sp
2. Individuell examination 2,5sp, DL 3.11
3. Gruppuppgift 1,5 sp, DL 22.10

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Närvaro i undervisning 1sp, 1x27h = 27h
2. Individuell examination 2,5sp, 2 x27h =67,5h
3. Gruppuppgift 1,5sp, x27h =40,5h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Närvaro i undervisning 1sp, gk/uk

2. Individuell examination 2,5sp. Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
- Förmåga att identifiera de behov som barn med särskilda behov har
- Förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- Innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad struktur som följer anvisningarna för uppgiften
- Förmåga att knyta socionomens kompetenser till arbete med barn med behov av särskilt stöd
- Etiskt och professionellt förhållningssätt i koppling med barn i behov av särskilt stöd
Studerande får individuell skriftlig feedback på Moodle.

3. Gruppuppgift 1,5 sp. Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta teori
- förmåga att planera och handleda ett seminarium
- förmåga att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna
Studerande får muntlig feeback under seminariet.

Examinator i kursen Lena Storbacka-Järvinen

Underkänd (0)

1. Närvaro i undervisning 1sp. Studerande har inte varit närvarande i den obligatoriska undervisningen och inte heller gjort kompensationsuppgifterna enligt instruktioner på Moodle

2. Individuell examination 2,5sp
Studerande har inte lämnat in examinationen eller dess innehåll motsvarar inte bedömningskriterierna för vitsord 1.

3. Gruppuppgift 1,5 sp
Studerande har inte lämnat in rapporten eller gjort sin andel i rapporten. Studerande har inte deltagit i seminariet där rapportens praktiska del presenteras. Rapportens och/eller seminariets innehåll och/eller förverkligande motsvarar inte bedömningskriterierna för vitsord 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

2. Individuell examination 2,5sp
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är svagt. Exempel saknas eller de är inte lämpliga.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är svagt. De metoder som beskrivs lämpar sig endast delvis för att stöda barnens behov eller metoden stöder inte de behov barnen har.
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer instruktionerna är på svag nivå. Innehållsmässigt finns det brister i den teoretiska kunskapen eller teorin beskrivs kortfattat. Förmågan att reflektera och analysera är svagt. Det finns brister i att tillämpa instruktionerna för uppgiften.
- förmåga att knyta an till socionomens kompetenser är svagt och exempel som ges är ytliga eller avgränsade
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är svagt och behöver ännu utvecklas.

3. Gruppuppgift 1,5 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori är på en svag nivå. Förmågan att reflektera och analysera är svagt.
- förmåga att sammanfatta teori är på en svag nivå. Innehållet är kort och ställvis bristfälligt eller det finns sakfel i texten.
- förmåga att planera och handleda ett seminarium är på en svag nivå. Studerande har brister i att handleda andra deltagare, har svårt att hålla den givna tiden eller tiden används till orelevanta saker. Det planerade innehållet förverkligas inte eller det finns brister i innehållet eller i strukturen för presentationen.
-Studerande har svaga förmågor att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

2. Individuell examination 2,5sp
- förmåga att identifiera de behov som barn med särskilda behov har är gott. Studerande ger goda exempel i texten.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är gott. De metoder som beskrivs är lämpliga för att stöda barnens behov och de beskrivs tydligt.
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer instruktionerna är på en god nivå. Innehållsmässigt är den teoretiska kunskapen på en god nivå och goda exempel beskrivs. Förmågan att reflektera och analysera är på en god nivå. Instruktionerna för uppgiften tillämpas på en god nivå.
-förmåga att knyta an till socionomens kompetenser är på en god nivå och flera exempel ges är goda och de motiveras väl.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är gott och i texten beskrivs konkreta exempel som stärker det professionella och etiska förhållningssättet.

3. Gruppuppgift 1,5 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori är på en god nivå. Studerande har en förmågan att reflektera och analysera.
- förmåga att sammanfatta teori är på en god nivå. Innehållets längd och text är i balans med den givna uppgiften.
- förmåga att planera och handleda ett seminarium är på en god nivå. Studerande har goda förmågor i att handleda andra deltagare. Studerande håller den givna tiden och den används till relevanta saker. Det planerade innehållet förverkligas, innehållet är på en god nivå och i strukturen för presentationen är gott
-Studerande har goda förmågor att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

2. Individuell examination 2,5sp
- förmåga att identifiera de behov som barn med särskilda behov har är mycket gott. Studerande ger mångsidigt mycket goda exempel i texten.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är mycket gott. De metoder som beskrivs är utmärkta för att stöda barnens helhetsmässiga behov och de beskrivs utförligt.
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer instruktionerna är på en mycket god nivå. Innehållsmässigt är den teoretiska kunskapen på en mycket god nivå och utmärkta exempel beskrivs. Förmågan att reflektera och analysera är på en mycket god nivå. Instruktionerna för uppgiften tillämpas utförligt
-förmåga att knyta an till socionomens kompetenser är på en utmärkt nivå och ett stort antal exempel ges. Exemplen är mycket goda och de motiveras utförligt.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är mycket gott och i texten beskrivs många konkreta exempel som stärker det professionella och etiska förhållningssättet.



3. Gruppuppgift 1,5 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori är på en utmärkt nivå. Studerande reflekterar och analyserar genomgående i rapporten och ger utvecklingsförslag.
- förmåga att sammanfatta teori är på en utmärkt nivå. Innehållet är utförligt och följer utmärkt de givna anvisningarna för uppgiften
- förmåga att planera och handleda ett seminarium är på utmärkt. Studerande handleder de andra deltagare på en utmärkt sätt. Studerande håller den givna tiden och den används relevant och på ett ypperligt sätt. Det planerade innehållet förverkligas på ett utmärkt sätt, innehållet är på en mycket god nivå och strukturen för presentationen är mycket gott.
- Studerande har mycket goda förmågor att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2023 - 31.08.2023

Tajmning

01.09.2023 - 27.10.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Lena Storbacka-Järvinen
Lärare

Lena Storbacka-Järvinen

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt

Innehåll

Innehåll:
- Allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- Barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- Problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- Aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- Material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- Miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- Samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- Pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- Barnobservationer

Tid och plats

Kursen är digital.
Kurstid 1.9-27.10.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.

Davidsson S., & Storbacka-Järvinen L. (2022). Träna med Djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem.

Fossum 2019. Samtal och bemötande i vården. (eller tidigare upplaga)

Forsberg & Wallmark 2021. Nätverksboken - om mötets möjligheter (eller tidigare upplaga)

Furu & Heikkilä 2021. Resiliens i förskolan: att stärka barns välmående, delaktighet och handlingskraft.

Hellberg Björklund A. 2021. Föräldrasamverkan i förskolan. (kapitel 7 skannas och sätts in på Moodle, boken beställd till biblioteket)

Hedström 2014. Barn som oroar - bemötande och metoder i förskolan och förskoleklass

Herz & Johansson 2019. Det professionella mötet (boken beställd till biblioteket)

Lundström 2019. Att förstå föräldrar - till barn med funktionsnedsättning

Olsson,B.& Olsson, K. 2013. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.

Olsson & Olsson 2021. Barn med utmanande beteende – tidiga insatser i förskola och skola (kap 10, 12 skannas)

Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.

Nilsson Tapper 202. Professionella samtal med barn

Nystedt Maria 2015. Att leva med långtidssjuka barn –det blir bra ändå.

Ringborg 2020. Förändrade familjesamtal

Rintakorpi m.fl. 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Ur publikationen läses kapitel 2, Sosionomi varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimissä. https://www.theseus.fi/handle/10024/792700

Sandberg A. 2021. Med sikte på förskolan - barn I behov av stöd. (kapitel 12 skannas)

Storbacka-Järvinen, L., Davidsson, S., Liljeroth, P. & Juslin, E. (2023). Resursstarka barn – Djurvännernas metodguide.

Talentia 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa - opas työntekijöille ja työnantajalle. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/e3226696-9654-11ed-b7db-00155d64030a

THL 2017. Skapa förtroende . Skydda barnet.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y,

Utbildningsstyrelsen 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Undervisningsmetoder

Kursen ingår i behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogiken för gruppen USO21D-Å, USO22D-V, USO22F-V
Kursen är digital och inleds med en online inspirationsföreläsning och kursintro vk. 35. Studerande jobbar tillsammans med hälsovårdsstuderande i smågrupper och gör ett grupparbete. (1,5sp). Studerande får handledning i arbetet via Moodle/handledningsforum och via ett insatt handledningstillfälle.
Studerande gör också en indivuell rapport (3,5sp). Studerande får handledning via kursens Moodlesida/handledningsforum.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från Varha.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Virtuellt smågruppsarbete 1,5sp, görs under vk. 35-39, deadline vk. 40
2. Individuell rapport 3,5sp, görs under kursens gång, två alternativa deadline 11.10 eller 27.10

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Virtuellt smågruppsarbete 1,5sp x 27h = 40,5h
2. Individuell rapport 3,5sp x 27h = 94,5h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1: Virtuellt smågruppsarbete 1,5sp
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinatorer: Lena Storbacka-Järvinen och Jaana-Sofia Tengström

- förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
- förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
- förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
- förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt
Studerande får skriftlig feedback per e-post


Examination 2: individuell rapport 3,5sp
Bedömning enligt skala 0-5.Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen

- förmåga att identifiera barn med särskilda behov
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
Studerande får skriftlig feedback på Moodle.

Underkänd (0)

Examination 1:

Studerande har inte förmåga att sammanfatta teori i muntlig format
Studerande har inte förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
Studerande har inte förmåga att till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har inte förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt


Examination 2: Studerande har inte lämnat in rapporten eller dess innehåll motsvarar inte bedömningskriterierna för vitsord 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Examination 1:

Vitsord (1)
Studerande har svag förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
Studerande har svag förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har brister i det professionella och etiska förhållningssättet

Vitsord (2)
Studerande har en rätt svag förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en rätt svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
Studerande har en rätt svag förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en rätt svag förmåga i det professionella och etiska förhållningssättet

Examination 2: Vitsord 1 och 2
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är på en svag nivå. Studerande känner endast delvis igen barnens behov och ger enstaka exempel.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är på en svag nivå. Metoderna som studerande beskriver är delvis lämpliga men de stöder inte helhetsmässigt de behov som barn med särskilda behov har eller metoderna beskrivs ytligt och saknar motivering helt eller delvis.
- innehållsmässig sakkunskap, förmåga att sammanfatta teori, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar är på en svag nivå. Innehållet är kort och bristfälligt på flera håller eller det finns sakfel i texten. Förmågan att reflektera och analysera är svagt.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en svag nivå och det behöver ännu utvecklas.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Examination 1:

Vitsord (3)
Studerande har en god förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik och givna metoder i praktiken
Studerande har en god förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har ett gott professionellt och etiskt förhållningssätt.

Vitsord (4)
Studerande har en mycket god förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en mycket god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
Studerande har en mycket god förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har ett mycket gott professionellt och etiskt förhållningssätt.


Examination 2, vitsord 3-4:
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är på en god nivå. Studerande känner bra igen barnens behov och kan ge exempel.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är på en god nivå. Metoderna som studerande beskriver är lämpliga och de stöder bra de behov som barn med särskilda behov har. Metoderna beskrivs på en god nivå och de motiveras väl.
- innehållsmässig sakkunskap, förmåga att sammanfatta teori, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar är på en god nivå. Innehållet är bearbetat. Studerande har en förmågan att reflektera och analysera.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en god nivå och studerande ger i rapporten goda exempel kring detta.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Examination 1:

Vitsord (5)
Studerande har en utmärkt förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en utmärkt förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
Studerande har en utmärkt förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har ett utmärkt professionellt och etiskt förhållningssätt.

Examination 2, vitsord 5:
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är på en mycket god nivå. Studerande känner på ett utmärkt sätt igen barnens behov och ger mycket goda exempel.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är på en mycket god nivå. Metoderna som studerande beskriver är utmärkta och de stöder helhetsmässigt de behov som barn med särskilda behov har. Metoderna beskrivs utmärkt och motiveras utförligt.
- innehållsmässig sakkunskap, förmåga att sammanfatta teori, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar är på en utmärkt nivå. Innehållet är utförligt. Förmågan att reflektera och analysera är genomgående utmärkt.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en mycket god nivå och exempel kring detta ges genomgående i rapporten.

Förkunskapskrav

Inga