Marknadsföring och försäljningPoäng (3 sp)
Kod: BE22FE20
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande:
- förstår betydelsen av ett entreprenöriellt förhållningssätt som bygger på kreativitet och nytänkande
- förstår begreppet affärsutveckling
- kan analysera marknader och se möjligheter för ekonomiska verksamheter
- behärskar kedjan från idé till produkt och försäljning
- känner till hur man planerar, genomför och utvärderar olika marknadsföringsinsatser
- kan genom marknadsföring skapa värde för kunderna och bygga goda kundrelationer
- känner till den viktigaste lagstiftningen som gäller marknadsföring och försäljning.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Marknadsföringens betydelse i små företag samt dess roll för kundvården
Viktiga begrepp och processer i marknadsföring
Marknadsanalys
Planering av en kundanpassad marknadsföringsstrategi
Prissättning av varor och tjänster
Faktureringsmetoder
Utformning av anbud, offerter och momsfakturor
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Förkunskapskrav
Inga krav på förkunskaper.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Läromaterial
Anvisas i Moodle.
Anmälningstid
15.11.2024 - 09.03.2025
Tajmning
03.03.2025 - 27.04.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Veronika Bäckman
Grupper
-
ÖH23FLEX-BESÖppna YH, Flexibelt till skogsbruksingenjör
-
ÖH24BEA-FLEX-VÖppna YH, Flexibelt till agrolog
-
ÖH24BES-FLEX-VÖppna YH, Flexmodul Skogsbruksingenjör, Vasa
-
ÖH23FLEX-BEAÖppna YH, Flexibelt till agrolog
Lärandemål
Den studerande:
- förstår betydelsen av ett entreprenöriellt förhållningssätt som bygger på kreativitet och nytänkande
- förstår begreppet affärsutveckling
- kan analysera marknader och se möjligheter för ekonomiska verksamheter
- behärskar kedjan från idé till produkt och försäljning
- känner till hur man planerar, genomför och utvärderar olika marknadsföringsinsatser
- kan genom marknadsföring skapa värde för kunderna och bygga goda kundrelationer
- känner till den viktigaste lagstiftningen som gäller marknadsföring och försäljning.
Innehåll
Marknadsföringens betydelse i små företag samt dess roll för kundvården
Viktiga begrepp och processer i marknadsföring
Marknadsanalys
Planering av en kundanpassad marknadsföringsstrategi
Prissättning av varor och tjänster
Faktureringsmetoder
Utformning av anbud, offerter och momsfakturor
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Tid och plats
Period 4 (vår 2025)
På distans via Teams och på campus i Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt lärarens anvisningar
Undervisningsmetoder
Distansundervisning (föreläsningar)
Grupparbete
Övningar (inlämningsuppgifter)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närundervisning 12-15 h
Grupparbete 20-30h
Individuellt arbete (inlämningsuppgifter) 30-40h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Alla uppgifter inlämnade i tid eller presenterade
Deltagande i grupparbete
Deltagande i lektioner (åtminstone 75%)
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämnade prestationer (GK/UK)
Presentation av gruppuppgiften
Aktivt deltagande i grupparbete
Deltagande i lektioner eller ersättande uppgift
Underkänd (0)
Uppgifter som ska lämnas in saknas
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Försenade inlämningar av uppgifter
Slutuppgiften av tillfredställande nivå
Lågt deltagande på lektioner (under 50%)
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
I tid inlämnade uppgifter
Slutuppgiften av god nivå
Högt deltagande på lektioner (över 70%)
Bedömningskriterier, berömliga (5)
I tid inlämnade uppgifter av berömlig nivå
Slutuppgift mycket väl utförd och utmärkt nivå av muntlig presentation
Högt (över 70%) och aktivt deltagande på lektioner
Förkunskapskrav
Inga krav på förkunskaper.
Anmälningstid
15.06.2024 - 01.09.2024
Tajmning
28.10.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Veronika Bäckman
Lärare
Veronika Bäckman
Grupper
-
BE22DA-EAgrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier
-
BE22DS-ESkogsbruksingenjör (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande:
- förstår betydelsen av ett entreprenöriellt förhållningssätt som bygger på kreativitet och nytänkande
- förstår begreppet affärsutveckling
- kan analysera marknader och se möjligheter för ekonomiska verksamheter
- behärskar kedjan från idé till produkt och försäljning
- känner till hur man planerar, genomför och utvärderar olika marknadsföringsinsatser
- kan genom marknadsföring skapa värde för kunderna och bygga goda kundrelationer
- känner till den viktigaste lagstiftningen som gäller marknadsföring och försäljning.
Innehåll
Marknadsföringens betydelse i små företag samt dess roll för kundvården
Viktiga begrepp och processer i marknadsföring
Marknadsanalys
Planering av en kundanpassad marknadsföringsstrategi
Prissättning av varor och tjänster
Faktureringsmetoder
Utformning av anbud, offerter och momsfakturor
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Tid och plats
Höst 2024, P1-P2, campus Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt lärarens anvisningar
Undervisningsmetoder
Närundervisning (föreläsningar)
Grupparbete
Studiebesök
Övningar (inlämningsuppgifter)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämnade prestationer (GK/UK) eller presenterade
Muntlig presentation av slutuppgiften som bedöms med vitsord
Deltagande i lektioner och studiebesök
Underkänd (0)
Uppgifter som ska lämnas in saknas
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Försenade inlämningar av uppgifter
Slutuppgiften av tillfredställande nivå
Lågt deltagande på lektioner (under 50%)
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
I tid inlämnade uppgifter
Slutuppgiften av god nivå
Högt deltagande på lektioner (över 70%)
Bedömningskriterier, berömliga (5)
I tid inlämnade uppgifter av berömlig nivå
Slutuppgift mycket väl utförd och utmärkt nivå av muntlig presentation
Högt (över 70%) och aktivt deltagande på lektioner
Förkunskapskrav
Inga krav på förkunskaper.