Hoppa till innehåll

Marknadsföring och försäljningPoäng (3 sp)

Kod: BE22FE20

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande:
- förstår betydelsen av ett entreprenöriellt förhållningssätt som bygger på kreativitet och nytänkande
- förstår begreppet affärsutveckling
- kan analysera marknader och se möjligheter för ekonomiska verksamheter
- behärskar kedjan från idé till produkt och försäljning
- känner till hur man planerar, genomför och utvärderar olika marknadsföringsinsatser
- kan genom marknadsföring skapa värde för kunderna och bygga goda kundrelationer
- känner till den viktigaste lagstiftningen som gäller marknadsföring och försäljning.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Marknadsföringens betydelse i små företag samt dess roll för kundvården
Viktiga begrepp och processer i marknadsföring
Marknadsanalys
Planering av en kundanpassad marknadsföringsstrategi
Prissättning av varor och tjänster
Faktureringsmetoder
Utformning av anbud, offerter och momsfakturor
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Förkunskapskrav

Inga krav på förkunskaper.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Läromaterial

Anvisas i Moodle.

Anmälningstid

15.11.2024 - 09.03.2025

Tajmning

03.03.2025 - 27.04.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Veronika Bäckman
Grupper
  • ÖH23FLEX-BES
    Öppna YH, Flexibelt till skogsbruksingenjör
  • ÖH24BEA-FLEX-V
    Öppna YH, Flexibelt till agrolog
  • ÖH24BES-FLEX-V
    Öppna YH, Flexmodul Skogsbruksingenjör, Vasa
  • ÖH23FLEX-BEA
    Öppna YH, Flexibelt till agrolog

Lärandemål

Den studerande:
- förstår betydelsen av ett entreprenöriellt förhållningssätt som bygger på kreativitet och nytänkande
- förstår begreppet affärsutveckling
- kan analysera marknader och se möjligheter för ekonomiska verksamheter
- behärskar kedjan från idé till produkt och försäljning
- känner till hur man planerar, genomför och utvärderar olika marknadsföringsinsatser
- kan genom marknadsföring skapa värde för kunderna och bygga goda kundrelationer
- känner till den viktigaste lagstiftningen som gäller marknadsföring och försäljning.

Innehåll

Marknadsföringens betydelse i små företag samt dess roll för kundvården
Viktiga begrepp och processer i marknadsföring
Marknadsanalys
Planering av en kundanpassad marknadsföringsstrategi
Prissättning av varor och tjänster
Faktureringsmetoder
Utformning av anbud, offerter och momsfakturor
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Tid och plats

Period 4 (vår 2025)
På distans via Teams och på campus i Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt lärarens anvisningar

Undervisningsmetoder

Distansundervisning (föreläsningar)
Grupparbete
Övningar (inlämningsuppgifter)

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närundervisning 12-15 h
Grupparbete 20-30h
Individuellt arbete (inlämningsuppgifter) 30-40h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Alla uppgifter inlämnade i tid eller presenterade
Deltagande i grupparbete
Deltagande i lektioner (åtminstone 75%)

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämnade prestationer (GK/UK)
Presentation av gruppuppgiften
Aktivt deltagande i grupparbete
Deltagande i lektioner eller ersättande uppgift

Underkänd (0)

Uppgifter som ska lämnas in saknas

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Försenade inlämningar av uppgifter
Slutuppgiften av tillfredställande nivå
Lågt deltagande på lektioner (under 50%)

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

I tid inlämnade uppgifter
Slutuppgiften av god nivå
Högt deltagande på lektioner (över 70%)

Bedömningskriterier, berömliga (5)

I tid inlämnade uppgifter av berömlig nivå
Slutuppgift mycket väl utförd och utmärkt nivå av muntlig presentation
Högt (över 70%) och aktivt deltagande på lektioner

Förkunskapskrav

Inga krav på förkunskaper.

Anmälningstid

15.06.2024 - 01.09.2024

Tajmning

28.10.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Veronika Bäckman
Lärare

Veronika Bäckman

Grupper
  • BE22DA-E
    Agrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier
  • BE22DS-E
    Skogsbruksingenjör (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande:
- förstår betydelsen av ett entreprenöriellt förhållningssätt som bygger på kreativitet och nytänkande
- förstår begreppet affärsutveckling
- kan analysera marknader och se möjligheter för ekonomiska verksamheter
- behärskar kedjan från idé till produkt och försäljning
- känner till hur man planerar, genomför och utvärderar olika marknadsföringsinsatser
- kan genom marknadsföring skapa värde för kunderna och bygga goda kundrelationer
- känner till den viktigaste lagstiftningen som gäller marknadsföring och försäljning.

Innehåll

Marknadsföringens betydelse i små företag samt dess roll för kundvården
Viktiga begrepp och processer i marknadsföring
Marknadsanalys
Planering av en kundanpassad marknadsföringsstrategi
Prissättning av varor och tjänster
Faktureringsmetoder
Utformning av anbud, offerter och momsfakturor
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Tid och plats

Höst 2024, P1-P2, campus Raseborg

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt lärarens anvisningar

Undervisningsmetoder

Närundervisning (föreläsningar)
Grupparbete
Studiebesök
Övningar (inlämningsuppgifter)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämnade prestationer (GK/UK) eller presenterade
Muntlig presentation av slutuppgiften som bedöms med vitsord
Deltagande i lektioner och studiebesök

Underkänd (0)

Uppgifter som ska lämnas in saknas

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Försenade inlämningar av uppgifter
Slutuppgiften av tillfredställande nivå
Lågt deltagande på lektioner (under 50%)

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

I tid inlämnade uppgifter
Slutuppgiften av god nivå
Högt deltagande på lektioner (över 70%)

Bedömningskriterier, berömliga (5)

I tid inlämnade uppgifter av berömlig nivå
Slutuppgift mycket väl utförd och utmärkt nivå av muntlig presentation
Högt (över 70%) och aktivt deltagande på lektioner

Förkunskapskrav

Inga krav på förkunskaper.