Grunder i växtskyddPoäng (3 sp)
Kod: BE22VG30
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande
- känner till de utmaningar som ogräs och växtskadegörare medför
- känner till olika förebyggande växtskyddsåtgärder
- känner till olika bekämpningsåtgärder
- känner till och kan beakta ekotoxikologiska faktorer
- kan optimera besprutningstekniken enligt rådande förhållanden
- kan beakta gällande växtskyddslagstiftning.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Ogräs, patogena organismer och insekter
Förebyggande åtgärder och bekämpningsåtgärder
Pesticidernas verkningssätt
Resistens mot pesticider
Ekotoxikologi
Utförande av kemisk bekämpning
Lagstiftning
Enskilda abiotiska skador och växtskadegörare
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion och om ekosystem och biologisk mångfald
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Läromaterial
Studiematerial anges på kursens moodlesida.
Anmälningstid
15.11.2024 - 04.05.2025
Tajmning
28.04.2025 - 31.07.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Johnny Sved
- Lars Fridefors
Grupper
-
ÖH24BEA-FLEX-VÖppna YH, Flexibelt till agrolog
-
ÖH23FLEX-BEAÖppna YH, Flexibelt till agrolog
Lärandemål
Den studerande
- känner till de utmaningar som ogräs och växtskadegörare medför
- känner till olika förebyggande växtskyddsåtgärder
- känner till olika bekämpningsåtgärder
- känner till och kan beakta ekotoxikologiska faktorer
- kan optimera besprutningstekniken enligt rådande förhållanden
- kan beakta gällande växtskyddslagstiftning.
Innehåll
Ogräs, patogena organismer och insekter
Förebyggande åtgärder och bekämpningsåtgärder
Pesticidernas verkningssätt
Resistens mot pesticider
Ekotoxikologi
Utförande av kemisk bekämpning
Lagstiftning
Enskilda abiotiska skador och växtskadegörare
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion och om ekosystem och biologisk mångfald
Tid och plats
Första läsåret, period 4, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Hannukkala et al. 2000. Växtskydd för ekoåkern. SLF, Helsingfors.
- Jord- och skogsbruksministeriet 1996. Sprutförarhandboken. Helsingfors.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Enligt möjligheter och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt möjligheter och behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Ogräs, patogena organismer och insekter
- Förebyggande åtgärder och bekämpningsåtgärder
- Pesticidernas verkningssätt
- Resistens mot pesticider
- Ekotoxikologi
- Utförande av kemisk bekämpning
- Lagstiftning
- Enskilda åkerogräs
- Enskilda abiotiska skador och växtskadegörare
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Inga.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav.
Anmälningstid
15.11.2024 - 09.03.2025
Tajmning
03.03.2025 - 27.04.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
BE24DA-EAgrolog (YH), h24, Bioekonomi, dagstudier
-
ÖH24BEA-LED-RÖppna YH, Bioekonomi, Agrolog ledstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till de utmaningar som ogräs och växtskadegörare medför
- känner till olika förebyggande växtskyddsåtgärder
- känner till olika bekämpningsåtgärder
- känner till och kan beakta ekotoxikologiska faktorer
- kan optimera besprutningstekniken enligt rådande förhållanden
- kan beakta gällande växtskyddslagstiftning.
Innehåll
Ogräs, patogena organismer och insekter
Förebyggande åtgärder och bekämpningsåtgärder
Pesticidernas verkningssätt
Resistens mot pesticider
Ekotoxikologi
Utförande av kemisk bekämpning
Lagstiftning
Enskilda abiotiska skador och växtskadegörare
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion och om ekosystem och biologisk mångfald
Tid och plats
Första läsåret, period 4, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt anvisning.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Enligt möjligheter och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt möjligheter och behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 26 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (24 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Ogräs, patogena organismer och insekter
- Förebyggande åtgärder och bekämpningsåtgärder
- Pesticidernas verkningssätt
- Resistens mot pesticider
- Ekotoxikologi
- Utförande av kemisk bekämpning
- Lagstiftning
- Enskilda åkerogräs
- Enskilda abiotiska skador och växtskadegörare
Tilläggsuppgifter för studerande
Inga.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav.
Anmälningstid
01.12.2023 - 25.02.2024
Tajmning
26.02.2024 - 19.04.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
ÖH23BEA-LED-RÖppna YH, Bioekonomi, Agrolog ledstudier
-
BE23DA-EAgrolog (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till de utmaningar som ogräs och växtskadegörare medför
- känner till olika förebyggande växtskyddsåtgärder
- känner till olika bekämpningsåtgärder
- känner till och kan beakta ekotoxikologiska faktorer
- kan optimera besprutningstekniken enligt rådande förhållanden
- kan beakta gällande växtskyddslagstiftning.
Innehåll
Ogräs, patogena organismer och insekter
Förebyggande åtgärder och bekämpningsåtgärder
Pesticidernas verkningssätt
Resistens mot pesticider
Ekotoxikologi
Utförande av kemisk bekämpning
Lagstiftning
Enskilda abiotiska skador och växtskadegörare
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion och om ekosystem och biologisk mångfald
Tid och plats
Första läsåret, period 4, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Hannukkala et al. 2000. Växtskydd för ekoåkern. SLF, Helsingfors.
- Jord- och skogsbruksministeriet 1996. Sprutförarhandboken. Helsingfors.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Enligt möjligheter och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt möjligheter och behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Ogräs, patogena organismer och insekter
- Förebyggande åtgärder och bekämpningsåtgärder
- Pesticidernas verkningssätt
- Resistens mot pesticider
- Ekotoxikologi
- Utförande av kemisk bekämpning
- Lagstiftning
- Enskilda åkerogräs
- Enskilda abiotiska skador och växtskadegörare
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Inga.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav.
Anmälningstid
01.12.2022 - 26.02.2023
Tajmning
27.02.2023 - 21.04.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Lärare
Paul Riesinger
Grupper
-
BE22DA-EAgrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till de utmaningar som ogräs och växtskadegörare medför
- känner till olika förebyggande växtskyddsåtgärder
- känner till olika bekämpningsåtgärder
- känner till och kan beakta ekotoxikologiska faktorer
- kan optimera besprutningstekniken enligt rådande förhållanden
- kan beakta gällande växtskyddslagstiftning.
Innehåll
Ogräs, patogena organismer och insekter
Förebyggande åtgärder och bekämpningsåtgärder
Pesticidernas verkningssätt
Resistens mot pesticider
Ekotoxikologi
Utförande av kemisk bekämpning
Lagstiftning
Enskilda abiotiska skador och växtskadegörare
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion och om ekosystem och biologisk mångfald
Tid och plats
Första läsåret, period 4, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Hannukkala et al. 2000. Växtskydd för ekoåkern. SLF, Helsingfors.
- Jord- och skogsbruksministeriet 1996. Sprutförarhandboken. Helsingfors.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Enligt möjligheter och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt möjligheter och behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Ogräs, patogena organismer och insekter
- Förebyggande åtgärder och bekämpningsåtgärder
- Pesticidernas verkningssätt
- Resistens mot pesticider
- Ekotoxikologi
- Utförande av kemisk bekämpning
- Lagstiftning
- Enskilda åkerogräs
- Enskilda abiotiska skador och växtskadegörare
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Inga.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav.