MineralgödselPoäng (3 sp)
Kod: BE22MA30
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande
- kan identifiera och åtgärda växtnäringsbrist
- känna till mineralgödselmedlens ursprung, tillverkningsprocesser och egenskaper
- kan tillämpa metoder för att optimera grödans utnyttjande av tillförd mineralgödsel
Studieperiodens (kursens) innehåll
Växternas upptagning och transport av näringsämnen
Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
Sammansatta NPK-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Mer information
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida
Anmälningstid
15.11.2024 - 12.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 02.03.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
BE23DA-EAgrolog (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- kan identifiera och åtgärda växtnäringsbrist
- känna till mineralgödselmedlens ursprung, tillverkningsprocesser och egenskaper
- kan tillämpa metoder för att optimera grödans utnyttjande av tillförd mineralgödsel
Innehåll
Växternas upptagning och transport av näringsämnen
Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
Sammansatta NPK-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Andra läsåret, period 3, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök (företag). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (22 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Växternas upptagning och transport av näringsämnen
- Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
- Symtom vid växtnäringsbrist
- Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
- Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
- Sammansatta NPK mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
- Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet
Tilläggsuppgifter för studerande
Vädertålig klädsel samt anteckningsmaterial vid fältarbete och studiebesök.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Markens växtnäringsförråd
Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena. Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena. Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Tilläggsuppgifter
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida
Anmälningstid
15.11.2024 - 12.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 02.03.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Johnny Sved
- Lars Fridefors
Grupper
-
ÖH24BEA-FLEX-VÖppna YH, Flexibelt till agrolog
-
ÖH23FLEX-BEAÖppna YH, Flexibelt till agrolog
Lärandemål
Den studerande
- kan identifiera och åtgärda växtnäringsbrist
- känna till mineralgödselmedlens ursprung, tillverkningsprocesser och egenskaper
- kan tillämpa metoder för att optimera grödans utnyttjande av tillförd mineralgödsel
Innehåll
Växternas upptagning och transport av näringsämnen
Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
Sammansatta NPK-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Campus Alere i Vasa, närstudier
Online i Teams, distansstudier
Arbete i projektgrupper
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och inläsningsanvisningar finns på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Övningar, gödslingsberäkningar i WISU
Kursprojekt
Inlämningsuppgifter
Praktik- och arbetslivssamarbete
Inbjudna näringslivskontakter medverkar på distans online i Teams och även på plats vid närstudietillfällen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Se kursens moodlesida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h / sp
Periodisering av innehållet
- Växternas upptagning och transport av näringsämnen
- Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
- Gödslingsberäkningar i WISU, övning med stöd av provlicenser vid närstudietillfälle 7.2.2025
- Symtom vid växtnäringsbrist (Se även kursprojekt i Marfkens växtnäringsförråd)
- Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
- Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
- Sammansatta NPK mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
- Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet
Tilläggsuppgifter för studerande
En egen dator och individuell provlicens för WISU (Min gård) behövs i samband med närstudietillfället den 7.2.2025 och under kursens gång.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömda inlämnings- och projektuppgifter
Kursaktivitet
Underkänd (0)
Underkända inlämnings- och projektuppgifter
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Godkända inlämnings- och projektuppgifter på en tillfredsställande nivå
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Godkända inlämnings- och projektuppgifter på en god nivå
Aktivt kursdeltagande
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Godkända inlämnings- och projektuppgifter på en berömlig nivå
Aktivt kursdeltagande
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Tilläggsuppgifter
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida
Anmälningstid
01.12.2023 - 01.01.2024
Tajmning
02.01.2024 - 23.02.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
BE22DA-EAgrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- kan identifiera och åtgärda växtnäringsbrist
- känna till mineralgödselmedlens ursprung, tillverkningsprocesser och egenskaper
- kan tillämpa metoder för att optimera grödans utnyttjande av tillförd mineralgödsel
Innehåll
Växternas upptagning och transport av näringsämnen
Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
Sammansatta NPK-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Andra läsåret, period 3, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök (företag). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Växternas upptagning och transport av näringsämnen
- Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
- Symtom vid växtnäringsbrist
- Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
- Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
- Sammansatta NPK mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
- Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet
Tilläggsuppgifter för studerande
Vädertålig klädsel samt anteckningsmaterial vid fältarbete och studiebesök.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Markens växtnäringsförråd
Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Tilläggsuppgifter
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida