Hoppa till innehåll

Mineralgödsel (3 sp)

Kod: BE22MA30-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 01.01.2024

Tajmning

02.01.2024 - 23.02.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Bioekonomi

Lärare

  • Paul Riesinger

Grupper

  • BE22DA-E
    Agrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- kan identifiera och åtgärda växtnäringsbrist
- känna till mineralgödselmedlens ursprung, tillverkningsprocesser och egenskaper
- kan tillämpa metoder för att optimera grödans utnyttjande av tillförd mineralgödsel

Innehåll

Växternas upptagning och transport av näringsämnen
Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
Sammansatta NPK-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar

Tid och plats

Andra läsåret, period 3, Campus Raseborg.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök (företag). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen inom schemalagd kurstid.

Internationella kontakter

Enligt behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Enligt validering.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Växternas upptagning och transport av näringsämnen
- Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
- Symtom vid växtnäringsbrist
- Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
- Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
- Sammansatta NPK mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
- Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet

Tilläggsuppgifter för studerande

Vädertålig klädsel samt anteckningsmaterial vid fältarbete och studiebesök.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Markens växtnäringsförråd

Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Tilläggsuppgifter

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida