Odlingsjordar och jordbearbetningPoäng (3 sp)
Kod: BE22OT10
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande
- känner till olika odlingsjordar som förekommer i Norden
- känner till olika jordbearbetningsmetoder
- förstår odlingsjordarnas brukningsegenskaper och kan anpassa odlingsåtgärderna utgående från olika jordarter
Studieperiodens (kursens) innehåll
Avkastningsbildande faktorer
Klimatfaktorer
Jordmånsbildning
Geologi
Lantbrukets jordartstaxonomi
Jordarternas brukningsegenskaper (bearbetning, erosion, växtnäringsförluster)
Principiella markrelaterade förutsättningar och mål vid vår- och höstbruk
Traditionell jordbearbetning, reducerad bearbetning och direktsådd
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Läromaterial
Anges i Moodle.
Anmälningstid
15.06.2024 - 27.10.2024
Tajmning
28.10.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
BE24DA-EAgrolog (YH), h24, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till olika odlingsjordar som förekommer i Norden
- känner till olika jordbearbetningsmetoder
- förstår odlingsjordarnas brukningsegenskaper och kan anpassa odlingsåtgärderna utgående från olika jordarter
Innehåll
Avkastningsbildande faktorer
Klimatfaktorer
Jordmånsbildning
Geologi
Lantbrukets jordartstaxonomi
Jordarternas brukningsegenskaper (bearbetning, erosion, växtnäringsförluster)
Principiella markrelaterade förutsättningar och mål vid vår- och höstbruk
Traditionell jordbearbetning, reducerad bearbetning och direktsådd
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Första studieåret, period 2.
Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Anges i den detaljerade kursplanen.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, litteraturstudier, laborationer och diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten (om jordbearbetning). Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Enligt behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (30 timmar), egna arbeten (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Avkastningsbildande faktorer
- Geologi
- Jordmånsbildning
- Lantbrukets jordartstaxonomi
- Principiella markrelaterade förutsättningar och mål vid vår- och höstbruk
- Traditionell jordbearbetning, reducerad bearbetning och direktsådd
- Jordarternas brukningsegenskaper (bearbetning, erosion, växtnäringsförluster)
Tilläggsuppgifter för studerande
Förkunskapskrav: Växtodling i Finland.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminariearbete och inlämningsuppgifter.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkända eller icke-inlämnade kursarbeten.
Frånvaro från studiebesök och laborationer.
Frånvaro under mer än 20 % av föreläsningstillfällena.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav.
Anmälningstid
15.06.2024 - 11.09.2024
Tajmning
04.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
5 - 40
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Lars Fridefors
Grupper
-
ÖH24BEA-FLEX-VÖppna YH, Flexibelt till agrolog
-
ÖH23FLEX-BEAÖppna YH, Flexibelt till agrolog
Lärandemål
Den studerande
- känner till olika odlingsjordar som förekommer i Norden
- känner till olika jordbearbetningsmetoder
- förstår odlingsjordarnas brukningsegenskaper och kan anpassa odlingsåtgärderna utgående från olika jordarter
Innehåll
Avkastningsbildande faktorer
Klimatfaktorer
Jordmånsbildning
Geologi
Lantbrukets jordartstaxonomi
Jordarternas brukningsegenskaper (bearbetning, erosion, växtnäringsförluster)
Principiella markrelaterade förutsättningar och mål vid vår- och höstbruk
Traditionell jordbearbetning, reducerad bearbetning och direktsådd
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Kursintroduktion online i Teams den 4.9 kl. 17:00 - 19.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Fältstudier och exkursioner
Projektarbeten
Föreläsningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Se kursens moodlesida.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen den 29.11 2024 kl. 8:30 - 11:30 i rum B117 i Novias campus Alere i Vasa.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h / sp, totalt 81 h.
Periodisering av innehållet
Period 1-2, hösten 2024.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav.
Anmälningstid
15.06.2023 - 22.10.2023
Tajmning
23.10.2023 - 15.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
ÅboRaseborg
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Lärare
Paul Riesinger
Grupper
-
BE23DA-EAgrolog (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till olika odlingsjordar som förekommer i Norden
- känner till olika jordbearbetningsmetoder
- förstår odlingsjordarnas brukningsegenskaper och kan anpassa odlingsåtgärderna utgående från olika jordarter
Innehåll
Avkastningsbildande faktorer
Klimatfaktorer
Jordmånsbildning
Geologi
Lantbrukets jordartstaxonomi
Jordarternas brukningsegenskaper (bearbetning, erosion, växtnäringsförluster)
Principiella markrelaterade förutsättningar och mål vid vår- och höstbruk
Traditionell jordbearbetning, reducerad bearbetning och direktsådd
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Första studieåret, period 2.
Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Markkarteringstjänst 2000. Tolkning av markkartering vid åkerbruk.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del III, Jordbearbetning och ogräsreglering. Eget förlag, Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, litteraturstudier, laborationer och diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten (om jordbearbetning). Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Enligt behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inga.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Avkastningsbildande faktorer
- Geologi
- Klimatfaktorer
- Jordmånsbildning
- Lantbrukets jordartstaxonomi
- Principiella markrelaterade förutsättningar och mål vid vår- och höstbruk
- Traditionell jordbearbetning, reducerad bearbetning och direktsådd
- Jordarternas brukningsegenskaper (bearbetning, erosion, växtnäringsförluster)
Tilläggsuppgifter för studerande
Förkunskapskrav: Växtodling i Finland.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminariearbete och inlämningsuppgifter.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkända eller icke-inlämnade kursarbeten.
Frånvaro från studiebesök och laborationer.
Frånvaro under mer än 20 % av föreläsningstillfällena.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav.