Hoppa till innehåll

Starta egetPoäng (3 sp)

Kod: BE22SE50

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande
- känner till möjligheterna till den självsysselsättning och -utveckling som en entreprenörsverksamhet kan erbjuda
- känner till det stöd som erbjuds för start, övertagande och drift av näringsverksamhet
- känner till vilka anmälningar och tillstånd som krävs för verksamheten
- känner till de övergripande skillnaderna mellan olika bolagsformer
- kan utgående från en verksamhetsidé göra upp en affärsplan
- kan bedöma alternativen och behovet av finansiering
- känner till företagarnätverket och stödorganisationerna inom ett marknadsområde
- kan för ett område och för den egna branschinriktningen (profileringen), bedöma och anknyta entreprenörsverksamhetens marknads- och konkurrenssituation till de egna utsikterna och möjligheterna om en kommande yrkeskarriär

Studieperiodens (kursens) innehåll

Självsysselsättning och -utveckling som entreprenörsverksamhet erbjuder
Genomgång av stöd som erbjuds för start, övertagande och drift av näringsverksamhet
Vilka anmälningar och tillstånd behövs?
Övergripande skillnader mellan bolagsformer
Hur kan man utgående från en affärsidé göra upp en affärsplan?
Hur kan man bedöma alternativen för och behovet av finansiering?
Företagsnätverk och stödorganisationer inom ett marknadsområde
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Förkunskapskrav

Inga krav på förkunskaper.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Läromaterial

Anvisas i Moodle.

Anmälningstid

12.10.2023 - 21.04.2024

Tajmning

22.04.2024 - 31.07.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Veronika Bäckman
Grupper
  • ÖH23FLEX-BES
    Öppna YH, Flexibelt till skogsbruksingenjör

Lärandemål

Den studerande
- känner till möjligheterna till den självsysselsättning och -utveckling som en entreprenörsverksamhet kan erbjuda
- känner till det stöd som erbjuds för start, övertagande och drift av näringsverksamhet
- känner till vilka anmälningar och tillstånd som krävs för verksamheten
- känner till de övergripande skillnaderna mellan olika bolagsformer
- kan utgående från en verksamhetsidé göra upp en affärsplan
- kan bedöma alternativen och behovet av finansiering
- känner till företagarnätverket och stödorganisationerna inom ett marknadsområde
- kan för ett område och för den egna branschinriktningen (profileringen), bedöma och anknyta entreprenörsverksamhetens marknads- och konkurrenssituation till de egna utsikterna och möjligheterna om en kommande yrkeskarriär

Innehåll

Självsysselsättning och -utveckling som entreprenörsverksamhet erbjuder
Genomgång av stöd som erbjuds för start, övertagande och drift av näringsverksamhet
Vilka anmälningar och tillstånd behövs?
Övergripande skillnader mellan bolagsformer
Hur kan man utgående från en affärsidé göra upp en affärsplan?
Hur kan man bedöma alternativen för och behovet av finansiering?
Företagsnätverk och stödorganisationer inom ett marknadsområde
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Tid och plats

P5, vår-sommar 2024
distansundervisning och campus i Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial fås av läraren under kursens gång

Undervisningsmetoder

När- och distans undervisning
Gästföreläsningar
Individuella uppgifter
Grupparbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination i form av muntligt handledningstillfälle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Deltagande i när- och distansundervisning sam gästföreläsningar: ca 15h
Grupparbete: ca 30h
Kursens dagbok och individuella uppgifter: ca 30h
Utvärderingstillfälle: ca 5h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

alla uppgifter inlämnade samt godkända eller presenterade enligt tidtabellen
deltagande vid utvärderingstillfälle

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Grupparbete är presenterad och godkänt
Individuella uppgifter är inlämnade och godkända
Studerande följer tidsplan

Underkänd (0)

uppgifter är inte inlämnade eller godkända
studerande följer inte tidsplan

Förkunskapskrav

Inga krav på förkunskaper.