Starta eget (3 sp)
Kod: BE22SE50-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
12.10.2023 - 21.04.2024
Tajmning
22.04.2024 - 31.07.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Veronika Bäckman
Grupper
-
ÖH23FLEX-BESÖppna YH, Flexibelt till skogsbruksingenjör
Lärandemål
Den studerande
- känner till möjligheterna till den självsysselsättning och -utveckling som en entreprenörsverksamhet kan erbjuda
- känner till det stöd som erbjuds för start, övertagande och drift av näringsverksamhet
- känner till vilka anmälningar och tillstånd som krävs för verksamheten
- känner till de övergripande skillnaderna mellan olika bolagsformer
- kan utgående från en verksamhetsidé göra upp en affärsplan
- kan bedöma alternativen och behovet av finansiering
- känner till företagarnätverket och stödorganisationerna inom ett marknadsområde
- kan för ett område och för den egna branschinriktningen (profileringen), bedöma och anknyta entreprenörsverksamhetens marknads- och konkurrenssituation till de egna utsikterna och möjligheterna om en kommande yrkeskarriär
Innehåll
Självsysselsättning och -utveckling som entreprenörsverksamhet erbjuder
Genomgång av stöd som erbjuds för start, övertagande och drift av näringsverksamhet
Vilka anmälningar och tillstånd behövs?
Övergripande skillnader mellan bolagsformer
Hur kan man utgående från en affärsidé göra upp en affärsplan?
Hur kan man bedöma alternativen för och behovet av finansiering?
Företagsnätverk och stödorganisationer inom ett marknadsområde
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Tid och plats
P5, vår-sommar 2024
distansundervisning och campus i Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial fås av läraren under kursens gång
Undervisningsmetoder
När- och distans undervisning
Gästföreläsningar
Individuella uppgifter
Grupparbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination i form av muntligt handledningstillfälle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Deltagande i när- och distansundervisning sam gästföreläsningar: ca 15h
Grupparbete: ca 30h
Kursens dagbok och individuella uppgifter: ca 30h
Utvärderingstillfälle: ca 5h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
alla uppgifter inlämnade samt godkända eller presenterade enligt tidtabellen
deltagande vid utvärderingstillfälle
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Grupparbete är presenterad och godkänt
Individuella uppgifter är inlämnade och godkända
Studerande följer tidsplan
Underkänd (0)
uppgifter är inte inlämnade eller godkända
studerande följer inte tidsplan
Förkunskapskrav
Inga krav på förkunskaper.