Hoppa till innehåll

Professionellt teamarbetePoäng (5 sp)

Kod: FEKÅ19TPE02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
- tar ansvar för sin arbetsprocess i teamet. 
- vet hur man verkar professionellt i en arbetsgemenskap.
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Se förverkligande

Förkunskapskrav

Se förverkligande

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Se förverkligande

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se förverkligande

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se förverkligande

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Se förverkligande

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se förverkligande

Mera information

Se förverkligande

Anmälningstid

02.12.2022 - 23.01.2023

Tajmning

23.01.2023 - 31.07.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Daniela Sundell
  • Marika Nygårdas
  • Helena Nordström
  • Kim Friman
Lärare

Marika Nygårdas

Grupper
  • FEK22D-Å
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
- tar ansvar för sin arbetsprocess i teamet. 
- vet hur man verkar professionellt i en arbetsgemenskap.
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv.

Innehåll

Se förverkligande

Tid och plats

Närstudier på Henriksgatan 7
Träningar

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Vetenskaplig litteratur (böcker samt artiklar) som behandlar teamarbete

Rekommendationer:
- Susan Wheelans verk
- Peter Senge: The Fifth Discipline
- William Isaacs: Dialogue and the art of thinking together
- Katarina Billman, Curt Engqvist: Teaming, grupputveckling i praktiken
- Patrick Lencioni: Fem felfunktioner i en grupp och hur man skapar en fungerande

Hyper Islands vertyg

Undervisningsmetoder

Kursens aktiviteter genomförs under - och utanför - träningstid. Utanför: Resurstillfällen med teori-inslag, teamaktiviteter

Undervisningsmetoderna består av :
- resurstillfällen med teori-inslag
- eventuell gästföreläsning
- bokreflektion och -cirkel
- teamaktiviteter
- feedback aktivitet inom teamet
- rapportering av egna reflektioner/Key Learning Note

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- KLN som inkluderar bokrappor samt reflektion och analys över ditt bidrag till teamingen, lärdomar
- Peer to peer utvärdering

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Av studerande förväntas följande prestationer under kursens gång:
- 100%-ig närvaro och aktivitet under träningarna (frånvaro kompenseras alltid!)
- aktivt utvecklande av det egna teamet (kultur, dialog, arbetsmetoder)
- ordnande av samt deltagande i teamaktiviteter och -kvällar
- skrivande av Inlärningsdagbok/bokreflektion/Key Learning Note

Studerandes tidsanvändning och belastning

1/3 träningar
1/3 verktyg/teamaktiviteter
1/3 teori

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se förverkligande

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Se förverkligande

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Se förverkligande

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Se förverkligande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KLN som inkluderar bokreflektion - 80%
Aktivitet inom teamet, coachens utvärdering - 20%

Förkunskapskrav

Se förverkligande

Tilläggsuppgifter

Se förverkligande