Professionellt teamarbetePoäng (5 sp)
Kod: FEKÅ19TPE02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
- tar ansvar för sin arbetsprocess i teamet.
- vet hur man verkar professionellt i en arbetsgemenskap.
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Se förverkligande
Förkunskapskrav
Se förverkligande
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Se förverkligande
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se förverkligande
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se förverkligande
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Se förverkligande
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se förverkligande
Mera information
Se förverkligande
Anmälningstid
02.12.2022 - 23.01.2023
Tajmning
23.01.2023 - 31.07.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Daniela Sundell
- Marika Nygårdas
- Helena Nordström
- Kim Friman
Lärare
Marika Nygårdas
Grupper
-
FEK22D-ÅTradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil.
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra.
- tar ansvar för sin arbetsprocess i teamet.
- vet hur man verkar professionellt i en arbetsgemenskap.
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori.
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv.
Innehåll
Se förverkligande
Tid och plats
Närstudier på Henriksgatan 7
Träningar
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Vetenskaplig litteratur (böcker samt artiklar) som behandlar teamarbete
Rekommendationer:
- Susan Wheelans verk
- Peter Senge: The Fifth Discipline
- William Isaacs: Dialogue and the art of thinking together
- Katarina Billman, Curt Engqvist: Teaming, grupputveckling i praktiken
- Patrick Lencioni: Fem felfunktioner i en grupp och hur man skapar en fungerande
Hyper Islands vertyg
Undervisningsmetoder
Kursens aktiviteter genomförs under - och utanför - träningstid. Utanför: Resurstillfällen med teori-inslag, teamaktiviteter
Undervisningsmetoderna består av :
- resurstillfällen med teori-inslag
- eventuell gästföreläsning
- bokreflektion och -cirkel
- teamaktiviteter
- feedback aktivitet inom teamet
- rapportering av egna reflektioner/Key Learning Note
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- KLN som inkluderar bokrappor samt reflektion och analys över ditt bidrag till teamingen, lärdomar
- Peer to peer utvärdering
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Av studerande förväntas följande prestationer under kursens gång:
- 100%-ig närvaro och aktivitet under träningarna (frånvaro kompenseras alltid!)
- aktivt utvecklande av det egna teamet (kultur, dialog, arbetsmetoder)
- ordnande av samt deltagande i teamaktiviteter och -kvällar
- skrivande av Inlärningsdagbok/bokreflektion/Key Learning Note
Studerandes tidsanvändning och belastning
1/3 träningar
1/3 verktyg/teamaktiviteter
1/3 teori
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se förverkligande
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Se förverkligande
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Se förverkligande
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Se förverkligande
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
KLN som inkluderar bokreflektion - 80%
Aktivitet inom teamet, coachens utvärdering - 20%
Förkunskapskrav
Se förverkligande
Tilläggsuppgifter
Se förverkligande