Forsknings- och utvecklingsmetoderPoäng (5 sp)
Kod: FEKÅ17UV01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
Kan identifiera och presentera forskningsproblemet.
Kan hitta och använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod.
Förstår viktiga begrepp inom området.
Kan sammanställa en forskningsplan.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Närmare uppgifter i förverkligande
Förkunskapskrav
Närmare uppgifter i förverkligande
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Närmare uppgifter i förverkligande
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närmare uppgifter i förverkligande
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närmare uppgifter i förverkligande
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Närmare uppgifter i förverkligande
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Närmare uppgifter i förverkligande
Mera information
Närmare uppgifter i förverkligande
Anmälningstid
02.07.2023 - 17.09.2023
Tajmning
01.08.2023 - 31.03.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Timo Kerke
- Annemari Andrésen
- Maria Westerlund
Grupper
-
FEK21D-ÅTradenom (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande
Kan identifiera och presentera forskningsproblemet.
Kan hitta och använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod.
Förstår viktiga begrepp inom området.
Kan sammanställa en forskningsplan.
Innehåll
Närmare uppgifter i förverkligande
Tid och plats
Enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur:
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Övrigt material enligt rekommendation av föreläsaren
Undervisningsmetoder
Närtillfällen med teori-inlägg
Utvecklingsprojekt
Träningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Forskningsplanen inlämnas:
Deadline 1: 17.11
Deadline 2: 11.12
Deadline 3: 8.1
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp motsvarar 135 h arbete:
1/3: 45h utvecklingsprojekt
1/3: 4 närtillfällen och individuell utvärdering av två examensarbeten
1/3: Träningar och forskningsplan inför examensarbetet
Tilläggsuppgifter för studerande
Målet är att studeranden:
- kan särskilja branschens forskningsfrågor från ämneshelheten
- kan identifiera och presentera forskningsproblemet
- kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen
- inser betydelsen av vetenskaplig litteratur för valt ämnesområde
- kan anpassa undersökningsmetoder till forskningsproblemet.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närmare uppgifter i förverkligande
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Närmare uppgifter i förverkligande
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Närmare uppgifter i förverkligande
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Närmare uppgifter i förverkligande
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Utvecklingsprojekt, rapportering och presentation (45 projekttimmar)
Individuell utvärdering av två examensarbeten
Kvalitet på forskningsplanen och opponens
Närvaro och aktivitet på träningar (för godkänd kurs)
Underkänd (0)
Ej godkända uppgifter.
Inte slutförd forskningsplan.
Opponensen uteblir eller är bristfällig
Träningsfrånvaro
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Svaga insatser, knapp kvalitet.
Inlämnad forskningsplan innehåller enbart basinformation
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Utmärkta insatser överlag samt exeptionell kvalitet.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar som sådan.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten
Förkunskapskrav
Närmare uppgifter i förverkligande
Tilläggsuppgifter
Närmare uppgifter i förverkligande
Anmälningstid
15.06.2022 - 04.09.2022
Tajmning
29.08.2022 - 31.03.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Helena Nordström
- Fredrik Strandberg
- Håkan Sourander
Lärare
Marika Nygårdas
Grupper
-
FEK20D-ÅTradenom (YH), h20, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande
Kan identifiera och presentera forskningsproblemet.
Kan hitta och använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod.
Förstår viktiga begrepp inom området.
Kan sammanställa en forskningsplan.
Innehåll
Närmare uppgifter i förverkligande
Tid och plats
Enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur:
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Övrigt material enligt rekommendation av föreläsaren
Undervisningsmetoder
Närtillfällen med teori-inlägg
Träningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Forskningsplanen inlämnas:
Deadline 1: 8.11
Deadline 2: 11.12
Deadline 3: 8.1
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närtillfällen och träningar 2,5 sp
Självständigt arbete inkluderande forskningsplan 2,5 sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Målet är att studeranden:
- kan särskilja branschens forskningsfrågor från ämneshelheten
- kan identifiera och presentera forskningsproblemet
- kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen
- inser betydelsen av vetenskaplig litteratur för valt ämnesområde
- kan anpassa undersökningsmetoder till forskningsproblemet.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närmare uppgifter i förverkligande
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Närmare uppgifter i förverkligande
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Närmare uppgifter i förverkligande
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Närmare uppgifter i förverkligande
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kvalitet på forskningsplanen 70%
Kvalitet på opponens 30%
Närvaro på träningar (måste för att få godkänd kurs)
God aktivitet under träningarna kan bidra till ett höjt vitsord
Underkänd (0)
Inte slutförd forskningsplan.
Opponensen uteblir eller är bristfällig
Träningsfrånvaro
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Svaga insatser, knapp kvalitet.
Inlämnad forskningsplan innehåller enbart basinformation
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Utmärkta insatser överlag samt exeptionell kvalitet.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar som sådan.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten
Förkunskapskrav
Närmare uppgifter i förverkligande
Tilläggsuppgifter
Närmare uppgifter i förverkligande