Hoppa till innehåll

Forsknings- och utvecklingsmetoderPoäng (5 sp)

Kod: FEKÅ17UV01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
Kan identifiera och presentera forskningsproblemet.
Kan hitta och använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod.
Förstår viktiga begrepp inom området.
Kan sammanställa en forskningsplan.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Närmare uppgifter i förverkligande

Förkunskapskrav

Närmare uppgifter i förverkligande

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Närmare uppgifter i förverkligande

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närmare uppgifter i förverkligande

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närmare uppgifter i förverkligande

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närmare uppgifter i förverkligande

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Närmare uppgifter i förverkligande

Mera information

Närmare uppgifter i förverkligande

Anmälningstid

02.07.2023 - 17.09.2023

Tajmning

01.08.2023 - 31.03.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Timo Kerke
  • Annemari Andrésen
  • Maria Westerlund
Grupper
  • FEK21D-Å
    Tradenom (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
Kan identifiera och presentera forskningsproblemet.
Kan hitta och använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod.
Förstår viktiga begrepp inom området.
Kan sammanställa en forskningsplan.

Innehåll

Närmare uppgifter i förverkligande

Tid och plats

Enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Övrigt material enligt rekommendation av föreläsaren

Undervisningsmetoder

Närtillfällen med teori-inlägg
Utvecklingsprojekt
Träningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Forskningsplanen inlämnas:
Deadline 1: 17.11
Deadline 2: 11.12
Deadline 3: 8.1

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp motsvarar 135 h arbete:
1/3: 45h utvecklingsprojekt
1/3: 4 närtillfällen och individuell utvärdering av två examensarbeten
1/3: Träningar och forskningsplan inför examensarbetet

Tilläggsuppgifter för studerande

Målet är att studeranden:
- kan särskilja branschens forskningsfrågor från ämneshelheten
- kan identifiera och presentera forskningsproblemet
- kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen
- inser betydelsen av vetenskaplig litteratur för valt ämnesområde
- kan anpassa undersökningsmetoder till forskningsproblemet.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närmare uppgifter i förverkligande

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Närmare uppgifter i förverkligande

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Närmare uppgifter i förverkligande

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närmare uppgifter i förverkligande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Utvecklingsprojekt, rapportering och presentation (45 projekttimmar)
Individuell utvärdering av två examensarbeten
Kvalitet på forskningsplanen och opponens
Närvaro och aktivitet på träningar (för godkänd kurs)

Underkänd (0)

Ej godkända uppgifter.
Inte slutförd forskningsplan.
Opponensen uteblir eller är bristfällig
Träningsfrånvaro

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Svaga insatser, knapp kvalitet.
Inlämnad forskningsplan innehåller enbart basinformation
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Utmärkta insatser överlag samt exeptionell kvalitet.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar som sådan.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten

Förkunskapskrav

Närmare uppgifter i förverkligande

Tilläggsuppgifter

Närmare uppgifter i förverkligande

Anmälningstid

15.06.2022 - 04.09.2022

Tajmning

29.08.2022 - 31.03.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Helena Nordström
  • Fredrik Strandberg
  • Håkan Sourander
Lärare

Marika Nygårdas

Grupper
  • FEK20D-Å
    Tradenom (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
Kan identifiera och presentera forskningsproblemet.
Kan hitta och använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod.
Förstår viktiga begrepp inom området.
Kan sammanställa en forskningsplan.

Innehåll

Närmare uppgifter i förverkligande

Tid och plats

Enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Övrigt material enligt rekommendation av föreläsaren

Undervisningsmetoder

Närtillfällen med teori-inlägg
Träningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Forskningsplanen inlämnas:
Deadline 1: 8.11
Deadline 2: 11.12
Deadline 3: 8.1

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närtillfällen och träningar 2,5 sp
Självständigt arbete inkluderande forskningsplan 2,5 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Målet är att studeranden:
- kan särskilja branschens forskningsfrågor från ämneshelheten
- kan identifiera och presentera forskningsproblemet
- kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen
- inser betydelsen av vetenskaplig litteratur för valt ämnesområde
- kan anpassa undersökningsmetoder till forskningsproblemet.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närmare uppgifter i förverkligande

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Närmare uppgifter i förverkligande

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Närmare uppgifter i förverkligande

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närmare uppgifter i förverkligande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kvalitet på forskningsplanen 70%
Kvalitet på opponens 30%
Närvaro på träningar (måste för att få godkänd kurs)
God aktivitet under träningarna kan bidra till ett höjt vitsord

Underkänd (0)

Inte slutförd forskningsplan.
Opponensen uteblir eller är bristfällig
Träningsfrånvaro

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Svaga insatser, knapp kvalitet.
Inlämnad forskningsplan innehåller enbart basinformation
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Utmärkta insatser överlag samt exeptionell kvalitet.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar som sådan.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten

Förkunskapskrav

Närmare uppgifter i förverkligande

Tilläggsuppgifter

Närmare uppgifter i förverkligande