Hoppa till innehåll

Marknadsföringens grunderPoäng (5 sp)

Kod: FEK22AK02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring

Studieperiodens (kursens) innehåll

- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

02.07.2023 - 15.12.2025

Tajmning

01.08.2023 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Helena Nordström
  • Laura Johansson
Grupper
  • ÖH23FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom
  • INF23F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2023
  • INF24F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2024

Lärandemål

Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring

Innehåll

- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen

Tid och plats

Självständiga studier via Moodle

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se intro

Undervisningsmetoder

Självständiga uppgifter och examination via Moodle
- Litteraturstudier
- Inlärningsuppgifter
- Marknadsplan som slutprodukt

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 06.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 20.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Anna-Lena Berglund
  • Monika Kärkkäinen
Grupper
  • FEK24D-V
    Tradenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring

Innehåll

- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen

Tid och plats

HT24
Campus Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Wildenstam & Uggla (2022, 2020 eller 2018). Marknadsföring - Modeller och principer
Artiklar enligt instruktioner från lärare
PP-bilder

Undervisningsmetoder

* Föreläsningar
* Övningar och diskussioner
* Projektarbete och presentation

Praktik- och arbetslivssamarbete

* Gästföreläsare
* Studiebesök
* Företagscase

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Meddelas i samband med kurstart

Förverkligandets alternativa prestationssätt

* Tentamen
* Projektarbete
* Individuellt arbete

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h per studiepoäng = 135 timmar. Av dessa är ca 55 timmar närstudier och resten självstudier

Periodisering av innehållet

* Marknadsföringsstrategi
* Omvärldsanalys
* Marknadsundersökningar
* Konsumentbeteende/Köpbeteende
* Industriella marknader
* Varumärken
* Konkurrensmedel/marknadsmix
* CSR

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

* Tentamen
* Projektarbete (rapport) och presentation

Underkänd (0)

Studenten när inte upp till bedömningskriterierna för minst tillfredställande

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

* Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
* Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
* Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

* Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
* Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

* Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
* Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

15.06.2023 - 28.08.2023

Tajmning

29.08.2023 - 17.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Jörgen Strid
Lärare

Jörgen Strid

Grupper
  • FEK23D-V
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring

Innehåll

- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen

Tid och plats

HT23
Campus Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Wildenstam & Uggla (2022, 2020 eller 2018). Marknadsföring - Modeller och principer
Artiklar enligt instruktioner från lärare
PP-bilder

Undervisningsmetoder

* Föreläsningar
* Övningar och diskussioner
* Projektarbete och presentation

Praktik- och arbetslivssamarbete

* Gästföreläsare
* Studiebesök
* Företagscase

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Meddelas i samband med kurstart

Förverkligandets alternativa prestationssätt

* Tentamen
* Projektarbete
* Individuellt arbete

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h per studiepoäng = 135 timmar. Av dessa är ca 55 timmar närstudier och resten självstudier

Periodisering av innehållet

* Marknadsföringsstrategi
* Omvärldsanalys
* Marknadsundersökningar
* Konsumentbeteende/Köpbeteende
* Industriella marknader
* Varumärken
* Konkurrensmedel/marknadsmix
* CSR

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

* Tentamen
* Projektarbete (rapport) och presentation

Underkänd (0)

Studenten när inte upp till bedömningskriterierna för minst tillfredställande

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

* Studerande känner till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens betydelse i organisationen
* Studerande har grundläggande kännedom om konsument- och köpbeteende samt -processer
* Studerande förstår grunderna i marknadsföringsplanering och känner till olika sätt att kommunicera på marknaden.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

* Studerande känner bra till grundbegrepp inom marknadsföring och förstår marknadsföringens mångfacetterade möjligheter i organisationen.
* Studerande har god kännedom om ämnet och kan under handledning inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande förstår bra de olika delar som ingår i planering av marknadsföringen. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan under handledning tillämpa dessa i praktiken.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

* Studerande kan beskriva marknadsföringen utomordentligt och förstår marknadsföringens roll både internt och externt i organisationen. Studerande kan praktiskt tillämpa olika metoder inom marknadsföringen
* Studerande har utomordentlig kännedom om ämnet och kan självständigt inhämta och analysera information om konsumentbeteende och köpprocesser.
* Studerande har utmärkt kunskap om de olika delar som ingår i planering och kan tillämpa dessa i praktiken. Studerande känner väl till olika sätt att kommunicera på marknaden och kan självständigt tillämpa dessa i praktiken

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

01.12.2022 - 08.01.2023

Tajmning

09.01.2023 - 30.04.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Marika Nygårdas
  • Helena Nordström
  • Kim Friman
Grupper
  • FEK22D-Å
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- förstår betydelsen av och kan tillämpa ett kundorienterat synsätt i
företaget eller organisationen
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens
köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den
med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring

Innehåll

- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- kundorienterat synsätt
- marknadsföringsplan
- CSR i marknadsföringen

Tid och plats

Henriksgatan 7, vårterminen 2023
Närstudier kopplat till teamet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

This is Marketing - Seth Godin
Marketing 5.0 - Philip Kotler
Marknadsföringsboken - Malin Sundström, Lena Mossberg
Övrig lämplig litteratur som stöder inlärningen under kursen
Listan med rekommenderad litteratur kompletteras

Undervisningsmetoder

Resurstillfällen
Träningar
Litteraturstudier
Projektarbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Val av projekt inom januari
Litteraturval inom januari
Bokcirkel & bokreflektion inom februari
Marknadsföringsplan + reflektion

Studerandes tidsanvändning och belastning

1/3 träningar
1/3 projekt
1/3 teori

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bokreflektion
Marknadsföringsplan
Reflektion

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Reflektionspapper:
Du svarar utförligt och analytiskt på bl.a. följande frågor:
- Berätta om er marknadsförigsplan och arbetsprocessen och lyft fram de viktigaste punkterna i planen. Varför är de viktiga?
- Hur har du presenterat din egen inlärning i samband med arbetet med marknadsföringsplanen för de övriga i gruppen/teamet?
- Vad är du nöjd med?
- Vilka konkreta och mätbara ändringar har gjorts eller borde ha gjorts?
- Ledarskap
- Mätbarhet
- Hur vill du påverka företagets marknadsföringsplan på vägen framåt?
- Vilka insikter gav boken du läste till er marknadsföringsplan?

Förkunskapskrav

inga