MarknadsanalysPoäng (5 sp)
Kod: FEK23ÅDA01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan utnyttja statistiskt data
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
Studieperiodens (kursens) innehåll
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Förkunskapskrav
- None
Anmälningstid
02.12.2024 - 31.12.2024
Tajmning
07.01.2025 - 27.04.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Niklas Sundström
- Annemari Andrésen
- Håkan Sourander
Lärare
Maria Westerlund
Grupper
-
FEK23D-ÅTradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan utnyttja statistiskt data
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
Innehåll
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Tid och plats
Se schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Litteraturstudier
Inlämningsuppgifter
KLN
Projekt
Praktik- och arbetslivssamarbete
Projekt för arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1/3 träningar
1/3 Föreläsningar, uppgifter & KLN
1/3 Projekt
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro 10%
Uppgifter 10%
KLN 40%
Projekt 40%
Förkunskapskrav
- None
Anmälningstid
01.12.2023 - 08.01.2024
Tajmning
08.01.2024 - 31.03.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Marika Nygårdas
- Helena Nordström
- Kim Friman
Grupper
-
FEK22D-ÅTradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan utnyttja statistiskt data
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
Innehåll
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Tid och plats
Vårterminen 2024, Campus Henriksgatan
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lars Christensen-Nina Engdahl-Carin Grääs-Lars Haglund: Marknadsundersökning - en handbok (Studentlitteratur)
Christer Johansson: Marknadsundersökningar på riktigt
Per Frankelius: Omvärldsanalys
Linda Genf-Johanna Laurent: Omvärldsanalys i praktiken
Leila Lotti: Tehokas markkina-analyysi och andra verk av samma författare
Naresh K. Malhotra-David F. Birks-Peter Wills: Marketing Research, an applied approach
Undervisningsmetoder
Resurstillfällen
Träningar
Projektarbete
Sjävstuder
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursens projekt är kopplat till externa uppdragsgivare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Se information om kursens examinationsdatum på moodleplattformen.
Komplettering av prestation:
▪ Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna efter att kursen har avslutats.
▪ Uteblivna korspollineringar ska ske inom ovan nämnda tid
▪ Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Studerandes tidsanvändning och belastning
1/3 träningar
1/3 projektarbete
1/3 teori (resurstillfällen, självstudier, moodletentamen)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
50% projektarbete, vitsord 0-5
50% moodletentamen, vitsord 0-5
Komplettering av prestation:
▪ Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna efter att kursen har avslutats.
▪ Uteblivna korspollineringar ska ske inom ovan nämnda tid
▪ Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Underkänd (0)
Underkänd eller ogjord inlämningsuppgift
Ogjort eller underkänt projekt eller ogjord projektrapport
Frånvaro från verkstäder och träningar
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Projekt:
- undersökningen har klara brister och resultatet blir svagt
- resultatredovisningen är bristfällig och analyen uteblir
Moodletentamen:
- Studerande uppvisar en ytlig kunskap.
- Studerande kan göra vissa kopplingar mellan teori och praktik
- Reflektionen över den egna inlärningen är svag.
Närvaro:
- Närvarokraven uppfylls (100% på tränigar januari-februari)
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Projekt:
- den kvantitativa och kvalitativa undersökningen är relevant och stöder undersökningen syfte.
- resultatredovisningen är strukturerad och tydlig.
- rapporteringen innehåller en resultatbaserad analys
Moodletentamen:
- Studerande har en fördjupad teoretisk kunskap i ämnet
- Studerande kan göra en klar koppling mellan teori och praktik
- Studeande kan motivera, analysera och reflektera över sin egen inlärning
Närvaro:
- Närvarokraven uppfylls (100% på tränigar januari-februari)
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Projekt:
- den kvantitativa och kvalitativa undersökningen är en välmotiverad helhet som stöder undersökningen syfte.
- resultatredovisningen är strukturerad och tydlig såväl visuellt om verbalt
- rapporteringen är innehåller en resultatbaserad analys med klara åtgärdsförslag
Moodletentamen:
- Studerande har en fördjupad teoretisk kunskap i ämnet
- Studerande kan göra en koppling mellan teori och praktik som påvisar mogenhet och insikt
- Studeande kan motivera, analysera och reflektera över sin egen inlärning på en djupare nivå
Närvaro:
- Närvarokraven uppfylls (100% på tränigar januari-februari)
Förkunskapskrav
- None