Hälsovårdare (YH) h26, dagstudier, Vasa: Planering 2026
Kod: DAG26H-V-UHV
Beskrivning
Inom utbildningen utbildas hälsovårdare för olika specialområden. Hälsovårdaryrket är ett människonära arbete i varierande miljöer inom social- och hälsovård. Hälso- och vårdvetenskap är den vetenskap som hälsovårdaryrket, vårdarbetet och vårdandet utgår ifrån. Förutom vårdvetenskap läser studerande folkhälsovetenskap, medicinska ämnen, beteende- och naturvetenskap såsom anatomi, fysiologi och farmakologi.
Agendan för hållbar utveckling 2030 och "Patient safety curriculum" har implementerats i läroplanen som lärandemål.
Studierna inom utbildningen förverkligas genom föreläsningar, självständiga och virtuella studier, kliniska övningar i klass, simuleringsövningar, kliniska examinationer och handledda kliniska studier.
Hälsovårdarutbildningen ger både hälsovårdar- och sjukskötarbehörighet.
Det centrala inom studierna är vård av människor i olika åldersgrupper och livssituationer. Hälsovetenskap, hälsofrämjande vårdvetenskap, medicinska ämnen, vårdarbete, läkemedelsbehandling, anatomi och fysiologi, handledning och professionell kommunikation är också centrala ämnen. I utbildningen betonas förebyggande och resursförstärkande arbetssätt för att främja patientens hälsa.
I studierna ingår smågruppsarbete, föreläsningar, självständiga- och virtuella studier, simulationer, olika examinationer och arbetslivsförankrade projekt. Handledda kliniska studier (praktik) ingår i studierna från och med andra terminen, och betyder 3-7 veckors praktikperioder inom social- och hälsovård vid hälsocentraler, sjukhus, hemsjukvård, rådgivningar och andra vårdinrättningar. Praktik och examensarbete utgör tillsammans 103 sp av studierna.
Nationella kompetenser för hälsovårdare är:
Hälsofrämjande hälsovårdararbete
- promotivt och preventivt hälsovårdararbete
- resursförstärkande hälsovårdararbete
- uppsökande hälsovårdararbete
- mångkulturellt hälsovårdararbete
- verksamhetsmodeller och arbetsmetoder i hälsovårdararbetet
Hälsovårdararbete på individ- familje- och samfundsnivå
- hälsovårdararbete med familjen som väntar barn
- hälsovårdararbete med barn, skolbarn, unga och deras familjer
- hälsovårdararbete med befolkningen i arbetsför ålder
- hälsovårdararbete med äldre och deras familjer
Främjande av en hälsosam och trygg miljö
- främjande av miljöhälsa
- förebyggande och vård av infektionssjukdomar samt vaccinationsverksamhet
Ledarskap och utveckling inom hälsovårdararbete
- utvecklandet av hälsovårdstjänsternas kvalitet och effektivitet
- hälsovårdarens yrkesetiska verksamhet
- ledarskap inom hälsovårdararbetet
- hälsovårdaren som professionell samhällspåverkare
- framtidsorienterat hälsovårdararbete
Formella kvalifikationer (EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2013/55 / EU) som sjuksköterska med ansvar för allmän vård ska bevisa att yrkesutövaren i fråga kan tillämpa åtminstone följande kompetenser:
- Kompetens att självständigt diagnostisera den omvårdnad som krävs med hjälp av aktuell teoretisk och klinisk kunskap och att planera, organisera och implementera omvårdnad
- Kompetens för att samarbeta effektivt med andra aktörer inom hälsosektorn, inklusive deltagande i den praktiska utbildningen av hälso- och sjukvårdspersonal
- Kompetens för att stärka individer, familjer och grupper mot hälsosam livsstil och egenvård
- Kompetens att självständigt initiera livsbevarande omedelbara åtgärder och att genomföra åtgärder i kriser och katastrofsituationer
- Kompetens att självständigt ge råd till, instruera och stödja personer som behöver vård och deras bilagor
- Kompetens för att självständigt kvalitetssäkra och utvärdera omvårdnad
- Kompetens för att omfattande kommunicera professionellt och att samarbeta med medlemmar i andra yrken inom hälsosektorn
- Kompetens för att analysera vårdkvaliteten för att förbättra sin egen yrkesutövning som sjuksköterska med ansvar för allmän vård
Lärandemål
Nationella kompetenser för hälsovårdare är:
Hälsofrämjande hälsovårdararbete
- promotivt och preventivt hälsovårdararbete
- resursförstärkande hälsovårdararbete
- uppsökande hälsovårdararbete
- mångkulturellt hälsovårdararbete
- verksamhetsmodeller och arbetsmetoder i hälsovårdararbetet
Hälsovårdararbete på individ- familje- och samfundsnivå
- hälsovårdararbete med familjen som väntar barn
- hälsovårdararbete med barn, skolbarn, unga och deras familjer
- hälsovårdararbete med befolkningen i arbetsför ålder
- hälsovårdararbete med äldre och deras familjer
Främjande av en hälsosam och trygg miljö
- främjande av miljöhälsa
- förebyggande och vård av infektionssjukdomar samt vaccinationsverksamhet
Ledarskap och utveckling inom hälsovårdararbete
- utvecklandet av hälsovårdstjänsternas kvalitet och effektivitet
- hälsovårdarens yrkesetiska verksamhet
- ledarskap inom hälsovårdararbetet
- hälsovårdaren som professionell samhällspåverkare
- framtidsorienterat hälsovårdararbete
Formella kvalifikationer (EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2013/55 / EU) som sjuksköterska med ansvar för allmän vård ska bevisa att yrkesutövaren i fråga kan tillämpa åtminstone följande kompetenser:
- Kompetens att självständigt diagnostisera den omvårdnad som krävs med hjälp av aktuell teoretisk och klinisk kunskap och att planera, organisera och implementera omvårdnad
- Kompetens för att samarbeta effektivt med andra aktörer inom hälsosektorn, inklusive deltagande i den praktiska utbildningen av hälso- och sjukvårdspersonal
- Kompetens för att stärka individer, familjer och grupper mot hälsosam livsstil och egenvård
- Kompetens att självständigt initiera livsbevarande omedelbara åtgärder och att genomföra åtgärder i kriser och katastrofsituationer
- Kompetens att självständigt ge råd till, instruera och stödja personer som behöver vård och deras bilagor
- Kompetens för att självständigt kvalitetssäkra och utvärdera omvårdnad
- Kompetens för att omfattande kommunicera professionellt och att samarbeta med medlemmar i andra yrken inom hälsosektorn
- Kompetens för att analysera vårdkvaliteten för att förbättra sin egen yrkesutövning som sjuksköterska med ansvar för allmän vård
Välj mellan tajmning, struktur eller strukturerande vyn
Visa tajmningar för studier enligt läsår, termin eller period
Kod | Kursnamn | Studiepoäng (sp) | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | 2029-2030 | Höst 2026 | Vår 2027 | Höst 2027 | Vår 2028 | Höst 2028 | Vår 2029 | Höst 2029 | Vår 2030 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 5. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2029 | 4. / 2029 | 5. / 2029 | 1. / 2029 | 2. / 2029 | 3. / 2030 | 4. / 2030 | 5. / 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GRUNDSTUDIER
(Välj alla) |
12 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
VÅ26IN-1001 |
Introduktion till högskolestudier, kommunikation och språk
(Välj alla) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
VÅ26IN01 | Introduktion till högskolestudier och professionen | 2 | 2 | 0.8 | 1.2 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | ||||||||||||||||||||||||
NOG25HA01 | Hållbarhet och ansvarsfullhet | 1 | 1 | 0.4 | 0.6 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26SV01 | Svenska | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
YH10SV01-M | Svenska - muntliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
YH10SV01-S | Svenska - skriftliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
VÅ26FI01 | Finska 1 | 2 | 2 | 0.8 | 1.2 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26FI02 | Finska 2 | 1 | 1 | 0.4 | 0.6 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||||||||||||||||||||
YH10FI01-M | Finska - muntliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
YH10FI01-S | Finska - skriftliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
VÅ26EN01 | Engelska | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
YRKESSTUDIER
(Välj alla) |
125 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
VÅ26GV-1001 |
Grunder i vård
(Välj alla) |
24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
VÅ26GV01 | Evidensbaserad vård och interaktion | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26GV02 | Vårdens grunder | 6 | 6 | 2.4 | 3.6 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26GV03 | Människans anatomi och fysiologi | 4 | 4 | 1.6 | 2.4 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26GV04 | Mikrobiologi, immunologi och infektionssjukdomar | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26GV05 | Läkemedelsbehandling 1 | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26GV06 | Patient- och klientsäkerhet | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV-1001 |
Hälsofrämjande och klininsk vård
(Välj alla) |
56 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV01 | Hälsofrämjande vård | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV02 | Vård av personer med behov av särskilt stöd | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV03 | Läkemedelsbehandling 2 | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV04 | Inremedicinsk och kirurgisk vård 1 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV05 | Inremedicinsk och kirurgisk vård 2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV06 | Kliniskt vårdarbete och akutvård | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV07 | Perioperativ vård och strålskydd | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV08 | Grunderna i vaccinationskunskap | 2 | 2 | 0.8 | 1.2 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV09 | Vårdbedömning och välfärdsteknologi | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV10 | Gerontologi och geriatrisk vård | 4 | 4 | 1.6 | 2.4 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV11 | Palliativ vård och onkologi | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV12 | Mental- och missbrukarvård | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV13 | Reproduktiv hälsa och gynekologisk vård | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26KV14 | Pediatrisk vård | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26UV-1001 |
Utvecklingsinriktad vård
(Välj alla) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
VÅ26UV01 | Utveckling av vetenskap i vården | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26UV02 | Forsknings- och utvecklingsmetodik | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26UV03 | Ledarskap och entreprenörskap | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26UV05 | Utvecklingsarbete i hälsovård | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
HV26HA |
Hälsovårdararbete
(Välj alla) |
27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
HV26HA01 | Utgångspunkter för hälsovårdararbete | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
HV26HA02 | Hälsofrämjande metoder | 4 | 2 | 2 | 0.8 | 1.2 | 0.8 | 1.2 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | ||||||||||||||||
HV26HA03 | Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
HV26HA04 | Hälsovårdararbete med barnfamiljen | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
HV26HA05 | Hälsovårdararbete med skolbarn och studerande | 4 | 4 | 1.6 | 2.4 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||||||
HV26HA06 | Hälsovårdararbete med arbetsföra och äldre | 4 | 4 | 1.6 | 2.4 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||||||
HV26HA07 | Fördjupad vaccinationskunskap | 2 | 2 | 0.8 | 1.2 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | ||||||||||||||||||||||||
EXAMENSARBETE
(Välj alla) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
VÅ26EA01 | Examensarbete | 15 | 15 | 6 | 9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
PRAKTIK
(Välj alla) |
88 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
VÅ26PR01 | Praktik: Grundvård | 8 | 8 | 3.2 | 4.8 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26PR02 | Praktik: Inremedicin och kirurgi 1 | 8 | 8 | 3.2 | 4.8 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26PR03 | Praktik: Inremedicin och kirurgi 2 | 8 | 8 | 3.2 | 4.8 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26PR04 | Praktik: Primärvård | 9 | 9 | 3.6 | 5.4 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26PR05 | Praktik: Mental- och missbrukarvård | 8 | 8 | 3.2 | 4.8 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | 1.6 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26PR06 | Praktik: Valbar kontext 1 | 9 | 9 | 3.6 | 5.4 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26PR09 | Praktik: Valbar kontext 2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
VÅ26PR10 | Praktik: Valbar kontext 3 | 3 | 3 | 1.2 | 1.8 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||||||||||||||||||||
HV26PR |
Praktik inom hälsovårdarens arbetsområden
(Välj alla) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
HV26PR01 | Praktik: Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn | 6 | 6 | 2.4 | 3.6 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | ||||||||||||||||||||||||
HV26PR02 | Praktik: Hälsovårdararbete med barnfamiljen | 6 | 6 | 2.4 | 3.6 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | ||||||||||||||||||||||||
HV26PR03 | Praktik: Hälsovårdararbete inom skol och studerandehälsovård | 6 | 6 | 2.4 | 3.6 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | ||||||||||||||||||||||||
HV26PR04 | Praktik: Hälsovårdararbete inom företagshälsovård och vuxnas hälsovård | 6 | 6 | 2.4 | 3.6 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | ||||||||||||||||||||||||
HV26PR05 | Praktik: Fördjupad valbar praktik inom hälsovårdararbete | 6 | 6 | 2.4 | 3.6 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | ||||||||||||||||||||||||
VALFRIA STUDIER
(Välj alla) |
0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Totalt | 240 | 59 | 59 | 62 | 60 | 23.6 | 35.4 | 23.6 | 35.4 | 24.8 | 37.2 | 24 | 36 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 12.4 | 12.4 | 12.4 | 12.4 | 12.4 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Antalet studiepoäng kan variera från läsår till läsår och termin till termin beroende på hur valfria och alternativa studier har tajmats.