InnovationsprojektPoäng (5 sp)
Kod: BAA26FO01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan redogöra för projektarbetets grundläggande principer, inklusive planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av projekt inom det egna yrkesområdet
- kan identifiera behov och utveckla idéer som leder till ett innovationsprojekt kopplat till den egna branschen eller arbetslivet
- kan tillämpa evidensbaserad kunskap och aktuell forskning som grund för utvecklingsarbete inom hälso- och sjukvårdssektorn eller annat relevant yrkesområde
- kan arbeta målmedvetet i team med tydlig rollfördelning och samarbetsförmåga för att driva projektet framåt
- kan reflektera över och utveckla sina yrkeskompetenser, inklusive projektledning, kommunikation, problemlösning och kreativitet
- förstår grundtanken med global kompetens och dess betydelse i dagens värld
- resonerar kring globaliseringens påverkan på yrkesområdet och kunna relatera det egna projektet till ett större, internationellt sammanhang
- kan reflektera över kulturella och globala perspektiv
- bidrar till hållbar utveckling genom att beakta ekologiska, ekonomiska och sociala perspektiv i projektets genomförande
Studieperiodens (kursens) innehåll
Introduktion till projektarbete: projektets faser, målsättning, planering, genomförande och utvärdering
Idéutveckling och behovsidentifiering inom det egna yrkesområdet
Evidensbaserad kunskap som grund för innovationsarbete
Samarbete och kommunikation i projektteam
Projektledning i praktiken: tidsplanering, resurshantering, ansvarsfördelning
Dokumentation och presentation av projektresultat
Global och kulturell kompetens och globalisering
Hållbar utveckling som del av innovationsprojekt
Reflektion över yrkesroll och arbetslivskompetens
Projektarbete i praktiken: kursens innehåll anpassas efter det valda projektet, vilket kan variera utifrån behov och intressen
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).