Organisk gödselPoäng (3 sp)
Kod: BE16VGII03
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande
- känner till symbiotisk kvävefixering och kan bedöma dess bidrag till efterföljande grödors kväveförsörjning
- känner till stallgödselns sammansättning och gödslingsvärde samt förstår hur olika lagringsmetoder inverkar på dessa parametrar
- kan utgående från kunskap om riskerna för uppkomsten av växtnäringsförluster från stallgödsel i olika skeden av hanteringen välja lämpliga lagringsmetoder och spridningstidpunkter
- bekantar sig med egenskaperna och effekterna av andra organiska gödselmedel, såsom reningsverkslam, rötrester, biokompost och pälsdjursgödsel
- kan utföra utvidgade gödslingsberäkningar, som bland annat omfattar förfruktsvärdet av gröngödslingsgrödor och tillförseln av stallgödsel, samt kan välja lämpliga gödselmedel
Studieperiodens (kursens) innehåll
Symptom vid växtnäringsbrist
Den symbiotiska kvävefixeringens bidrag till grödornas kväveförsörjning
Stallgödsel: sammansättning, behandling och spridningstillfällen
Utökade gödslingsberäkningar
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Läromaterial
Föreläsningsanteckningar och artiklar
Riesinger, P. 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.
Mer information
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida
Anmälningstid
01.12.2022 - 26.02.2023
Tajmning
27.02.2023 - 21.04.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Lärare
Paul Riesinger
Grupper
-
BE21DA-EAgrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till symbiotisk kvävefixering och kan bedöma dess bidrag till efterföljande grödors kväveförsörjning
- känner till stallgödselns sammansättning och gödslingsvärde samt förstår hur olika lagringsmetoder inverkar på dessa parametrar
- kan utgående från kunskap om riskerna för uppkomsten av växtnäringsförluster från stallgödsel i olika skeden av hanteringen välja lämpliga lagringsmetoder och spridningstidpunkter
- bekantar sig med egenskaperna och effekterna av andra organiska gödselmedel, såsom reningsverkslam, rötrester, biokompost och pälsdjursgödsel
- kan utföra utvidgade gödslingsberäkningar, som bland annat omfattar förfruktsvärdet av gröngödslingsgrödor och tillförseln av stallgödsel, samt kan välja lämpliga gödselmedel
Innehåll
Symptom vid växtnäringsbrist
Den symbiotiska kvävefixeringens bidrag till grödornas kväveförsörjning
Stallgödsel: sammansättning, behandling och spridningstillfällen
Utökade gödslingsberäkningar
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen
Tid och plats
Andra läsåret, period 4. YH Novia, Campus Raseborg.
2021 digitalt.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studerandena utför laborationer och seminariearbeten.. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO. I kursen ingår ett växtnäringsexperiment.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.
Internationella kontakter
Enligt behov och möjligheter.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Den symbiotiska kvävefixeringens lagbundenheter och optimering
- De organiskt bundna näringsämnenas bidrag till grödornas växtnäringsförsörjning
- Stallgödsel: sammansättning, behandling och spridningstillfällen
- Reningsverkslam
- Kompostering
- Rötning
- Utökade gödslingsberäkningar
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Vädertålig klädsel vid studiebesök.
Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Praktiska grunder
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Markens växtnäringsförråd
Mineralgödsel
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida