Hoppa till innehåll

Organisk gödselPoäng (3 sp)

Kod: BE16VGII03

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande
- känner till symbiotisk kvävefixering och kan bedöma dess bidrag till efterföljande grödors kväveförsörjning
- känner till stallgödselns sammansättning och gödslingsvärde samt förstår hur olika lagringsmetoder inverkar på dessa parametrar
- kan utgående från kunskap om riskerna för uppkomsten av växtnäringsförluster från stallgödsel i olika skeden av hanteringen välja lämpliga lagringsmetoder och spridningstidpunkter
- bekantar sig med egenskaperna och effekterna av andra organiska gödselmedel, såsom reningsverkslam, rötrester, biokompost och pälsdjursgödsel
- kan utföra utvidgade gödslingsberäkningar, som bland annat omfattar förfruktsvärdet av gröngödslingsgrödor och tillförseln av stallgödsel, samt kan välja lämpliga gödselmedel

Studieperiodens (kursens) innehåll

Symptom vid växtnäringsbrist
Den symbiotiska kvävefixeringens bidrag till grödornas kväveförsörjning
Stallgödsel: sammansättning, behandling och spridningstillfällen
Utökade gödslingsberäkningar

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Läromaterial

Föreläsningsanteckningar och artiklar
Riesinger, P. 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.

Mer information

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida

Anmälningstid

01.12.2022 - 26.02.2023

Tajmning

27.02.2023 - 21.04.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Paul Riesinger
Lärare

Paul Riesinger

Grupper
  • BE21DA-E
    Agrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- känner till symbiotisk kvävefixering och kan bedöma dess bidrag till efterföljande grödors kväveförsörjning
- känner till stallgödselns sammansättning och gödslingsvärde samt förstår hur olika lagringsmetoder inverkar på dessa parametrar
- kan utgående från kunskap om riskerna för uppkomsten av växtnäringsförluster från stallgödsel i olika skeden av hanteringen välja lämpliga lagringsmetoder och spridningstidpunkter
- bekantar sig med egenskaperna och effekterna av andra organiska gödselmedel, såsom reningsverkslam, rötrester, biokompost och pälsdjursgödsel
- kan utföra utvidgade gödslingsberäkningar, som bland annat omfattar förfruktsvärdet av gröngödslingsgrödor och tillförseln av stallgödsel, samt kan välja lämpliga gödselmedel

Innehåll

Symptom vid växtnäringsbrist
Den symbiotiska kvävefixeringens bidrag till grödornas kväveförsörjning
Stallgödsel: sammansättning, behandling och spridningstillfällen
Utökade gödslingsberäkningar

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Tid och plats

Andra läsåret, period 4. YH Novia, Campus Raseborg.

2021 digitalt.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studerandena utför laborationer och seminariearbeten.. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO. I kursen ingår ett växtnäringsexperiment.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.

Internationella kontakter

Enligt behov och möjligheter.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Enligt validering.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Den symbiotiska kvävefixeringens lagbundenheter och optimering
- De organiskt bundna näringsämnenas bidrag till grödornas växtnäringsförsörjning
- Stallgödsel: sammansättning, behandling och spridningstillfällen
- Reningsverkslam
- Kompostering
- Rötning
- Utökade gödslingsberäkningar

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.

Tilläggsuppgifter för studerande

Vädertålig klädsel vid studiebesök.

Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Praktiska grunder
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Markens växtnäringsförråd
Mineralgödsel

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida