Potatis och sockerbetorPoäng (3 sp)
Kod: NM13VP10
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande skall förstå de olika syften man har då man odlar potatis och sockerbetor och kan utgående från olika växtfysiologiska grunder välja lämplig odlingsplanering och odlingsteknik. Studerande skall känna till de för produktkvaliteten centrala parametrarna och veta hur man uppnår olika kvalitetsmål.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Produktionskedjor för potatis respektive sockerbeta med tyngdpunkt på för de enskilda grödorna relevanta odlingsåtgärder
Potatisens och sockerbetans historik, morfologi, systematik, anatomi och utvecklingsstadier
Potatisodlingens ändamål (tidig odling/nypotatis, matpotatisodling, odling av utsädespotatis, produktion av stärkelsepotatis och potatis för livsmedelsindustrin och andra industriella ändamål)
Odlingsplanering och odlingsförutsättningar gällande mark, klimat, växtföljd, odlingsmaterial (sorter), utsäde, förgroning och sättning (potatis)
Jordbearbetning, växtnäringsbehov och gödsling
Skötselåtgärder som kupning (potatis) och bevattning
Växtskyddsåtgärder, förebyggande åtgärder, mekanisk och kemisk ogräsbekämpning och reglering av svamp- och virussjukdomar samt skadegörare
Blastdödning (potatis), upptagning, hantering och lagring (stuklagring av sockerbeta)
Kvalitetsaspekter och frågor som berör miljö och livsmedelssäkerhet genomsyrar hela kursen
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) beaktas i hög grad i denna kurs
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Projektarbeten/seminariearbeten bedöms med vitsordsskalan 0 - 5
Tentamen bedöms med vitsordsskalan 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Godkänd närvaro vid studiebesök inklusive rapportering
Det sammanvägda kursvitsordet baseras på:
Tentamen 50 %
Projekt/seminariearbete om potatis 25 %
Projekt/seminariearbete om sockerbeta 25 %
Godkänd närvaro vid studiebesök inklusive rapportering
Läromaterial
Se uppdateringar och tillägg i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida
Föreläsningsanteckningar och artiklar
Seminariematerial, Power Point - presentationer och utdelat material
Aktuella web-sidor och länkar till olika branschföretag och organisationer bland annat North Zucker, Centralen för sockerbetsforskning - Sjt, Suomen Peruna Keskus - SPK, Perunantutkimuslaitos - PETLA
Fogelfors, H. 2015. Vår mat, Odling av åker- och trädgårdsgrödor, biologi förutsättningar och historia. Studentlitteratur AB, Lund. ISBN: 978-91-44-09280-5. Tyngdpunkt på avsnittet om potatis s. 330-343 och sockerbeta s. 343 - 353.
Åkergrödornas sorter 2014, Forskning för framåt nr 34. ProAgria Svenska Lantbrukssällskapens Förbund. Tyngdpunkt på kapitel 23 om matpotatis s. 86 - 92 och kapitel 24 om stärkelsepotatis s. 93 - 94 samt kapitel 25 om sockerbeta s. 95 - 96
Lantbrukskalendern 2019. Tyngdpunkt på de aktuella grödorna och s. 169, 170-173, 175-179
Växtskydd för åkergrödor 2019, ProAgria Svenska Lantbrukssällskapens Förbund. Tyngdpunkt på de aktuella grödorna, de kemiska preparatens verkningssätt samt miljö- och hälsoaspekter s. 37 - 40, 49 - 52, 63 - 72
Odlingsguider 2019 från bland annat Lantmännen och Hankijja
Faktagaffeln - Statistik om livsmedelsbranschen 2019, Ruokatieto, www.ruokatieto.fi / Föreningen matinformation r.f.
Mer information
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida
Anmälningstid
03.12.2022 - 01.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 24.02.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
ÅboRaseborg
Verksamhetspunkt
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
5 - 30
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Lars Fridefors
Lärare
Lars Fridefors
Grupper
-
BE21DA-EAgrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier
-
BE20DA-EAgrolog (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall förstå de olika syften man har då man odlar potatis och sockerbetor och kan utgående från olika växtfysiologiska grunder välja lämplig odlingsplanering och odlingsteknik. Studerande skall känna till de för produktkvaliteten centrala parametrarna och veta hur man uppnår olika kvalitetsmål.
Innehåll
Produktionskedjor för potatis respektive sockerbeta med tyngdpunkt på för de enskilda grödorna relevanta odlingsåtgärder
Potatisens och sockerbetans historik, morfologi, systematik, anatomi och utvecklingsstadier
Potatisodlingens ändamål (tidig odling/nypotatis, matpotatisodling, odling av utsädespotatis, produktion av stärkelsepotatis och potatis för livsmedelsindustrin och andra industriella ändamål)
Odlingsplanering och odlingsförutsättningar gällande mark, klimat, växtföljd, odlingsmaterial (sorter), utsäde, förgroning och sättning (potatis)
Jordbearbetning, växtnäringsbehov och gödsling
Skötselåtgärder som kupning (potatis) och bevattning
Växtskyddsåtgärder, förebyggande åtgärder, mekanisk och kemisk ogräsbekämpning och reglering av svamp- och virussjukdomar samt skadegörare
Blastdödning (potatis), upptagning, hantering och lagring (stuklagring av sockerbeta)
Kvalitetsaspekter och frågor som berör miljö och livsmedelssäkerhet genomsyrar hela kursen
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) beaktas i hög grad i denna kurs
Tid och plats
9.1.2023 - 17.2.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursmaterial, referenser och instruktioner anges på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Projektbaserat lärande
Föreläsningar
Studiebesök
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök på gårdar med potatisodling och potatispackeri respektive sockerbetsodling
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftlig tentamen den 17.2.2023
Seminarier med projektpresentationer vid schemalagda kurstillfällen den 31.1.2023 och den 13.2.2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp, 27 h / sp
Periodisering av innehållet
3 sp i period 3, 2023
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Projektarbeten/seminariearbeten bedöms med vitsordsskalan 0 - 5
Tentamen bedöms med vitsordsskalan 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Godkänd närvaro vid studiebesök inklusive rapportering
Det sammanvägda kursvitsordet baseras på:
Tentamen 50 %
Projekt/seminariearbete om potatis 25 %
Projekt/seminariearbete om sockerbeta 25 %
Godkänd närvaro vid studiebesök inklusive rapportering
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Teoritentamen 50 % av kursvitsordet
Projekt 50 % av kursvitsordet
Deltagande i studiebesök och aktivt kursdeltagande
Underkänd (0)
Ej uppnådda lärandemål, underkänd tentamen eller underkända kursprojekt eller ej kompenserad frånvaro vid obligatoriska studiebesök
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Uppnådda lärandemål på en tillfredsställande nivå, godkänd kurstentamen och projekt på en tillfredsställande nivå.
Deltagande i obligatoriska studiebesök
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppnådda lärandemål på en god nivå, godkänd kurstentamen och projekt på en god nivå.
Aktivt deltagande i obligatoriska studiebesök
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Uppnådda lärandemål på en berömlig nivå, godkänd kurstentamen och projekt på en berömlig nivå.
Aktivt deltagande i obligatoriska studiebesök
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida