Hoppa till innehåll

FoderkonserveringPoäng (3 sp)

Kod: NM13VP04

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande
- kan vidta lämpliga åtgärder vid skörd och konservering av grovfoder och fodersäd så att
resultaten blir de bästa möjliga ur produktionsbiologiska och ekonomiska hänseenden

Studieperiodens (kursens) innehåll

Skörd och konservering av grovfoder (hö, ensilage och hösilage)
Våtkonservering av fodersäd
Torkning av fodersäd

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Närvaro vid minst 80 % av föreläsningstillfällena (inklusive studiebesök)
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Se även tilläggsuppgifter om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida

Läromaterial

Föreläsningsanteckningar och artiklar
Riesinger, P. 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Växtodling och förädling av foder. Eget förlag. Karis.

Mer information

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida

Anmälningstid

15.06.2024 - 27.10.2024

Tajmning

28.10.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Paul Riesinger
Grupper
  • BE21DA-E
    Agrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- kan vidta lämpliga åtgärder vid skörd och konservering av grovfoder och fodersäd så att
resultaten blir de bästa möjliga ur produktionsbiologiska och ekonomiska hänseenden

Innehåll

Skörd och konservering av grovfoder (hö, ensilage och hösilage)
Våtkonservering av fodersäd
Torkning av fodersäd

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Tid och plats

Tredje eller fjärde läsåret, period 2, Campus Raseborg.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Växtodling och förädling av foder. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och diskussioner. Studiebesök (gårdsstudier). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gårdsbesök.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen inom schemalagd kurstid.

Internationella kontakter

Enligt behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inga.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Kvalitetsmål
- Skörd av slåttervall
- Höberedning
- Ensilering av vall och grönfoder
- Konservering av spannmål och trindsäd som helsäd
- Odling och konservering av majs som helsäd
- Lutning av grovfoder och halm
- Mykotoxiner i säd
- Kalluftstorkning och varmluftstorkning av säd
- Våtkonservering av fodersäd

Tilläggsuppgifter för studerande

Vädertålig klädsel vid studiebesök.
Förkunskapskrav: Första och andra studieårets växtodlingskurser.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro vid minst 80 % av föreläsningstillfällena (inklusive studiebesök)
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Se även tilläggsuppgifter om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Frånvaro från studiebesök och laborationer.
Frånvaro under mer än 20 % av föreläsningstillfällena.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida