FoderkonserveringPoäng (3 sp)
Kod: NM13VP04
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande
- kan vidta lämpliga åtgärder vid skörd och konservering av grovfoder och fodersäd så att
resultaten blir de bästa möjliga ur produktionsbiologiska och ekonomiska hänseenden
Studieperiodens (kursens) innehåll
Skörd och konservering av grovfoder (hö, ensilage och hösilage)
Våtkonservering av fodersäd
Torkning av fodersäd
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Närvaro vid minst 80 % av föreläsningstillfällena (inklusive studiebesök)
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Se även tilläggsuppgifter om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida
Läromaterial
Föreläsningsanteckningar och artiklar
Riesinger, P. 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Växtodling och förädling av foder. Eget förlag. Karis.
Mer information
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida
Anmälningstid
15.06.2024 - 27.10.2024
Tajmning
28.10.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
BE21DA-EAgrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- kan vidta lämpliga åtgärder vid skörd och konservering av grovfoder och fodersäd så att
resultaten blir de bästa möjliga ur produktionsbiologiska och ekonomiska hänseenden
Innehåll
Skörd och konservering av grovfoder (hö, ensilage och hösilage)
Våtkonservering av fodersäd
Torkning av fodersäd
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen
Tid och plats
Tredje eller fjärde läsåret, period 2, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Växtodling och förädling av foder. Eget förlag. Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och diskussioner. Studiebesök (gårdsstudier). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gårdsbesök.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inga.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Kvalitetsmål
- Skörd av slåttervall
- Höberedning
- Ensilering av vall och grönfoder
- Konservering av spannmål och trindsäd som helsäd
- Odling och konservering av majs som helsäd
- Lutning av grovfoder och halm
- Mykotoxiner i säd
- Kalluftstorkning och varmluftstorkning av säd
- Våtkonservering av fodersäd
Tilläggsuppgifter för studerande
Vädertålig klädsel vid studiebesök.
Förkunskapskrav: Första och andra studieårets växtodlingskurser.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro vid minst 80 % av föreläsningstillfällena (inklusive studiebesök)
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Se även tilläggsuppgifter om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Frånvaro från studiebesök och laborationer.
Frånvaro under mer än 20 % av föreläsningstillfällena.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida