Hoppa till innehåll

Odlingssystem och växtföljderPoäng (3 sp)

Kod: NM13VP02

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande skall känna till och förstå olika odlings- och växtföljdssystem och hur växtföljden påverkar grödornas växtnäringsförsörjning, behovet av växtskydd och markens långsiktiga bördighet. Studerande skall kunna välja lämplig växtföljd utgående från biologiska, ekologiska, tekniska, ekonomiska och sociala förutsättningar och skall kunna planera jordbearbetning, gödsling och växtskydd så att dessa odlingstekniska åtgärder passar i hop med växtföljden. Studerande skall kunna planera växtföljden målinriktat för att minska risken för växtnäringsförluster och för att minska behovet av direkta bekämpningsåtgärder mot ogräs, växtsjukdomar och skadegörare. Studerande skall ha förmåga att göra upp utförliga odlingsplaner och odlingskartor för gårdar med stöd av lämplig programvara (Windows - WISU).

Studieperiodens (kursens) innehåll

Odlingssystem
Produktionsplanering, odlingsplanering och växelbruk
Växtföljdens betydelse
Planering av växtföljd
Växtnäringsbalans på växtföljdsnivå
Odlingsplanering med stöd av WISU
Odlingskartor med WISU
Web - WISU - olika användningsmöjligheter och tillämpningar

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Förkunskapskrav

Mark I
Mark II
Växtnäring I
Växtnäring II
Växtnäring III

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena (inklusive studiebesöken)
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Se även tilläggsuppgifter om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida

Läromaterial

Föreläsningsanteckningar och artiklar
Hammar et al. 1999. Marken (s.292-321) eller senare. LT:s förlag. Stockholm.
ProAgria 2015. Viljelykiertojen monipuolistaminen. Tieto tuottamaan.
Riesinger, P. 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II (s. 76-108) och del III (s. 56-60). Eget förlag. Karis.
Riesinger, P. 2010. Challenges for organic crop husbandry. Helsingfors Universitet.

Mer information

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida

Anmälningstid

15.06.2023 - 22.10.2023

Tajmning

23.10.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Paul Riesinger
Lärare

Paul Riesinger

Grupper
  • BE21DA-E
    Agrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier
  • BE20DA-E
    Agrolog (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall känna till och förstå olika odlings- och växtföljdssystem och hur växtföljden påverkar grödornas växtnäringsförsörjning, behovet av växtskydd och markens långsiktiga bördighet. Studerande skall kunna välja lämplig växtföljd utgående från biologiska, ekologiska, tekniska, ekonomiska och sociala förutsättningar och skall kunna planera jordbearbetning, gödsling och växtskydd så att dessa odlingstekniska åtgärder passar i hop med växtföljden. Studerande skall kunna planera växtföljden målinriktat för att minska risken för växtnäringsförluster och för att minska behovet av direkta bekämpningsåtgärder mot ogräs, växtsjukdomar och skadegörare. Studerande skall ha förmåga att göra upp utförliga odlingsplaner och odlingskartor för gårdar med stöd av lämplig programvara (Windows - WISU).

Innehåll

Odlingssystem
Produktionsplanering, odlingsplanering och växelbruk
Växtföljdens betydelse
Planering av växtföljd
Växtnäringsbalans på växtföljdsnivå
Odlingsplanering med stöd av WISU
Odlingskartor med WISU
Web - WISU - olika användningsmöjligheter och tillämpningar

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Tid och plats

Tredje eller fjärde studieåret, period 2.
Campus Ekenäs.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Hammar et al. 1999. Marken. LT:s förlag. Stockholm. (292-321).
- Pro Agria 2015. Viljelykiertojen monipuolistaminen. Tieto tuottamaan.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Delarna II (76-108 och III (56-60). Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2010. Challenges for organic crop husbandry. HU.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar, diskussioner, seminarier och studiebesök. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Enligt behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.

Internationella kontakter

Enligt behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inga.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 2*27 timmar = 54 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar, 22 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (12 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (12 timmar) och repetition inför tentamen (8 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Odlingssystem
- Produktionsplanering, odlingsplanering och växelbruk
- Växtföljdens betydelse
- Planering av växtföljd
- Växtnäringsbalans på växtföljdsnivå
- Odlingsplanering med WISU (FHS, Peter Fritzén)
- Täckningsbidragskalkyler med WISU (FHS, Peter Fritzén)
- Odlingskartor med WISU (FHS, Peter Fritzén)

Tilläggsuppgifter för studerande

Inga.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena (inklusive studiebesöken)
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Se även tilläggsuppgifter om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Mark I
Mark II
Växtnäring I
Växtnäring II
Växtnäring III

Tilläggsuppgifter

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida