Hoppa till innehåll

OgräsPoäng (3 sp)

Kod: BE16FVB01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande
- kan identifiera de ogräs som förekommer vid fältmässig växtodling i Finland och känner till
deras livscykler och spridningssätt
- kan vidta förebyggande åtgärder och bedöma tröskeln för direkta regleringsåtgärder
- kan planera och utföra fysikaliska och kemiska växtskyddsåtgärder

Studieperiodens (kursens) innehåll

Pesticidresistens
Ogräskännedom
Förekomst av ogräs i Finland
Livscykler och spridningssätt
Förebyggande växtskydd
Bestämning av regleringsbehov
Verkningsmekanismer hos herbicider
Direkta växtskyddsåtgärder (strategier)

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Se även tilläggsinformation om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida

Läromaterial

Föreläsningsanteckningar och artiklar
Ansalehto et al. 2000. Balanserat växtskydd. Kasvinsuojeluseura. Helsingfors
Branschföretagens broschyrer
Erkamo 2001. Rikkakasviopas. Kasvinsuojeluseuran julkaisu 94. Helsingfors
Hannukkala et al. 2000. Växtskydd på ekoåkern. SLC. Helsingfors
Hedene & Olofsson 1994. Skadegörare på lantbruksgrödor. Natur och Kultur. Stockholm
Jord- och skogsbruksministeriet 1996. Sprutförarhandboken
Kasvinsuojeluseura 1998. Aktuella växtskyddsanvisningar. Helsingfors
Riesinger, P. 2006. Grunder för ekologisk odling. Del III, Jordbearbetning och ogräsreglering. Eget förlag. Karis
Weidow 1993. Ogräs. Natur och Kultur. Stockholm

Mer information

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida

Anmälningstid

15.06.2024 - 05.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 28.02.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Paul Riesinger
Grupper
  • BE21DA-E
    Agrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- kan identifiera de ogräs som förekommer vid fältmässig växtodling i Finland och känner till
deras livscykler och spridningssätt
- kan vidta förebyggande åtgärder och bedöma tröskeln för direkta regleringsåtgärder
- kan planera och utföra fysikaliska och kemiska växtskyddsåtgärder

Innehåll

Pesticidresistens
Ogräskännedom
Förekomst av ogräs i Finland
Livscykler och spridningssätt
Förebyggande växtskydd
Bestämning av regleringsbehov
Verkningsmekanismer hos herbicider
Direkta växtskyddsåtgärder (strategier)

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Tid och plats

Tredje eller fjärde läsåret. YH Novia, Campus Raseborg.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt anvisning.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, studiebesök. Studerandena utför litteraturstudier och seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.

Internationella kontakter

Enligt behov och möjligheter.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Enligt validering.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 24 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (26 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Ogräsens roll
- Klassificering av ogräsarterna
- Ogräsens förekomst i Finland
- Ogräsbiologi
- Konkurrensbiologi
- Förebyggande ogräsreglering
- Skadetröskel och bekämpningströskel
- Fysikalisk bekämpning av annuella ogräs
- Kemisk bekämpning av annuella ogräs
- Bekämpningen av flyghavre
- Mekanisk och kemisk bekämpning av perenna ogräsarter

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.

Tilläggsuppgifter för studerande

Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Praktiska grunder
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Genetik och växtförädling
Grunder i växtskydd

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Se även tilläggsinformation om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida

Anmälningstid

03.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 24.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

ÅboRaseborg

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Paul Riesinger
Lärare

Paul Riesinger

Grupper
  • BE20DA-E
    Agrolog (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier
  • BE19DA-EK
    Agrolog (YH), Bioekonomi h19

Lärandemål

Den studerande
- kan identifiera de ogräs som förekommer vid fältmässig växtodling i Finland och känner till
deras livscykler och spridningssätt
- kan vidta förebyggande åtgärder och bedöma tröskeln för direkta regleringsåtgärder
- kan planera och utföra fysikaliska och kemiska växtskyddsåtgärder

Innehåll

Pesticidresistens
Ogräskännedom
Förekomst av ogräs i Finland
Livscykler och spridningssätt
Förebyggande växtskydd
Bestämning av regleringsbehov
Verkningsmekanismer hos herbicider
Direkta växtskyddsåtgärder (strategier)

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Tid och plats

Tredje eller fjärde läsåret. YH Novia, Campus Raseborg.
2021 digitalt.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Aktuella artiklar.

Ansalehto A. et al. (2000). Balanserat växtskydd. Kasvinsuojeluseura. Helsingfors.
Branschföretagens handböcker.
Erkamo M. (2001). Rikkakasviopas. Kasvinsuojeluseuran julkaisu 94.
Fogelfors H et al. (2015). Vår mat. Studentlitteratur. S. 431-447, 469-477, 483-504.
Hammar O et al. (1990). Växtodling 1. Marken. S. 305-345 (växtskydd).
Hannukkala A et al. (2000). Växtskydd på ekogården. Forskning för framåt. SLF. Helsingfors. Borde ha skaffats i Grundkurs i växtskydd.
Jord- och skogsbruksministeriet (1996). Sprutförarhandboken. Delades ut i Grundkurs i växtskydd.
Kasvinsuojeluseura (1998). Aktuella växtskyddsanvisningar.
Peltonen S (2016). Växtskydd för åkergrödor. ProAgria. Svenska lantbrukssällskapens förbund.
Riesinger P (2006). Grunder för ekologisk växtodling, III. Jordbearbetning och ogräsreglering. S. 77-177.
Riesinger P (2010). Agronomic challenges for organic crop production. University of Helsinki. S. 29-40, 53-64.
Weidow B (1993). Ogräs. LTs förlag. Stockholm.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, laborationer (odling av ogräs), studiebesök. Studerandena utför litteraturstudier och seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.

Internationella kontakter

Enligt behov och möjligheter.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Enligt validering.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Ogräsens roll
- Klassificering av ogräsarterna
- Ogräsens förekomst i Finland
- Ogräsbiologi
- Konkurrensbiologi
- Förebyggande ogräsreglering
- Skadetröskel och bekämpningströskel
- Fysikalisk bekämpning av annuella ogräs
- Kemisk bekämpning av annuella ogräs
- Bekämpningen av flyghavre
- Mekanisk och kemisk bekämpning av perenna ogräsarter

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.

Tilläggsuppgifter för studerande

Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Praktiska grunder
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Genetik och växtförädling
Grunder i växtskydd

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

Se även tilläggsinformation om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

2021 GK/U enligt bidrag i den digitala undervisningen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida