Hoppa till innehåll

Marklära och markvårdPoäng (3 sp)

Kod: BE16VGI03

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande
- förstår betydelsen av markens bördighet vid växtodling
- har kunskap för att bevara eller förbättra markens bördighet, som inhämtas utgående från
grundläggande förståelse om åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- känner till orsakerna till de centrala hoten mot åkermarkens bördighet, såsom markpackning, minskande mullhalt och försurning

Studieperiodens (kursens) innehåll

Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer och mull)
Mullhaltens betydelse
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
Kalkning
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Förkunskapskrav

Inga särskilda förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Närvaro vid åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena
Intresset för ämnet uttrycks genom aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällena
Förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt återspeglas i seminariearbetet
Den uppnådda kunskapsnivån bedöms med hjälp av teoritentamen (minst 50 % av den totala tentamenspoängen krävs för tillfredsställande nivå)

Läromaterial

Föreläsningsanteckningar och artiklar
Riesinger, P. 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis
Riesinger, P. 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV. Växtodling och förädling av foder. Eget förlag. Karis

Mer information

Studerandes arbetstid omfattar totalt 3 x 27 h, d v s 81 h, som fördelas på:
Närstudier, föreläsningar och laborationer, 32 h
Egna arbeten, seminariearbeten, presentationer, 20 h
Självstudier, enligt anvisad litteratur, 20 h
Repetition inför teoritentamen, 9 h
Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade plan för kursens förverkligande som delas ut i samband med kursintroduktionen