Hoppa till innehåll

ExamensarbetePoäng (15 sp)

Kod: BE19EXA01

Poäng

15 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Examensarbetet är en arbetslivsförankrad del av den studerandes personliga kompetensprofil. I examensarbetet ska studeranden tillämpa teoretiska modeller på praktiska problemställningar. Studeranden ska likaså visa att hen självständigt kan hantera komplexa problem inom sitt kompetensområde och kan arbeta logiskt och metodiskt. Studeranden ska kunna arbeta på ett vetenskapligt sätt och använda sig av referensmaterial och externa kunskapskällor.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Examensarbetet utgör en helhet som består av en konkret tillämpning och en tillhörande teoretisk analys. Den skriftliga utformningen ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten. Till examensarbetet hör även en offentlig presentation av arbetet och ett skriftligt mognadsprov.

Examensarbetet kan inledas när studerande har tillräckliga kunskaper i form av godkända yrkesstudier och metodikstudier. Arbetet inleds med att studerande gör upp en arbets- och/eller forskningsplan för processen. I planen presenteras åtminstone ämnesval, språk, arbetsrubrik, en preliminär disposition och tidsplan. Planen ska godkännas av utbildningsansvarig. I samband med godkännande av planen utses handledare för examensarbete.

Examensarbetet kan bestå av interna och/eller externa beställningsarbeten, samarbetsprojekt eller övriga arbetslivsrelaterade arbeten. Dessa kan exempelvis vara:
- en undersökning (t.ex. utredning, kartläggning, analys och/eller utvärdering)
- ett utvecklingsarbete (t.ex. utveckling av arbetsmetoder eller verksamheter)
- produktutveckling (t.ex. en verksamhetsmodell eller en app)

Förkunskapskrav

Kursen forskningsmetodik eller motsvarande kunskaper samt minst 120 sp av obligatoriska studier presterade.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en tillfredsställande nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en god nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en berömlig nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår.

Mer information

Novias processbeskrivning för examenarbeten på Novias intranät.

Anmälningstid

27.01.2024 - 25.02.2024

Tajmning

26.02.2024 - 13.06.2025

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Johnny Sved
  • Paul Riesinger
  • Gun Karell
  • Gunnar Salingre
  • Lars Fridefors
  • Veronika Bäckman
Grupper
  • BE21DA-E
    Agrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier
  • BE21DS-E
    Skogsbruksingenjör (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Examensarbetet är en arbetslivsförankrad del av den studerandes personliga kompetensprofil. I examensarbetet ska studeranden tillämpa teoretiska modeller på praktiska problemställningar. Studeranden ska likaså visa att hen självständigt kan hantera komplexa problem inom sitt kompetensområde och kan arbeta logiskt och metodiskt. Studeranden ska kunna arbeta på ett vetenskapligt sätt och använda sig av referensmaterial och externa kunskapskällor.

Innehåll

Examensarbetet utgör en helhet som består av en konkret tillämpning och en tillhörande teoretisk analys. Den skriftliga utformningen ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten. Till examensarbetet hör även en offentlig presentation av arbetet och ett skriftligt mognadsprov.

Examensarbetet kan inledas när studerande har tillräckliga kunskaper i form av godkända yrkesstudier och metodikstudier. Arbetet inleds med att studerande gör upp en arbets- och/eller forskningsplan för processen. I planen presenteras åtminstone ämnesval, språk, arbetsrubrik, en preliminär disposition och tidsplan. Planen ska godkännas av utbildningsansvarig. I samband med godkännande av planen utses handledare för examensarbete.

Examensarbetet kan bestå av interna och/eller externa beställningsarbeten, samarbetsprojekt eller övriga arbetslivsrelaterade arbeten. Dessa kan exempelvis vara:
- en undersökning (t.ex. utredning, kartläggning, analys och/eller utvärdering)
- ett utvecklingsarbete (t.ex. utveckling av arbetsmetoder eller verksamheter)
- produktutveckling (t.ex. en verksamhetsmodell eller en app)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en tillfredsställande nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en god nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en berömlig nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår.

Förkunskapskrav

Kursen forskningsmetodik eller motsvarande kunskaper samt minst 120 sp av obligatoriska studier presterade.

Tilläggsuppgifter

Novias processbeskrivning för examenarbeten på Novias intranät.

Anmälningstid

01.05.2023 - 30.05.2024

Tajmning

01.05.2023 - 31.05.2024

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

ÅboRaseborg

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Johnny Sved
  • Paul Riesinger
  • Gun Karell
  • Lars Fridefors
  • Gunnar Salingre
Lärare

Johnny Sved

Grupper
  • BE20DS-E
    Skogsbruksingenjör (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier
  • BE20DA-E
    Agrolog (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Examensarbetet är en arbetslivsförankrad del av den studerandes personliga kompetensprofil. I examensarbetet ska studeranden tillämpa teoretiska modeller på praktiska problemställningar. Studeranden ska likaså visa att hen självständigt kan hantera komplexa problem inom sitt kompetensområde och kan arbeta logiskt och metodiskt. Studeranden ska kunna arbeta på ett vetenskapligt sätt och använda sig av referensmaterial och externa kunskapskällor.

Innehåll

Examensarbetet utgör en helhet som består av en konkret tillämpning och en tillhörande teoretisk analys. Den skriftliga utformningen ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten. Till examensarbetet hör även en offentlig presentation av arbetet och ett skriftligt mognadsprov.

Examensarbetet kan inledas när studerande har tillräckliga kunskaper i form av godkända yrkesstudier och metodikstudier. Arbetet inleds med att studerande gör upp en arbets- och/eller forskningsplan för processen. I planen presenteras åtminstone ämnesval, språk, arbetsrubrik, en preliminär disposition och tidsplan. Planen ska godkännas av utbildningsansvarig. I samband med godkännande av planen utses handledare för examensarbete.

Examensarbetet kan bestå av interna och/eller externa beställningsarbeten, samarbetsprojekt eller övriga arbetslivsrelaterade arbeten. Dessa kan exempelvis vara:
- en undersökning (t.ex. utredning, kartläggning, analys och/eller utvärdering)
- ett utvecklingsarbete (t.ex. utveckling av arbetsmetoder eller verksamheter)
- produktutveckling (t.ex. en verksamhetsmodell eller en app)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en tillfredsställande nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en god nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en berömlig nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår.

Förkunskapskrav

Kursen forskningsmetodik eller motsvarande kunskaper samt minst 120 sp av obligatoriska studier presterade.

Tilläggsuppgifter

Novias processbeskrivning för examenarbeten på Novias intranät.

Anmälningstid

02.12.2022 - 31.12.2022

Tajmning

01.01.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

ÅboRaseborg

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Johnny Sved
  • Paul Riesinger
  • Gun Karell
  • Gunnar Salingre
  • Lars Fridefors
Lärare

Johnny Sved

Grupper
  • BE19DS-EK
    Skogsbruksingenjör (YH), Bioekonomi h19
  • BE19DA-EK
    Agrolog (YH), Bioekonomi h19

Lärandemål

Examensarbetet är en arbetslivsförankrad del av den studerandes personliga kompetensprofil. I examensarbetet ska studeranden tillämpa teoretiska modeller på praktiska problemställningar. Studeranden ska likaså visa att hen självständigt kan hantera komplexa problem inom sitt kompetensområde och kan arbeta logiskt och metodiskt. Studeranden ska kunna arbeta på ett vetenskapligt sätt och använda sig av referensmaterial och externa kunskapskällor.

Innehåll

Examensarbetet utgör en helhet som består av en konkret tillämpning och en tillhörande teoretisk analys. Den skriftliga utformningen ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten. Till examensarbetet hör även en offentlig presentation av arbetet och ett skriftligt mognadsprov.

Examensarbetet kan inledas när studerande har tillräckliga kunskaper i form av godkända yrkesstudier och metodikstudier. Arbetet inleds med att studerande gör upp en arbets- och/eller forskningsplan för processen. I planen presenteras åtminstone ämnesval, språk, arbetsrubrik, en preliminär disposition och tidsplan. Planen ska godkännas av utbildningsansvarig. I samband med godkännande av planen utses handledare för examensarbete.

Examensarbetet kan bestå av interna och/eller externa beställningsarbeten, samarbetsprojekt eller övriga arbetslivsrelaterade arbeten. Dessa kan exempelvis vara:
- en undersökning (t.ex. utredning, kartläggning, analys och/eller utvärdering)
- ett utvecklingsarbete (t.ex. utveckling av arbetsmetoder eller verksamheter)
- produktutveckling (t.ex. en verksamhetsmodell eller en app)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en tillfredsställande nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en god nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerandes examensarbete uppfyller de för examensarbeten i denna utbildning tillämpade bedömningskriterierna på en berömlig nivå. Bedömningskriterierna finns på utbildningens Moodlesida för examensarbeten berörda läsår.

Förkunskapskrav

Kursen forskningsmetodik eller motsvarande kunskaper samt minst 120 sp av obligatoriska studier presterade.

Tilläggsuppgifter

Novias processbeskrivning för examenarbeten på Novias intranät.