Hoppa till innehåll

Potatis och sockerbetorPoäng (3 sp)

Kod: NM13VP10

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande skall förstå de olika syften man har då man odlar potatis och sockerbetor och kan utgående från olika växtfysiologiska grunder välja lämplig odlingsplanering och odlingsteknik. Studerande skall känna till de för produktkvaliteten centrala parametrarna och veta hur man uppnår olika kvalitetsmål.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Produktionskedjor för potatis respektive sockerbeta med tyngdpunkt på för de enskilda grödorna relevanta odlingsåtgärder
Potatisens och sockerbetans historik, morfologi, systematik, anatomi och utvecklingsstadier
Potatisodlingens ändamål (tidig odling/nypotatis, matpotatisodling, odling av utsädespotatis, produktion av stärkelsepotatis och potatis för livsmedelsindustrin och andra industriella ändamål)
Odlingsplanering och odlingsförutsättningar gällande mark, klimat, växtföljd, odlingsmaterial (sorter), utsäde, förgroning och sättning (potatis)
Jordbearbetning, växtnäringsbehov och gödsling
Skötselåtgärder som kupning (potatis) och bevattning
Växtskyddsåtgärder, förebyggande åtgärder, mekanisk och kemisk ogräsbekämpning och reglering av svamp- och virussjukdomar samt skadegörare
Blastdödning (potatis), upptagning, hantering och lagring (stuklagring av sockerbeta)
Kvalitetsaspekter och frågor som berör miljö och livsmedelssäkerhet genomsyrar hela kursen

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) beaktas i hög grad i denna kurs

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Projektarbeten/seminariearbeten bedöms med vitsordsskalan 0 - 5
Tentamen bedöms med vitsordsskalan 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Godkänd närvaro vid studiebesök inklusive rapportering

Det sammanvägda kursvitsordet baseras på:

Tentamen 50 %
Projekt/seminariearbete om potatis 25 %
Projekt/seminariearbete om sockerbeta 25 %
Godkänd närvaro vid studiebesök inklusive rapportering

Läromaterial

Se uppdateringar och tillägg i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida

Föreläsningsanteckningar och artiklar

Seminariematerial, Power Point - presentationer och utdelat material

Aktuella web-sidor och länkar till olika branschföretag och organisationer bland annat North Zucker, Centralen för sockerbetsforskning - Sjt, Suomen Peruna Keskus - SPK, Perunantutkimuslaitos - PETLA

Fogelfors, H. 2015. Vår mat, Odling av åker- och trädgårdsgrödor, biologi förutsättningar och historia. Studentlitteratur AB, Lund. ISBN: 978-91-44-09280-5. Tyngdpunkt på avsnittet om potatis s. 330-343 och sockerbeta s. 343 - 353.

Åkergrödornas sorter 2014, Forskning för framåt nr 34. ProAgria Svenska Lantbrukssällskapens Förbund. Tyngdpunkt på kapitel 23 om matpotatis s. 86 - 92 och kapitel 24 om stärkelsepotatis s. 93 - 94 samt kapitel 25 om sockerbeta s. 95 - 96

Lantbrukskalendern 2019. Tyngdpunkt på de aktuella grödorna och s. 169, 170-173, 175-179

Växtskydd för åkergrödor 2019, ProAgria Svenska Lantbrukssällskapens Förbund. Tyngdpunkt på de aktuella grödorna, de kemiska preparatens verkningssätt samt miljö- och hälsoaspekter s. 37 - 40, 49 - 52, 63 - 72

Odlingsguider 2019 från bland annat Lantmännen och Hankijja

Faktagaffeln - Statistik om livsmedelsbranschen 2019, Ruokatieto, www.ruokatieto.fi / Föreningen matinformation r.f.

Mer information

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida

Anmälningstid

03.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 24.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

ÅboRaseborg

Verksamhetspunkt

Ekenäs, Raseborgsvägen 9

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

5 - 30

Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Lars Fridefors
Lärare

Lars Fridefors

Grupper
  • BE21DA-E
    Agrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier
  • BE20DA-E
    Agrolog (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall förstå de olika syften man har då man odlar potatis och sockerbetor och kan utgående från olika växtfysiologiska grunder välja lämplig odlingsplanering och odlingsteknik. Studerande skall känna till de för produktkvaliteten centrala parametrarna och veta hur man uppnår olika kvalitetsmål.

Innehåll

Produktionskedjor för potatis respektive sockerbeta med tyngdpunkt på för de enskilda grödorna relevanta odlingsåtgärder
Potatisens och sockerbetans historik, morfologi, systematik, anatomi och utvecklingsstadier
Potatisodlingens ändamål (tidig odling/nypotatis, matpotatisodling, odling av utsädespotatis, produktion av stärkelsepotatis och potatis för livsmedelsindustrin och andra industriella ändamål)
Odlingsplanering och odlingsförutsättningar gällande mark, klimat, växtföljd, odlingsmaterial (sorter), utsäde, förgroning och sättning (potatis)
Jordbearbetning, växtnäringsbehov och gödsling
Skötselåtgärder som kupning (potatis) och bevattning
Växtskyddsåtgärder, förebyggande åtgärder, mekanisk och kemisk ogräsbekämpning och reglering av svamp- och virussjukdomar samt skadegörare
Blastdödning (potatis), upptagning, hantering och lagring (stuklagring av sockerbeta)
Kvalitetsaspekter och frågor som berör miljö och livsmedelssäkerhet genomsyrar hela kursen

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) beaktas i hög grad i denna kurs

Tid och plats

9.1.2023 - 17.2.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursmaterial, referenser och instruktioner anges på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Projektbaserat lärande
Föreläsningar
Studiebesök

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök på gårdar med potatisodling och potatispackeri respektive sockerbetsodling

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig tentamen den 17.2.2023
Seminarier med projektpresentationer vid schemalagda kurstillfällen den 31.1.2023 och den 13.2.2023

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp, 27 h / sp

Periodisering av innehållet

3 sp i period 3, 2023

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Projektarbeten/seminariearbeten bedöms med vitsordsskalan 0 - 5
Tentamen bedöms med vitsordsskalan 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Godkänd närvaro vid studiebesök inklusive rapportering

Det sammanvägda kursvitsordet baseras på:

Tentamen 50 %
Projekt/seminariearbete om potatis 25 %
Projekt/seminariearbete om sockerbeta 25 %
Godkänd närvaro vid studiebesök inklusive rapportering

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Teoritentamen 50 % av kursvitsordet
Projekt 50 % av kursvitsordet
Deltagande i studiebesök och aktivt kursdeltagande

Underkänd (0)

Ej uppnådda lärandemål, underkänd tentamen eller underkända kursprojekt eller ej kompenserad frånvaro vid obligatoriska studiebesök

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Uppnådda lärandemål på en tillfredsställande nivå, godkänd kurstentamen och projekt på en tillfredsställande nivå.
Deltagande i obligatoriska studiebesök

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppnådda lärandemål på en god nivå, godkänd kurstentamen och projekt på en god nivå.
Aktivt deltagande i obligatoriska studiebesök

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Uppnådda lärandemål på en berömlig nivå, godkänd kurstentamen och projekt på en berömlig nivå.

Aktivt deltagande i obligatoriska studiebesök

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida