Oljeväxter och trindsädPoäng (3 sp)
Kod: NM13VP09
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande
- förstår de olika syften man har då man odlar olika oljeväxt- och trindsädesgrödor
- kan utgående från olika växtfysiologiska grunder välja lämplig odlingsplanering och odlingsteknik
- känner till de för produktkvaliteten centrala parametrarna och vet hur man uppnår olika kvalitetsmål
Studieperiodens (kursens) innehåll
Växtarter, produktionsmål, kvalitetsparametrar, skörd och konservering
Produktionsbiologi
Odlingsförutsättningar, odlingsplanering och etablering
Växtnäringsförsörjning, tillväxtreglering och växtskydd
Enskilda oljeväxtslag
Enskilda trindsädesslag
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Närvaro vid minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Läromaterial
Föreläsningsanteckningar och artiklar
Fogelfors, H. 2001. Växtproduktion i jorbruket. Natur och Kultur. Stockholm
Fogelfors, H. 2015. Vår mat. Studentlitteratur.
Mer information
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida
Anmälningstid
01.12.2023 - 01.01.2024
Tajmning
02.01.2024 - 23.02.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
BE21DA-EAgrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier
-
BE20DA-EAgrolog (YH), h20, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- förstår de olika syften man har då man odlar olika oljeväxt- och trindsädesgrödor
- kan utgående från olika växtfysiologiska grunder välja lämplig odlingsplanering och odlingsteknik
- känner till de för produktkvaliteten centrala parametrarna och vet hur man uppnår olika kvalitetsmål
Innehåll
Växtarter, produktionsmål, kvalitetsparametrar, skörd och konservering
Produktionsbiologi
Odlingsförutsättningar, odlingsplanering och etablering
Växtnäringsförsörjning, tillväxtreglering och växtskydd
Enskilda oljeväxtslag
Enskilda trindsädesslag
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen
Tid och plats
Tredje och fjärde studieåret.
Period 3.
Campus Raseborg, Ekenäs.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Fogelfors H 2001. Växtproduktion i jordbruket. Natur och Kultur. Stockholm.
- Fogelfors H 2015. Vår mat. Studentlitteratur.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Växtodling och förädling av foder. Eget förlag. Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och diskussioner.
Studerandena utför seminariearbeten.
Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation, 20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Växtarter, produktionsmål, kvalitetsparametrar, skörd och konservering
- Produktionsbiologi
- Odlingsförutsättningar, odlingsplanering och etablering
- Växtnäringsförsörjning, tillväxtreglering och växtskydd
- Enskilda oljeväxtslag
- Enskilda trindsädesslag
Tilläggsuppgifter för studerande
Förkunskapskrav:
Praktiska grunder
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
markens växtnäringsförråd
Mineralgödsel
Organiska gödselmedel
Genetik och växtförädling
Grunder i växtskydd
Dränering och bevattning
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro vid minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena. Intresset i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt förväntas prägla seminariearbetet. Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida