Hoppa till innehåll

Välfärdsteknologi inom psykiatrisk vårdPoäng (3 sp)

Kod: VÅV22PS03

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan använda välfärdsteknologi med beaktande av befintliga etiska riktlinjer
- har digital kompetens
- har framförhållning beträffande olika framtida välfärdsteknologilösningar inom den psykiatriska vården
- kan säkerställa att alla människor kan leva i välmåga och ha meningsfulla liv genom att ekonomiska, sociala och tekniska framsteg sker i harmoni med naturen

Studieperiodens (kursens) innehåll

Grundläggande nivå för välfärdsteknologi
Nyckelbegrepp som finns inom välfärdsteknologi som eHälsa, mHälsa, informations- och kommunikationsteknik (IKT), telecare och telemedicin
Artificiell intelligens, Big Data, Internet of Things (IoT), kvantifierat själv såväl som robotik.
eHälsokunskap och de senaste globala trenderna inom välfärdsteknologi

Förkunskapskrav

För utbildning till sjukskötare:
Grundstudier
Grunder i vård, Hälsofrämjande vård och Klinisk vård som hör till Yrkesstudier
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
VÅV22PR02 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 1
VÅV22PR03 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 2
VÅV22PR06 Praktik: Valbar kontext 1

For DP in Nursing:
NU22CN03 Practice: Medical Nursing Care
NU22CN04: Practice: Surgical Nursing Care

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se Moodle och kursens förverkligande

Mera information

Undervisningen är på svenska
Examinationsuppgifter kan skrivas på engelska
Enbart för examensstuderande

Anmälningstid

16.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 14.09.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

2.5 op

Prestationssätt

17 % Kontaktundervisning, 83 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Anita Ståhl-Levón
  • Vasa - timlärare Vård
  • Marlene Gädda
Lärare

Marlene Gädda

Grupper
  • USS22F-V
    Sjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa
  • USS22D-V
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan använda välfärdsteknologi med beaktande av befintliga etiska riktlinjer
- har digital kompetens
- har framförhållning beträffande olika framtida välfärdsteknologilösningar inom den psykiatriska vården
- kan säkerställa att alla människor kan leva i välmåga och ha meningsfulla liv genom att ekonomiska, sociala och tekniska framsteg sker i harmoni med naturen

Innehåll

Grundläggande nivå för välfärdsteknologi
Nyckelbegrepp som finns inom välfärdsteknologi som eHälsa, mHälsa, informations- och kommunikationsteknik (IKT), telecare och telemedicin
Artificiell intelligens, Big Data, Internet of Things (IoT), kvantifierat själv såväl som robotik.
eHälsokunskap och de senaste globala trenderna inom välfärdsteknologi

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Hösten 2025
Närundervisning vecka 35 - 37

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se Moodle och kursens förverkligande

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Case demonstrationer
Problemlösning
Grupparbeten
Individuella arbeten
Videor
Gästföreläsare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursstart vecka
Gästföreläsare vecka
Slutseminarium vecka

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudieuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsordskala 1 - 5

Underkänd (0)

Kriterier för bedömning av tentamen
Eleven visar begränsad kunskap om ämnet, kan inte det väsentliga.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

För utbildning till sjukskötare:
Grundstudier
Grunder i vård, Hälsofrämjande vård och Klinisk vård som hör till Yrkesstudier
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
VÅV22PR02 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 1
VÅV22PR03 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 2
VÅV22PR06 Praktik: Valbar kontext 1

For DP in Nursing:
NU22CN03 Practice: Medical Nursing Care
NU22CN04: Practice: Surgical Nursing Care

Tilläggsuppgifter

Undervisningen är på svenska
Examinationsuppgifter kan skrivas på engelska
Enbart för examensstuderande