Beauty Care, 2025, full-time studies: Planering 2025
Kod: DAG25H-BC
Beskrivning
Skönhetsbranschen är en kreativ och bred bransch vilken innehåller olika kompetensområden. Utbildningen, som är liten och familjär, ger kompetenser inom stil och stilhelheter, makeup, hår- och hudvård, entreprenörskap, marknadsföring och försäljning, imagefotografering, inre välbefinnande, produktkunskap samt kosmetika. Under studietiden skapar och deltar studerande i projekt och evenemang.
Arbetssätt under studietiden består av studerandecentrerade metoder, teamarbete och projektarbete, workshops, föreläsningar, demonstrationer, praktiska övningar, studiebesök, praktik och självstudier. Studerande har även tillgång till en skönhetssalong.
Praktiken omfattar 48 studiepoäng och varje läsår genomför studerande en praktikperiod, 15sp. Utlandspraktik är populärt bland studerande och den ger goda möjligheter att knyta internationella kontakter och skapa nätverk. Examensarbetet omfattar 15 sp och blir en del av studerandes personliga kompetensprofil.
Utveckling
Studierna innehåller grundstudier, yrkesstudier, examensarbete, praktik och valfria studier. Grundstudier är basstudier så som introduktion till högskolestudier, språk och digitala verktyg inom skönhetsbranschen. Yrkesstudier fokuserar huvudsakligen på hudvård och makeup, hårvård och hår design, kemi och kosmetika, stil och mode samt entreprenörskap. Målet med studerandes praktik är att studerande har kunskap om företagsstruktur med olika perspektiv, kund till ledning. Studerandes praktik genomförs som arbete med kunder inom kundservice (front office perspektiv), arbete inom företag (back office perspektiv) samt den egna professionella tillväxten i fokus som kompetensutveckling och ledarskap. Planering och genomförande av evenemang och projekt hör även till studierna. Agendan för hållbar utveckling 2030 har implementerats i läroplanen som lärandemål.
Utbildningen samarbetar med regionens branschföretag samt med andra företag och organisationer inom de olika kunskapsområdena genom gemensamma projekt. Vanligtvis gäller det kortare projekt. Kundgruppen i projekten kan variera från unga vuxna till seniorer, vilket ger bra erfarenhet åt studerande. Utbildningen anlitar även föreläsare från arbetslivet.
Mera information
Undervisnings- och examensspråk är engelska. Kurser och kurslitteratur är på engelska.
Förutom allmänna utvärderingskriterier för kurserna kan närmare anvisningar för bedömning ges i kursplanen.
Beroende på valfria studier, kan studiepoäng variera per termin / läsår.
Lärandemål
Lärandemål i utvecklingen av skönhetsvårdens tjänster och produkter
• Estenomen kan planera och utveckla tjänster inom hud- och hårvård, och leda tjänsteproduktionen under utveckling av branschen och sig själv. Estenomen förmår att med respekt för etiska principer verka i en internationell arbetsmiljö.
Lärandemål inom hud, hår, makeup och stil
• Estenomen behärskar principerna för människans anatomiska, fysiologiska och kroppsliga funktioner, och de vård- och stilrelaterade faktorer som främjar god hälsa. Estenomen kan handleda kunderna och arbetssamfundet i branschprodukternas, tjänsternas och redskapens säkra användning och utveckling.
Lärandemål inom kosmetiska
• Estenomen behärskar kosmetikprodukternas kemiska, fysiologiska och kommunikativa egenskaper, och beaktar råvarornas och förpackningarnas, lagstiftningens och den hållbara utvecklingens krav i sitt handlande med kosmetikprodukter i samband med de olika uppgifterna inom branschen, försäljning, marknadsföring och produktutveckling.
Lärandemål i skönhetsbranschens affärsverksamhet och företagsamhet
• Estenomen har kunskap om principerna för planering av affärsverksamhet inom branschen och om företagandets regler, samt kan i yrkesutövandet utnyttja affärsverksamhetens verktyg i en nationell och internationell verksamhetsmiljö. Estenomen verkar företagarmässigt och kan utveckla affärsverksamheten på etiskt hållbar grund.
Lärandemål i skönhetsbranschens forskning och utveckling
• Estenomen har förmåga att på ett arbetslivsnära sätt, och med hjälp av nätverk, forska i och utveckla affärsverksamheten inom branschen och sitt yrkesområde.
Välj mellan tajmning, struktur eller strukturerande vyn
Visa tajmningar för studier enligt läsår, termin eller period
Kod | Kursnamn | Studiepoäng (sp) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Höst 2025 | Vår 2026 | Höst 2026 | Vår 2027 | Höst 2027 | Vår 2028 | Höst 2028 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 5. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
COREBC-1003 |
GRUNDSTUDIER
(Välj alla) |
21 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC25IN01 | Introduction to Academic Studies at Novia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25SE01 | Swedish A1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25FI01 | Finnish A1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25EN01 | English for Bachelors of Beauty and Cosmetics | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25PH01 | Photography | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25DI01 | Digital Images and Content in Beauty and Cosmetics | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
PROFBC-1003 |
YRKESSTUDIER
(Välj alla) |
121 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC25BK |
Basic Knowledge for the Bachelor of Beauty and Cosmetics
(Välj alla) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC25BK01 | Skincare | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
BC25BK02 | Makeup | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25BK03 | Style | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
BC25BK04 | Hair | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25BK05 | Color Theory | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25BK06 | Beauty and Health | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC25CC |
Client Accentuated Concept
(Välj alla) |
26 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC25CC01 | Beauty Care and Makeup for the Client | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
BC25CC02 | Classic Looks for the Client | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||
BC25CC03 | Contemporary Looks for the Client | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25CC04 | Seasonal Fashion and Trends | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC25CC05 | Fashion Show | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25AC |
Aesthetic Concept
(Välj alla) |
24 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC25AC01 | Trends within Beauty and Cosmetics | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC25AC02 | Past Aesthetic Looks | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||
BC25AC03 | Present Aesthetic Looks | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25AC04 | Personal Style Branding | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||
BC25AC05 | Creating Visual Looks and Characters | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||
BC25EE |
Entrepreneurship and Events for Bachelors of Beauty and Cosmetics
(Välj alla) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC25EE01 | Customer Service, Sales and Social Media | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25EE02 | Entrepreneurship in own Business | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25EE03 | Marketing | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
SHV22EI03 | Entreprenörskap och interprofessionalitet | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||
BC25CD |
The Content and Development of Cosmetics
(Välj alla) |
14 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC25CD01 | Cells and Molecules | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||
BC25CD02 | Cosmetic Content | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25CD03 | Product Development of Cosmetics | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||
BC25RL |
Research and Leadership for Bachelors of Beauty and Cosmetics
(Välj alla) |
17 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC25RL01 | Research Methodology for Bachelors of Beauty and Cosmetics | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC25RL02 | Research Methodology and Thesis Process | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||
BC25RL03 | Knowledge Promotion within Beauty and Cosmetics | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC25RL04 | Leadership and Management within Beauty and Cosmetics | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC25RL05 | Fashion Studies and Fashion Industry | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
SIBC-1003 |
PRAKTIK
(Välj alla) |
48 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC25SI01 | Practice: Work within Customer Service | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||||||||||
BC25SI02 | Practice: Work within Business | 15 | 15 | 15 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||
BC25SI03 | Practice: Competence Development and Leadership | 15 | 15 | 15 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||
BC25SI04 | Practice: Event and Project Work | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||
BC25SI05 | Practice: Salon Work | 5 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||
OPBC-1003 |
VALFRIA STUDIER
(Välj poäng: 5) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DTBC-1003 |
EXAMENSARBETE
(Välj alla) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC25TH01 | Thesis Part 1, Idea and Theoretical Ground | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC25TH02 | Thesis Part 2, Method and Execution | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | 1.8 | 1.8 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | ||||||||||||||||||||
BC25TH03 | Thesis Part 3, Statement and Presentation | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
Totalt | 210 | 61 | 64 | 65 | 15 | 31 | 30 | 32.5 | 31.5 | 33 | 32 | 15 | 15.5 | 15.5 | 9.9 | 9.9 | 9.9 | 16.4 | 16.4 | 10.4 | 10.4 | 10.4 | 16.7 | 16.7 | 10.6 | 10.6 | 10.6 | 7.5 | 7.5 |
Antalet studiepoäng kan variera från läsår till läsår och termin till termin beroende på hur valfria och alternativa studier har tajmats.