Hoppa till innehåll

Business EnglishPoäng (3 sp)

Kod: FEK25KO04

Poäng

3 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
• kan muntligt och skriftligt kommunicera i de situationer som uppkommer i arbetslivet
• behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan ta till sig de huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch
• är medveten om stilskillnader och kan använda olika stilar i diverse kommunikationssituationer
• förstår kulturella skillnader i internationella sammanhang
• förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper

Studieperiodens (kursens) innehåll

• central terminologi för arbetslivet
• branschspecifik terminologi
• användbara ord och uttryck (professional English, Business English)
• exempel på olika kommunikationssituationer inom organisationer (organizational communication)
• exempel på kulturella skillnader och hur dessa kan påverka kommunikationen
• exempel på facklitteratur, artiklar och nyheter inom området

Förkunskapskrav

Andra stadiets kurs i engelska

Bedömningskriterier, nöjaktig (1)

Studerande har ytlig eller begränsad kunskap i ämnet, har delvis följt instruktionerna för uppgifter

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande behärskar central terminologi, har tillräcklig kunskap i ämnet och kan delvis reflektera över och tillämpa informationen, har följt instruktionerna för uppgifter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande behärskar central terminologi väl, har fördjupad kunskap i ämnet och kan reflektera över och tillämpa informationen, har följt instruktionerna för uppgifter

Anmälningstid

01.12.2025 - 04.03.2026

Tajmning

02.03.2026 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

3 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Miranda Ekholm
Grupper
  • FEK25D-V
    Tradenom (YH), h25, dagstudier, Vasa
  • ÖH25FEK-LED-V
    Öppna YH, Företagsekonomi, ledstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
• kan muntligt och skriftligt kommunicera i de situationer som uppkommer i arbetslivet
• behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan ta till sig de huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch
• är medveten om stilskillnader och kan använda olika stilar i diverse kommunikationssituationer
• förstår kulturella skillnader i internationella sammanhang
• förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper

Innehåll

• central terminologi för arbetslivet
• branschspecifik terminologi
• användbara ord och uttryck (professional English, Business English)
• exempel på olika kommunikationssituationer inom organisationer (organizational communication)
• exempel på kulturella skillnader och hur dessa kan påverka kommunikationen
• exempel på facklitteratur, artiklar och nyheter inom området

Tid och plats

Lektioner på campus

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material i Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar, diskussionsuppgifter etc.

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h för 3 sp (1 sp = 27 h)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har ytlig eller begränsad kunskap i ämnet, har delvis följt instruktionerna för uppgifter

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande behärskar central terminologi, har tillräcklig kunskap i ämnet och kan delvis reflektera över och tillämpa informationen, har följt instruktionerna för uppgifter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande behärskar central terminologi väl, har fördjupad kunskap i ämnet och kan reflektera över och tillämpa informationen, har följt instruktionerna för uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Muntligt prov (0-5), skriftligt prov (0-5) och inlämningsuppgifter (GK).

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Ogjorda/underkända uppgifter.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har delvis följt instruktionerna för uppgifterna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna och utfört dem väl.

Förkunskapskrav

Andra stadiets kurs i engelska