Service DesignPoäng (5 sp)
Kod: FEK23ÅKH01
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster i ett mångprofessionellt perspektiv
- inser kopplingen mellan service design, affärs- och verksamhetsutveckling
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- känner till metoder för service design och kan använda dem i sitt arbete på ett innovativt och kreativt sätt
Studieperiodens (kursens) innehåll
- centrala begrepp och processer inom service design
- metoder och verktyg för service design
- användarcentrerad tjänstedesign
- utvecklingsprojekt
Förkunskapskrav
Customer Relation Management
Anmälningstid
02.12.2025 - 15.01.2026
Tajmning
01.01.2026 - 31.07.2026
Antal studiepoäng
5 sp
FUI-andel
1 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Englanti
Antal studerande (min. - max.)
0 - 80
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Niklas Sundström
- Annemari Andrésen
- Håkan Sourander
Grupper
-
FEK23D-ÅTradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster i ett mångprofessionellt perspektiv
- inser kopplingen mellan service design, affärs- och verksamhetsutveckling
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- känner till metoder för service design och kan använda dem i sitt arbete på ett innovativt och kreativt sätt
Innehåll
- centrala begrepp och processer inom service design
- metoder och verktyg för service design
- användarcentrerad tjänstedesign
- utvecklingsprojekt
Tid och plats
- Campus Åbo, vårterminen 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Polaine, A., Reason, B. & Lövlie, L. 2013. Service Design. From Insight to Implementation.
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2013.This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly. Delar av boken är fritt tillgängliga på webben.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu.
Undervisningsmetoder
- Resurstillfällen
- Träningar
- Projekt
- Hackathon
-Tent
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med företag och organisationer inom projektet Light in the dark
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen 1.4 kl. 9-12
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.
Internationella kontakter
Hackathon i samarbete med Klaipeda University, Turiba, Vidzemes Augstskola, Estonian university of life-sciences och Vidzemes Augstskola
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro 10%
Hackathon 30%
Tent 60%
Underkänd (0)
Frånvaro från närtillfällen (inkl. hackathon) och tentamen
Underkänd tentamen
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Betydelsen av den teoretiska grunden framgår inte eller används knapphändigt.
Facklitteratur har använts ensidigt och inkonsekvent samt det finns brister i tillförlitligheten.
Källmaterial (inkl. facklitteratur) används utan motivering och begränsat.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår inte eller är bristfälliga.
Det kritiska tänkandet saknas eller är svagt.
Arbete i grupp medför svårigheter.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den teoretiska grunden framgår tydligt och stöder det som ska ges svar på.
Facklitteraturen är tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt men används aningen okritiskt och utan att till alla delar motiveras.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och är relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en god nivå.
Arbete i grupp går enkelt och ett mervärde ges till gruppen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den teoretiska grunden framgår tydligt, är logisk och bildar en utmärkt helhet.
Facklitteraturen är senaste nytt, tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt, används kritiskt och motiveras väl.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och förklaras på ett utmärkt sätt och är mycket relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en hög nivå.
Arbete i grupp går enkelt, ett stort ansvar tas och ett stort mervärde ges till gruppen.
Förkunskapskrav
Customer Relation Management
Anmälningstid
02.12.2024 - 28.02.2025
Tajmning
07.01.2025 - 30.04.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Marika Nygårdas
- Helena Nordström
- Kim Friman
Lärare
Maria Westerlund
Grupper
-
FEK22D-ÅTradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster i ett mångprofessionellt perspektiv
- inser kopplingen mellan service design, affärs- och verksamhetsutveckling
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- känner till metoder för service design och kan använda dem i sitt arbete på ett innovativt och kreativt sätt
Innehåll
- centrala begrepp och processer inom service design
- metoder och verktyg för service design
- användarcentrerad tjänstedesign
- utvecklingsprojekt
Tid och plats
- Campus Åbo, vårterminen 2025
Undervisningsmetoder
- Resurstillfällen
- Träningar
- Projektarbete
- Hackathon
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med företag inom projektet Light in the dark
Studerandes tidsanvändning och belastning
- 10 h resurtillfällen
- 20 h hackathon
- 48 h träningar
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Customer Relation Management