Hoppa till innehåll

Personalutveckling och intern kommunikationPoäng (5 sp)

Kod: FEK24LP02

Poäng

5 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- Förstår personalutvecklingens roll och vikten av kompetensutveckling
- Känner till hur man utvecklar av mål- och styrningssystem
- Känner till och behärskar talangutveckling och succession planning
- Inser betydelsen av ledarskapsrollen i intern kommunikation och kan skapa en intern kommunikationsstrategi
- Har kunskaper i problem- och konflikthantering
- Förstår betydelsen av etiska och juridiska överväganden i intern kommunikation

Studieperiodens (kursens) innehåll

Definitioner och mål med personalutveckling
Kontinuerlig inlärning som en del i organisationens konkurrenskraft
Fastställande av mål, prestandauppföljning och -mätning och implementering av styrningssystem samt ledarskapets roll i dessa
Talangutveckling och succession planning som en konkurrensfördel
Intern kommunikation som en konkurrensfördel i organisationer
Kommunikation, konflikthantering och tekniker för att lösa konflikter
Verbala, icke verbala kommunikationstekniker och presentationstekniker 
Kommunikationsfärdigheter för en inkluderande miljö
Konfidentialitet, sekretess, lagliga krav och rättvisa

Förkunskapskrav

Grundstudier i organisation och ledarskap

Anmälningstid

02.12.2025 - 05.01.2026

Tajmning

01.01.2026 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Camilla Ekman
Grupper
  • FEK23D-Å
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- Förstår personalutvecklingens roll och vikten av kompetensutveckling
- Känner till hur man utvecklar av mål- och styrningssystem
- Känner till och behärskar talangutveckling och succession planning
- Inser betydelsen av ledarskapsrollen i intern kommunikation och kan skapa en intern kommunikationsstrategi
- Har kunskaper i problem- och konflikthantering
- Förstår betydelsen av etiska och juridiska överväganden i intern kommunikation

Innehåll

Definitioner och mål med personalutveckling
Kontinuerlig inlärning som en del i organisationens konkurrenskraft
Fastställande av mål, prestandauppföljning och -mätning och implementering av styrningssystem samt ledarskapets roll i dessa
Talangutveckling och succession planning som en konkurrensfördel
Intern kommunikation som en konkurrensfördel i organisationer
Kommunikation, konflikthantering och tekniker för att lösa konflikter
Verbala, icke verbala kommunikationstekniker och presentationstekniker 
Kommunikationsfärdigheter för en inkluderande miljö
Konfidentialitet, sekretess, lagliga krav och rättvisa

Undervisningsmetoder

Litteratur för teoretisk förankring
Verkstäder
Diskussioner
Analyser och reflektioner
Flipped class room
Koppling till teamets verksamhet

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Grundstudier i organisation och ledarskap