Läkemedelsbehandling 1Poäng (3 sp)
Kod: VÅ26GV05
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har förståelse hur människans anatomi, fysiologi, och patologi påverkar administreringen av läkemedel, läkemedlets skeden och effekt i organismen vid planering, förverkligande och utvärdering av säker läkemedelsbehandling för olika patientgrupper
- har grundläggande kunskap i hur läkemedel påverkar människokroppen
- kan redogöra för läkemedelsbehandlingens juridiska grunder
- behärskar läkemedelsbehandlingens aseptik
- behärskar läkemedelsformer och deras vanligaste administreringssätt
- har färdigheter i injektionsgivning
- kan observera och utvärdera läkemedelsbehandlingens verkningar hos patienten
- har förståelse för läkemedelsbehandlingens betydelse inom patientsäkerheten
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- behärskar läkemedelsräkning på grundläggande nivå
Studieperiodens (kursens) innehåll
Lagar, styrande dokument och säker läkemedelsbehandling
Sjukskötarens roll, uppgifter och ansvar
Plan för läkemedelsbehandling
Hållbar utveckling: användning av material, återanvändning och förstörning av läkemedel i social- och hälsovård
De vanligaste läkemedelsgrupperna dess användningsområden, verkningsmekanismer och administreringssätt
Ordination av läkemedel samt recept
Läkemedelbehandlingens tio-rätt
Säker läkemedelsdosering
Subkutan och intramuskulär injektion
Självmedicinering
Läkemedelsräkning: grundräknesätt, avrundning, ekvationslösning, omvandlingar, doseringar
Beräkning av verksamma substanser (tabletter, lösningar)
Dosering med beaktande av patientens kroppsvikt och storlek
Användning av Terveysportti
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.