Hoppa till innehåll

Grunder i socialt arbetePoäng (5 sp)

Kod: SO22SAP6

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer.
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- mänskliga rättigheter och jämlikhet
- centrala definitioner och begrepp
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning och professionalitet i socialt arbete

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 11.11.2025

Tajmning

11.11.2025 - 17.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Sofia Saloranta
  • Carolina Silin
  • Tommy Björklund
Lärare

Carolina Silin

Grupper
  • USO25D-Å
    Socionom (YH), h25, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer.
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället.

Innehåll

- mänskliga rättigheter och jämlikhet
- centrala definitioner och begrepp
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning och professionalitet i socialt arbete

Tid och plats

Henriksgatan och Gripen 11.11-17.12.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Exempel på källor som kan användas i uppsatsen:
Börjeson, M. 2015. Förstå socialt arbete
Dahlstedt, M., Gruber, S., Herz, M., Lalander, P. & Abdullahi, M. 2021. Socialt arbete - rörelse, motstånd, förändring
Daves, M. 2013. The Blackwell Companion to Social Work.
Dunk-West, P. 2016. Att bli socialarbetare - En reflekterande vägledning för studenter
Kananoja, A. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma.
Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok
Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Litteraturstudier
Smågruppsträffar

Förverkligandets alternativa prestationssätt

.

Examination 1, Närstudier, 0,5 sp
- Det obligatoriskt att delta i 14/21 h
- Om du är frånvarande från mer än 14 h behöver du kompensera för frånvaron. Kompensationsuppgifter publiceras vi behov på Moodle.
- Det är förbjudet att använda AI då man skriver kompensationsuppgifter.
- Bedöms som UK/GK


Examination 2, Smågruppsarbete, 1 sp
- Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det man lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera
genom att lämna in en skriftlig sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa
förhandsmaterialet. Texten ska innehålla reflektion. Du ska med andra ord berätta om hurdana tankar texten väcker och reletera till konkreta exempel. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in på Moodle. Det är förbjudet att använda AI då man skriver kompensationsuppgifter.
- Studerande får feedback i samband med smågruppsträffarna
- Bedömning GK/UK


Examination 3, Verkstäder och exposure, 1 sp
- Studerande ska delta aktivt i de verkstäder som ingår i kursen
- De tre verstadsträffarna är obligatoriska
- Exposure har två oligatoriska träffar. Studerande deltar i introduktion till exposure 11.11 och i tillfället då reflektioner och insikter delas 10.12
- Studerande utför också två exposure vandringar
- Om studerande inte kan närvara under en verkstad eller en exposureträff ska studerande kompensera genom att göra en skriftlig kompensation som lämnas in till kursansvarig
- Bedömning GK/UK


Examination 4, Uppsats 2 sp
- Studerande skriver en individuell uppsats
- I uppsatsen besvarar studerande de givna frågorna i löpande text
- Texten skall vara bearbetad. Vid bearbetning ändras begrepp så att texten passar in i en finlänsk kontext. Uppsatsen får inte innehålla kopierad text utan skribenten ska utrycka den teori som har behandlats på närstudietillfällena och i de skriftliga källorna med egna ord
- Studerande ska hänvisa till minst 3 böcker och 3 elektroniska källor
- Källorna skall vara tillförlitliga, aktuella och relevanta
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Studerande följer Novias skrivanvisningar
- Källhänvisning i löpande text och källförteckning
- Uppsatsen ska omfatta 5-6 sidor text
- Mer detaljerade anvisningar för uppsatsen publiceras på Moodle
- Deadline 12.12.2025
- Bedömning med vitsord 0-5


Examination 5, Quiz, 0,5 sp
- Studerande förbereder sig till examinationen genom att flera gånger läsa igenom det givna materialet
- Quizet hålls på Moodle 17.12 kl. 8.00-23.59. Studerande väljer när hen avlägger quizet under den här dagen
- Studerande har endast 30 min till sitt förfogande då hen besvarar frågorna och ta ställning till påståendena.
- 65 % av svaren skall vara rätt för att quizet ska bli godkänt. Studerande behöver svara rätt på minst 13/20 frågor
- Studerande ha rätt till två omtentamenstillfällen
- Om studerande blir underkänd, kan hen göra quizet på nytt i januari 2026.
- Bedömning med vitsord 0-5

Studerandes tidsanvändning och belastning

.

Examination 1, Närstudier
- omfattning 0,5 sp, motsvarar 14 h


Examination 2, Smågruppsarbete
- Omfattning 1 sp motsvarar 27 h arbete
- I arbetsmängden ingår förberedelse inför smågruppsträffarna ca 19 h och deltagande i träffarna 8 h


Examination 3, Verkstäder och exposure
- Omfattning 1 sp motsvarar 27 h arbete
- I arbetsmängden ingår 12 h närstudier, sammanlagt ca 5 h exposure vandring, 10 h analys och reflektion


Examination 4, Uppsats 2 sp
- Omfattning 2 sp motsvarar 54 h arbete
- I arbetsmängden ingår att leta efter litteratur, läsa litteratur, identifiera de som är väsentligt, tänka och skriva en bearbetad uppsats

Examination 5, Quiz, 0,5 sp
- Omfattning 0,5 sp motsvarar 14 h
- I arbetsmängden ingår att läsa det givna materialet och att delta i examinationen

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

.
.

Examination 1, Närstudier
- För godkänt vitsord krävs deltagande i minst 14 h närstudier
Bedöms som GK/UK


Examination 2, Smågruppsarbete
För godkänt vitsord krävs:
- Tillräckligt förberedelse inför smågruppsträffarna
- Aktivt deltagande under träffarna
- Professionellt förhållningssätt
Bedöms som GK/UK


Examination 3, Verkstäder och exposure
För godkänt vitsord krävs:
- Tillräcklig förberdelse inför exposureträffen 10.12
- Aktivt deltagande under träffarna
- Professionellt förhållningssätt
Bedöms som GK/UK

Examination 4, Uppsats
Vid bedömningen beaktas:
- Att studerande har följt anvisningarna
- Att texten följer Novias skrivanvisningar
- Att texten är bearbeted och tydlig
- Att innehållet är täckande och relevant i förhållande till förhandsfrågorna
- Att källorna är tillförlitliga, aktuella och relevanta
Bedöms med skalan 0-5

Examination 5, Quiz
- 65 % av svaren skall vara rätt för att quizet ska bli godkänt. Studerande behöver svara rätt på minst 13/20 frågor
Bedöms med skalan 0-5

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 11.10.2025

Tajmning

11.10.2025 - 12.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

40 % Kontaktundervisning, 60 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 34

Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Åbo Socionom
  • Carolina Silin
Lärare

Carolina Silin

Grupper
  • USO25F-Å
    Socionom (YH), h25, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer.
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället.

Innehåll

- mänskliga rättigheter och jämlikhet
- centrala definitioner och begrepp
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning och professionalitet i socialt arbete

Tid och plats

11.10-12.12.2025
Gripen (Åbo, Tavastgatan 13, våning 2)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Grupparbete
Presentationer
Exposure-vandringar & reflektion
Litteraturstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 2, Uppsats
- DL 29.11.2025

Examination 3, Metodpresentation
- 12.12.2025

Examination 4, Exposure
- 12.12.2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

..

Examination 1, Deltagande i närstudier 0,5 sp
- Examination 1 avläggs genom aktivt deltagande på närstudietillfällena
- Närstudierna omfattar 14 h
- 100 % av närstudierna är obligatoriska och högst 33 % av närstudierna kan kompenseras
- Om du har varit frånvarande från ett närstudietillfälle så ska du göra de kompensationsuppgifter som publiceras på Moodle. I kompensationsuppgifterna ligger fokus på reflektion. AI får inte användas. Kom ihåg att lämna in alla kompensationsuppgifterna, medan kursen pågår


Examination 2, Uppsats 3 sp
Studerande skriver en individuell uppsats
- I uppsatsen besvarar studerande de givna frågorna i löpande text
- Texten skall vara bearbetad. Vid bearbetning ändras begrepp så att texten passar in i en finlänsk kontext. Uppsatsen får inte innehålla kopierad text utan skribenten ska utrycka den teori som har behandlats på närstudietillfällena och i de skriftliga källorna med egna ord
- Studerande ska hänvisa till minst 3 böcker och 3 elektroniska källor
- Källorna skall vara tillförlitliga, aktuella och relevanta
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Studerande följer Novias skrivanvisningar
- Källhänvisning i löpande text och källförteckning
- Uppsatsen ska omfatta 7-9 sidor text
- Mer detaljerade anvisningar för uppsatsen publiceras på Moodle
- Deadline 29.11.2025


Examination 3, Metodpresentation 1 sp
- Studerande ska som del av en grupp förbereda och hålla en presentation om en metod som används inom socialt arbete
- Gruppsammansättningen och temat lottas ut
- Presentationens längd 10 min
- Presentationerna hålls 12.12.2025
- Alla gruppmedlemmarna ska vara aktiva under presentationerna
- Presentationen ska ha visuellt material som stöd
- Gruppen ska utgå från minst åtta tillförlitliga och relevanta källor då de förbereder presentationen
- Källorna ska framgå genomgående under presentationen och i slutet ska en fullständig källförteckning presenteras
- Användning av AI ????
- Bedömning GK/UK
- Muntlig feedback efter presentationen


Examination 4, Exposure 0,5 sp
- Studerande utför två exposure-vandringar individuellt och presenterar sina observationer och reflektioner i grupp den 12.12
- Om studerande inte kan närvara då observationerna och reflektionen från exposure rapporteras ska studerande kompensera genom att göra en skriftlig kompensation som ska lämnas in på Moodle på inlämningsstället för kompensationer
- Bedömning GK/UK
- Muntlig feedback efter presentationen

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

_____________________________________________________________

Examination 1, Deltagande i närstudier 0,5 sp

Vid bedömningen beaktas:
- Aktivt deltagande
- Professionellt förhållningssätt
Bedöms som GK/UK
_____________________________________________________________

Examination 2, Uppsats 3 sp

Vid bedömningen beaktas:
- Att studerande har följt anvisningarna
- Att texten följer Novias skrivanvisningar
- Att innehållet är täckande och relevant i förhållande till förhandsfrågorna
- Att källorna är tillförlitliga, aktuella och relevanta
- Textens tydlighet
Bedöms med skalan 0-5
_______________________________________________________________

Examination 3, Metodpresentation 1 sp

Vid bedömningen beaktas:
- Innehållets relevans
- Tydlighet
- Att anvisningarna har följts
- Arbetsfördelningen och samarbetet mellan gruppmedlemmarna
Bedöms som GK/UK
_______________________________________________________________

Examination 4, Exposure 0,5 sp

Vid bedömningen beaktas:
- Tillräcklig förberdelse inför exposureträffen 12.12
- Aktivt deltagande under träffarna
- Professionellt förhållningssätt
Bedöms som GK/UK

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 30.10.2024

Tajmning

30.10.2024 - 10.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Carolina Silin
Lärare

Carolina Silin

Grupper
  • USO24D-Å
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer.
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället.

Innehåll

- mänskliga rättigheter och jämlikhet
- centrala definitioner och begrepp
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning och professionalitet i socialt arbete

Tid och plats

Henriksgatan och Gripen 30.10-10.12.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Exempel på källor som kan användas i uppsatsen:
Börjeson, M. 2015. Förstå socialt arbete
Dahlstedt, M., Gruber, S., Herz, M., Lalander, P. & Abdullahi, M. 2021. Socialt arbete - rörelse, motstånd, förändring
Daves, M. 2013. The Blackwell Companion to Social Work.
Dunk-West, P. 2016. Att bli socialarbetare - En reflekterande vägledning för studenter
Kananoja, A. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma.
Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok
Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Litteraturstudier
Smågruppsträffar

Förverkligandets alternativa prestationssätt

.

Examination 1, Uppsats 3 sp
- Studerande skriver en individuell uppsats
- I uppsatsen besvarar studerande de givna frågorna i löpande text
- Texten skall vara bearbetad. Vid bearbetning ändras begrepp så att texten passar in i en finlänsk kontext. Uppsatsen får inte innehålla kopierad text utan skribenten ska utrycka den teori som har behandlats på närstudietillfällena och i de skriftliga källorna med egna ord
- Studerande ska hänvisa till minst 3 böcker och 3 elektroniska källor
- Källorna skall vara tillförlitliga, aktuella och relevanta
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Studerande följer Novias skrivanvisningar
- Källhänvisning i löpande text och källförteckning
- Uppsatsen ska omfatta 7-9 sidor text
- Mer detaljerade anvisningar för uppsatsen publiceras på Moodle
- Deadline 10.12 kl. 22.00


Examination 2, Smågruppsarbete, 1 sp
- Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det man lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna
- Smågruppsträffarna hålls på Teams. Studerande ska delta i träffarna med kameran påslagen
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera
genom att lämna in en skriftlig sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa
förhandsmaterialet. Texten ska innehålla reflektion. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in på Moodle. Det är förbjudet att använda AI då man skriver kompensationsuppgifter.
- Studerande får feedback i samband med smågruppsträffarna
- Bedömning GK/UK

Examination 3, Verkstäder och exposure, 1 sp
- Studerande ska delta aktivt i de verkstäder som ingår i kursen
- De tre verstadsträffarna är obligatoriska
- Exposure har två oligatoriska träffar. Studerande deltar i introduktion till exposure 30.10 och i tillfället då reflektioner och insikter delas 4.12
- Studerande utför också två exposure vandringar
- Om studerande inte kan närvara under en verkstad eller en exposureträff ska studerande kompensera genom att göra en skriftlig kompensation som lämnas in till kursansvarig
- Bedömning GK/UK

Studerandes tidsanvändning och belastning

.

Examination 1, Uppsats
- Omfattning 3 sp motsvarar 81 h arbete
- I arbetsmängden ingår deltagande i närstudietillfällen, litteraturstudier och skrivning av uppsatsen


Examination 2, Smågruppsarbete
- Omfattning 1 sp, motsvarar 27 h arbete
- I arbetsmängden ingår förberedelse inför smågruppsträffarna ca 19 h och deltagande i träffarna 8 h


Examination 3, Verkstäder och exposure
- Omfattning 1 sp, motsvarar 27 h arbete
- I arbetsmängden ingår 11 h närstudier, sammanlagt ca 6 h exposure vandring, 10 h analys och reflektion

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

.

Examination 1, Uppsats
Vid bedömningen beaktas:
- Att studerande har följt anvisningarna
- Att texten följer Novias skrivanvisningar
- Att innehållet är täckande och relevant i förhållande till förhandsfrågorna
- Att källorna är tillförlitliga, aktuella och relevanta
- Textens tydlighet
Bedöms med skalan 0-5


Examination 2, Smågruppsarbete
För godkänt vitsord krävs:
- Tillräckligt förberedelse inför smågruppsträffarna
- Aktivt deltagande under träffarna
- Professionellt förhållningssätt
Bedöms som GK/UK


Examination 3, Verkstäder och exposure
För godkänt vitsord krävs:
- Tillräcklig förberdelse inför exposureträffen 4.12
- Aktivt deltagande under träffarna
- Professionellt förhållningssätt
Bedöms som GK/UK

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2023 - 12.10.2023

Tajmning

12.10.2023 - 08.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Sofia Saloranta
Lärare

Eva Juslin

Grupper
  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer.
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället.

Innehåll

- mänskliga rättigheter och jämlikhet
- centrala definitioner och begrepp
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning och professionalitet i socialt arbete

Tid och plats

12.10-8.12.2023 Henriksgatan och Gripen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Exempel på källor som kan användas i uppsatsen:
Börjeson, M. 2015. Förstå socialt arbete
Dahlstedt, M., Gruber, S., Herz, M., Lalander, P. & Abdullahi, M. 2021. Socialt arbete - rörelse, motstånd, förändring
Kananoja, A. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma.
Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok
Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Litteraturstudier
Smågruppsträffar

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Uppsats
- Studerande skriver en individuell uppsats
- I uppsatsen besvarar studerande de givna frågorna i löpande text
- Texten skall vara bearbetad. Vid bearbetning ändras begrepp så att texten passar in i en finlänsk kontext. Uppsatsen får inte innehålla kopierad text utan skribenten ska utrycka den teori som har behandlats på närstudietillfällena och i de skriftliga källorna med egna ord
- Studerande ska hänvisa till minst 3 böcker och 3 elektroniska källor
- Källorna skall vara tillförlitliga, aktuella och relevanta
- Studerande följer Novias skrivanvisningar
- Källhänvisning i löpande text och källförteckning
- Uppsatsen ska omfatta 7-9 sidor text
- Mer detaljerade anvisningar för uppsatsen publiceras på Moodle
- Deadline 17.11.2023
______________________________________________________________________________________________
Smågruppsarbete
- Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det man lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera
genom att lämna in en skriftlig sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa
förhandsmaterialet. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in till smågruppshandledaren per e-post.
- Studerande får feedback i samband med smågruppsträffarna

________________________________________________________
Verkstäder
- Studerande ska delta aktivt i de verkstäder som ingår i kursen
- Om studerande inte kan närvara under en verkstad ska studerande kompensera genom att göra en skriftlig kompensation som lämnas in till kursansvarig
- Bedömning GK/UK

Studerandes tidsanvändning och belastning

Uppsats
- Omfattning 3,5 sp, motsvarar en arbetsmängd på 95 h
- I arbetsmängden ingår deltagande i närstudietillfällen, litteraturstudier och skrivning av
uppsatsen
______________
Smågruppsarbete och verkstäder
- Omfattar 1,5 sp, motsvarar en arbetsmängd på 40 timmar
- Boka 4 h för att läsa förhandsmaterialet inför varje smågruppsträff

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppsatsen
Vid bedömningen beaktas:
- Att studerande har följt anvisningarna
- Att texten följer Novias skrivanvisningar
- Att innehållet är täckande och relevant i förhållande till förhandsfrågorna
- Att källorna är tillförlitliga, aktuella och relevanta
- Textens tydlighet
- Bedöms med skalan 0-5
_________________________________________________
Smågruppsarbete och verkstäder
Vid bedömningen beaktas:
- Tillräckligt förberedelse inför träffarna
- Aktivt deltagande under träffarna
- Professionellt förhållningssätt
- Bedöms som GK/UK

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2023 - 05.10.2023

Tajmning

05.10.2023 - 24.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Sofia Saloranta
Lärare

Eva Juslin

Grupper
  • USO23F-Å
    Socionom (YH), h23, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer.
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället.

Innehåll

- mänskliga rättigheter och jämlikhet
- centrala definitioner och begrepp
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning och professionalitet i socialt arbete

Tid och plats

5.10-24.11.2023 Henriksgatan och Gripen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur:
- Blennberger, E. 2005. Etik i socialpolitik och socialt arbete. Studentlitteratur.
- Blennberger, E. 2013. Bemötandets etik. Studentlitteratur.
- Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
- Larsson, S. & Sohlberg, P. 2014. Socialpsykologi för socialt arbete. Studentlitteratur.
- Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
- Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
- Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.

Publikationer:
- Akademikerförbundet SSR. Global definition av professionen socialt arbete. Tillgänglig här.
- Akademikerförbundet SSR. Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare. Tillgänglig här.
- Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna. Tillgänglig här.
- Barn och ungdomsetik inom social- och hälsovården. ETENE-publikationer 42. Tillgänglig här.
- Den etiska grunden för social- och hälsovården. 2011. ETENE-publikationer 33. Tillgänglig här.
- Kvalitetsrekommendation för barnskyddet. Tillgänglig här.
- Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande. Tillgänglig här.
- Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för personen inom det sociala området. Talentia. Tillgänglig här.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Litteraturstudier
Gruppdiskussioner
Inlämningsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämningsuppgift 1: 23.10.2023
Inlämningsuppgift 2: 23.11.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursexaminationer:
1. Närvaro: 0,5 sp (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift 1: 2 sp (0–5)
3. Inlämningsuppgift 2: 2,5 sp (0-5)
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar. (0,5 sp)

Vid eventuell frånvaro behöver frånvaron kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Närmare info gällande kompensationsuppgift laddas upp på Moodle efter det missade närstudietillfället.

_________________________________________________________________________
Inlämningsuppgift 1: Begrepp och definitioner (2 sp)

Studerande läser in sig på, definierar och diskuterar följande begrepp:
A) Socialt problem: förekomst och förklaringsmodeller
B) Socialt arbete: bakgrund, principer och arbetsmetoder
D) Mänskliga rättigheter och socialt arbete
D) Klientcentrerat synsätt och bemötandets etik

Definiera och diskutera de olika begreppen utgående från litteraturen (se lista på Moodle
· Omfattning: ca 6 sidor A4, font 12 radavstånd 1,5. (Exklusive pärm, innehållsförteckning och källförteckning). I reflektionsuppgiften följs Novias allmänna skrivanvisningar.

__________________________________________________________________________
Inlämningsuppgift 2: Socialt arbete - analys och reflektion (2,5 sp)

Välj en film, tv-serie, podcast eller alternativt ett skönlitterärt verk där det förekommer ett socialt problem och någon form av socialt klientarbete. Analysera problemet, beskriv orsaker, lösningar och förhållningssätt med utgångspunkt i kurslitteraturen. Reflektera över hur du som professionellt inom soicalt arbete skulle hantera utmaningarna och hur du skulle stöda eller handleda klienter med liknande problematik.

· Omfattning: ca 6–8 sidor A4, font 12 radavstånd 1,5. (Exklusive pärm, innehållsförteckning och källförteckning. I reflektionsuppgiften följs Novias allmänna skrivanvisningar)

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h (1sp / 27h)

Kursexaminationer:
Föreläsningar 13h = 0,5 sp
Inlämningsuppgift 1 och självstudier 54h = 2 sp
Inlämningsuppgift 2 och självstudier 68h = 2,5 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexaminationer:
1. Närvaro: 0,5 sp (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift 1: 2 sp (0–5)
3.Inlämningsuppgift 2: 2,5 sp (0-5)

Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla fyra delexaminationer.
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.

Bedömningskriterier:

Underkänd: Studerande har inte varit närvarande vid obligatoriska närstudietillfällen eller studerande har inte lämnat in tilldelad kompensationsuppgift eller arbetet följer inte uppgiftsbeskrivningen.

Godkänd: Studerande har närvarat vid varje närstudietillfälle alternativt lämnat in tilldelad kompensationsuppgift enligt anvisningar.
_______________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift 1 och 2

Bedömningskriterier:

0:
Examination 1:
Studerande har inte uppnått godkänd nivå pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.
Examination 2:
Studerande har i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.

1-2:
Examination 1: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna reflektioner.
Examination 2:Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.

3-4:
Examination 1: Studerande har redogjort samt visat klarhet för de olika begreppen samt definitionerna inom området. Studerande visar på logik i uppbyggnad och kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Examination 2:
Studerande har diskuterat frågorna och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället. Studerande har kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tillämpas inom sociala branschen.

5:
Examination 1: Studerande har redogjort för begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang.
Examination 2:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället. Studerande har varierat och analytiskt kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tillämpas inom sociala branschen.

Förkunskapskrav

Inga