SvenskaPoäng (3 sp)
Kod: KU22SV01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
02.07.2025 - 31.07.2025
Tajmning
19.09.2025 - 05.12.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Miranda Ekholm
Grupper
-
FOG25DGD-JFormgivare (YH), grafisk design, h25, dagstudier
-
FOG25DIN-JFormgivare (YH), inredningsarkitektur, h25, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Tid och plats
Närundervisning
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar om kommunikation, informationssökning, källkritik, vetenskapligt skrivande och presentationsteknik.
Diskussioner, övningar och inlämningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Presentation (0-5), uppsats (0-5) och andra inlämningsuppgifter (UK/GK).
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27h = 81h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Ogjorda/underkända uppgifter.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har delvis följt instruktionerna för uppgifterna.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna och utfört dem väl.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
02.08.2025 - 31.08.2025
Tajmning
01.09.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Miranda Ekholm
Lärare
Marcus Söderström
Grupper
-
UMS25DMP-JMusikpedagog (YH), h25, dagstudier
-
UMS25DMU-JMusiker (YH), h25, dagstudier
-
UMS25DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Tid och plats
Närundervisning
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar om kommunikation, informationssökning, källkritik, vetenskapligt skrivande och presentationsteknik.
Diskussioner, övningar och inlämningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Presentation (0-5), uppsats (0-5) och andra inlämningsuppgifter (UK/GK).
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27h = 81h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Ogjorda/underkända uppgifter.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har delvis följt instruktionerna för uppgifterna.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna och utfört dem väl.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 08.11.2024
Tajmning
01.11.2024 - 29.11.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Terese Herrgård-Backlund
- Ingela Bodbacka-Rak
Grupper
-
FOG24DIN-JFormgivare (YH), inredningsarkitektur, h24, dagstudier
-
BDK24DB-JBildkonstnär (YH), bildkonst, ht24, dagstudier
-
FOG24DGD-JFormgivare (YH), grafisk design, h24, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
02.08.2024 - 02.11.2024
Tajmning
01.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Ingela Bodbacka-Rak
Lärare
Ingela Bodbacka-Rak
Grupper
-
UMS24DMU-JMusiker (YH), h24, dagstudier
-
UMS24FMU-JMusiker (YH), h24, flerform
-
UMS24DMP-JMusikpedagog (YH), h24, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 20.10.2023
Tajmning
03.11.2023 - 08.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i konst, foto och design
- Utbildning i formgivning
Lärare
- Ingela Bodbacka-Rak
Grupper
-
BDK23DB-JBildkonstnär (YH), bildkonst, ht23, dagstudier
-
BDK23DF-JBildkonstnär (YH), fotografering, ht23, dagstudier
-
FOG23DGD-JFormgivare (YH), grafisk design, h23, dagstudier
-
FOG23DIN-JFormgivare (YH), inredningsarkitektur, h23, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Tid och plats
Kursstart: 3.11.2023
Kursavslut: 8.12.2023
Kursen genomrs på fredagar, främst i digirummet B1 360
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Svenska skrivregler, Språkrådet
Artiklar i kulturtidskifter
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, presentationer och övningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vid kursavslut 8.12.2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 SP
3x27 timmar = 81 timmar studerandes arbete
Tilläggsuppgifter för studerande
detaljerad information i kursutförandeplanen, tillgänglig två veckor före kursstart
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Uteblivna kursuppgifter och presentationer.
Ingen närvaro.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Vitsordet 1
Den studerande - deltar i undervisningen , utför uppgifter och godkänns, förstår kursen grundläggande innehåll
Vitsordet 2
Den studerande - deltar i undervisningen, utför uppgifter självständigt, behärskar kursens innehåll, skaffar självständigt information
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsordet 3
Den studerande- deltar aktivt undervisningen, utför uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursens innehåll, skaffar självständigt information
Vitsordet 4
Den studerande - deltar aktivt i undervisningen, urför uppgifterna självständigt och visar prov på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursen innehåll och tillämpar kursen i det egna arbetet, skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i det egna arbetet
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Vitsordet 5
Den studerande - deltar aktivt i undervisningen, utför uppgifterna självständigt och visar prob på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursens innehåll och tillämpar kunskapen i det egna arbetet, skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i det egna arbetet, visar prov på utveckling av den egna professionella identiteten
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 20.10.2023
Tajmning
01.08.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Ingela Bodbacka-Rak
Lärare
Marcus Söderström
Grupper
-
UMS23DMP-JMusikpedagog (YH), h23, dagstudier
-
UMS23DMU-JMusiker (YH), h23, dagstudier
-
UMS23DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav