Hoppa till innehåll

SvenskaPoäng (3 sp)

Kod: KU22SV01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

19.09.2025 - 05.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Miranda Ekholm
Grupper
  • FOG25DGD-J
    Formgivare (YH), grafisk design, h25, dagstudier
  • FOG25DIN-J
    Formgivare (YH), inredningsarkitektur, h25, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Tid och plats

Närundervisning

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material på Moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar om kommunikation, informationssökning, källkritik, vetenskapligt skrivande och presentationsteknik.

Diskussioner, övningar och inlämningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Presentation (0-5), uppsats (0-5) och andra inlämningsuppgifter (UK/GK).

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27h = 81h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Ogjorda/underkända uppgifter.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har delvis följt instruktionerna för uppgifterna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna och utfört dem väl.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.08.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Miranda Ekholm
Lärare

Marcus Söderström

Grupper
  • UMS25DMP-J
    Musikpedagog (YH), h25, dagstudier
  • UMS25DMU-J
    Musiker (YH), h25, dagstudier
  • UMS25DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Tid och plats

Närundervisning

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material på Moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar om kommunikation, informationssökning, källkritik, vetenskapligt skrivande och presentationsteknik.

Diskussioner, övningar och inlämningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Presentation (0-5), uppsats (0-5) och andra inlämningsuppgifter (UK/GK).

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27h = 81h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Ogjorda/underkända uppgifter.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har delvis följt instruktionerna för uppgifterna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna och utfört dem väl.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 08.11.2024

Tajmning

01.11.2024 - 29.11.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Terese Herrgård-Backlund
  • Ingela Bodbacka-Rak
Grupper
  • FOG24DIN-J
    Formgivare (YH), inredningsarkitektur, h24, dagstudier
  • BDK24DB-J
    Bildkonstnär (YH), bildkonst, ht24, dagstudier
  • FOG24DGD-J
    Formgivare (YH), grafisk design, h24, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.08.2024 - 02.11.2024

Tajmning

01.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Ingela Bodbacka-Rak
Lärare

Ingela Bodbacka-Rak

Grupper
  • UMS24DMU-J
    Musiker (YH), h24, dagstudier
  • UMS24FMU-J
    Musiker (YH), h24, flerform
  • UMS24DMP-J
    Musikpedagog (YH), h24, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 20.10.2023

Tajmning

03.11.2023 - 08.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i konst, foto och design
  • Utbildning i formgivning
Lärare
  • Ingela Bodbacka-Rak
Grupper
  • BDK23DB-J
    Bildkonstnär (YH), bildkonst, ht23, dagstudier
  • BDK23DF-J
    Bildkonstnär (YH), fotografering, ht23, dagstudier
  • FOG23DGD-J
    Formgivare (YH), grafisk design, h23, dagstudier
  • FOG23DIN-J
    Formgivare (YH), inredningsarkitektur, h23, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Tid och plats

Kursstart: 3.11.2023
Kursavslut: 8.12.2023

Kursen genomrs på fredagar, främst i digirummet B1 360

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Svenska skrivregler, Språkrådet
Artiklar i kulturtidskifter

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, presentationer och övningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vid kursavslut 8.12.2023

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 SP
3x27 timmar = 81 timmar studerandes arbete

Tilläggsuppgifter för studerande

detaljerad information i kursutförandeplanen, tillgänglig två veckor före kursstart

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Uteblivna kursuppgifter och presentationer.
Ingen närvaro.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1
Den studerande - deltar i undervisningen , utför uppgifter och godkänns, förstår kursen grundläggande innehåll

Vitsordet 2
Den studerande - deltar i undervisningen, utför uppgifter självständigt, behärskar kursens innehåll, skaffar självständigt information

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3
Den studerande- deltar aktivt undervisningen, utför uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursens innehåll, skaffar självständigt information

Vitsordet 4
Den studerande - deltar aktivt i undervisningen, urför uppgifterna självständigt och visar prov på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursen innehåll och tillämpar kursen i det egna arbetet, skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i det egna arbetet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet 5
Den studerande - deltar aktivt i undervisningen, utför uppgifterna självständigt och visar prob på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursens innehåll och tillämpar kunskapen i det egna arbetet, skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i det egna arbetet, visar prov på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 20.10.2023

Tajmning

01.08.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ingela Bodbacka-Rak
Lärare

Marcus Söderström

Grupper
  • UMS23DMP-J
    Musikpedagog (YH), h23, dagstudier
  • UMS23DMU-J
    Musiker (YH), h23, dagstudier
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.

Innehåll

Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande

.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav