SvenskaPoäng (3 sp)
Kod: KU22SV01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
15.06.2024 - 08.11.2024
Tajmning
01.11.2024 - 29.11.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Terese Herrgård-Backlund
- Ingela Bodbacka-Rak
Grupper
-
FOG24DIN-JFormgivare (YH), inredningsarkitektur, h24, dagstudier
-
BDK24DB-JBildkonstnär (YH), bildkonst, ht24, dagstudier
-
FOG24DGD-JFormgivare (YH), grafisk design, h24, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
02.08.2024 - 02.11.2024
Tajmning
01.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Ingela Bodbacka-Rak
Lärare
Ingela Bodbacka-Rak
Grupper
-
UMS24DMU-JMusiker (YH), h24, dagstudier
-
UMS24FMU-JMusiker (YH), h24, flerform
-
UMS24DMP-JMusikpedagog (YH), h24, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 20.10.2023
Tajmning
03.11.2023 - 08.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i konst, foto och design
- Utbildning i formgivning
Lärare
- Ingela Bodbacka-Rak
Grupper
-
BDK23DB-JBildkonstnär (YH), bildkonst, ht23, dagstudier
-
BDK23DF-JBildkonstnär (YH), fotografering, ht23, dagstudier
-
FOG23DGD-JFormgivare (YH), grafisk design, h23, dagstudier
-
FOG23DIN-JFormgivare (YH), inredningsarkitektur, h23, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Tid och plats
Kursstart: 3.11.2023
Kursavslut: 8.12.2023
Kursen genomrs på fredagar, främst i digirummet B1 360
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Svenska skrivregler, Språkrådet
Artiklar i kulturtidskifter
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, presentationer och övningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vid kursavslut 8.12.2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 SP
3x27 timmar = 81 timmar studerandes arbete
Tilläggsuppgifter för studerande
detaljerad information i kursutförandeplanen, tillgänglig två veckor före kursstart
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Uteblivna kursuppgifter och presentationer.
Ingen närvaro.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Vitsordet 1
Den studerande - deltar i undervisningen , utför uppgifter och godkänns, förstår kursen grundläggande innehåll
Vitsordet 2
Den studerande - deltar i undervisningen, utför uppgifter självständigt, behärskar kursens innehåll, skaffar självständigt information
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsordet 3
Den studerande- deltar aktivt undervisningen, utför uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursens innehåll, skaffar självständigt information
Vitsordet 4
Den studerande - deltar aktivt i undervisningen, urför uppgifterna självständigt och visar prov på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursen innehåll och tillämpar kursen i det egna arbetet, skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i det egna arbetet
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Vitsordet 5
Den studerande - deltar aktivt i undervisningen, utför uppgifterna självständigt och visar prob på eget initiativ, lämnar in uppgifter enligt deadline, behärskar kursens innehåll och tillämpar kunskapen i det egna arbetet, skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i det egna arbetet, visar prov på utveckling av den egna professionella identiteten
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 20.10.2023
Tajmning
01.08.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Ingela Bodbacka-Rak
Lärare
Marcus Söderström
Grupper
-
UMS23DMP-JMusikpedagog (YH), h23, dagstudier
-
UMS23DMU-JMusiker (YH), h23, dagstudier
-
UMS23DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
Lärandemål
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms för dessa studerande separat.
Innehåll
Sammanställandet av skriftliga arbeten i enlighet med högskolans anvisningar
Skriftliga uppgifters disposition, stil och källhantering
Sammanställning av olika dokument och skrivelser
Språkriktighet och formellt skrivande
.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav