Entreprenörskap 1Poäng (6 sp)
Kod: MU22EP01
Poäng
6 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har kunskap i att kontakta, agera och kommunicera med olika personer relevanta för det egna intresseområdet 
-  förstår  betydelsen av förmåga till social kompetens, nätverkande och kundbemötande samt risk- och stresshantering för ett framtida entreprenöriellt agerande
- har insikter i att  analysera och kritiskt reflektera över betydelsen av social entreprenörskap inom den egna branschen
- har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.
Studieperiodens (kursens) innehåll
•	Social entreprenörskap
•	Kommunikation
•	Nätverksbygge (branschorganisationer och -forum)
•	Gruppdynamik 
•	Teamwork
•	Ledarskap
•	Kundbemötande
•	Utmaningar, osäkerhet/riskhantering, motstånd, resiliens, stresshantering
Förkunskapskrav
inga förkunskaper
Mera information
´Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla. 
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.
Anmälningstid
15.06.2024 - 19.01.2025
Tajmning
20.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
6 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
 
Lärare
- Eero Paalanen
 
Grupper
- 
                        UMS23DMP-JMusikpedagog (YH), h23, dagstudier
 - 
                        UMS23DMU-JMusiker (YH), h23, dagstudier
 
Lärandemål
Studerande
- har kunskap i att kontakta, agera och kommunicera med olika personer relevanta för det egna intresseområdet 
-  förstår  betydelsen av förmåga till social kompetens, nätverkande och kundbemötande samt risk- och stresshantering för ett framtida entreprenöriellt agerande
- har insikter i att  analysera och kritiskt reflektera över betydelsen av social entreprenörskap inom den egna branschen
- har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.
Innehåll
•	Social entreprenörskap
•	Kommunikation
•	Nätverksbygge (branschorganisationer och -forum)
•	Gruppdynamik 
•	Teamwork
•	Ledarskap
•	Kundbemötande
•	Utmaningar, osäkerhet/riskhantering, motstånd, resiliens, stresshantering
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
inga förkunskaper
Tilläggsuppgifter
´Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla. 
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.
Anmälningstid
02.07.2023 - 31.07.2023
Tajmning
01.08.2023 - 31.07.2024
Antal studiepoäng
6 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
 
Lärare
- Eero Paalanen
 
Grupper
- 
                        UMS22DMU-JMusiker (YH), h22, dagstudier
 - 
                        UMS22DMP-JMusikpedagog (YH), h22, dagstudier
 
Lärandemål
Studerande
- har kunskap i att kontakta, agera och kommunicera med olika personer relevanta för det egna intresseområdet 
-  förstår  betydelsen av förmåga till social kompetens, nätverkande och kundbemötande samt risk- och stresshantering för ett framtida entreprenöriellt agerande
- har insikter i att  analysera och kritiskt reflektera över betydelsen av social entreprenörskap inom den egna branschen
- har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.
Innehåll
•	Social entreprenörskap
•	Kommunikation
•	Nätverksbygge (branschorganisationer och -forum)
•	Gruppdynamik 
•	Teamwork
•	Ledarskap
•	Kundbemötande
•	Utmaningar, osäkerhet/riskhantering, motstånd, resiliens, stresshantering
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
inga förkunskaper
Tilläggsuppgifter
´Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla. 
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.