Ämnesdidaktik 1Poäng (5 sp)
Kod: MS25PD01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- Ge exempel på praktiska och teoretiska insikter om instrumentalundervisning för elever på nybörjarnivå.
- Planera, analysera och utvärdera undervisningsprocessen utifrån didaktiska principer.
- Analysera och utvärdera elevens lärandeprocess med hänsyn till nybörjarnivå.
- Beskriva och använda uppbyggande kommunikation samt identifiera olika inlärningsmönster i den pedagogiska processen.
- Reflektera kring sitt musiska tänkande i ett lärarperspektiv.
- Analysera musikens betydelse ur ett filosofiskt perspektiv.
- Diskutera sitt eget sätt att tänka och handla i den pedagogiska processen.
- Ta ställning till lärarskapets etiska och sociala dimensioner.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Instrumentundervisning med övningselever på nybörjarnivå genom individuell och gruppundervisning. 20 x 30 min uppdelat på höst- och vårtermin.
- Analys och utvärdering av lärandeprocesser med fokus på nybörjarnivå.
Förkunskapskrav
Grundstudier i pedagogik
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Vitsord 1: Lärandemålen uppnås men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsord 3: Lärandemålen uppnås och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Vitsord 5: Lärandemålen uppnås mer än väl och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Av handledaren/läraren tillhandahållet material
Mera information
- Kursen hör ihop med Undervisningsövning 1.
- Kursen hör till pedagogiska studier för lärare, ämnesstudier.
- Kursen sker i samarbete med lärarutbildningen vid Åbo Akademi som även är examinator för 60 sp pedagogiska studier för lärare.