Ämnesdidaktik 2Poäng (5 sp)
Kod: MS25PD02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- Ge exempel på praktiska och teoretiska insikter om instrumentundervisning för elever på en fördjupad nivå.
- Integrera teori och praktik i det pedagogiska tänkandet genom att visa på analytisk och kritisk problemlösning och inre reflektion.
- Definiera och diskutera principer för ledarskap och gruppdynamik i den pedagogiska processen.
- Förklara och motivera betydelsen av kollegial samverkan i undervisningen.
- Diskutera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ, även i gruppundervisning och ensembleverksamhet.
• Ha en ökad analytisk medvetenhet om sin förmåga att värdera, ifrågasätta och förändra den egna yrkespraktiken och den egna professionella utvecklingen som musikpedagog.
• Diskutera och problematisera lärarskapets etiska och sociala dimensioner i ett mångkulturellt samhälle.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Didaktik för instrumentundervisning och ensembleledning med fokus på elever på en fördjupad nivå genom gruppundervisning och enskild handledning.
- Analys och utvärdering av lärandeprocesser ur ett brett perspektiv.
Förkunskapskrav
Grundstudier i pedagogik. Ämnesdidaktik 1 och Undervisningsovning 1
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Vitsord 1: Lärandemålen uppnås men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsord 3: Lärandemålen uppnås och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Vitsord 5: Lärandemålen uppnås mer än väl och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
• Av läraren/handledaren tillhandahållet material och litteratur.
Mera information
- Kursen hör ihop med Undervisningsövning 2.
- Ingår i pedagogiska studier för lärare, ämnesstudier.