Hoppa till innehåll

Kommunikativ och didaktisk samverkanPoäng (5 sp)

Kod: MS25PD04

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- Redogöra för centrala didaktiska principer i ämnesövergripande undervisningsarbete.
- Diskutera möjligheter och utmaningar med ämnesövergripande undervisning, med fokus på den egna professionella utvecklingen och elevens lärande.
- Reflektera över kollegialt och ämnesövergripande samarbete.
- Redogöra för och planera för utvecklandet av centrala lärstrategier som del av språk- och kunskapsutvecklande undervisning och skolans multilitteracitetsuppdrag.
- Förstå, analysera och redogöra för röstens och kroppsspråkets potential som kommunikativa och didaktiska verktyg.

Allmänfärdigheter:
- Akademiskt läsande och skrivande.
- Kritiskt och etiskt tänkande.
- Medieläskunnighet.
- Samarbetsförmåga.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kunskaper och färdigheter i ämnesövergripande undervisning med elevens delaktighet och lärande i fokus. Detta innebär perspektiv på kollegial och didaktisk samverkan som främjar en demokratisk kultur i skola och samhälle. Didaktiska kunskaper och färdigheter för att främja kritiskt och kreativt tänkande, medieläskunnighet och digital kompetens hos elever och studerande. Beredskap att i undervisningen tillämpa och medvetandegöra elever och studerande om lärstrategier som stärker deras lärande, utgående från skolans gemensamma multilitteracitetsuppdrag. Detta innefattar att kunna stödja elever och studerande i att utveckla läs- och skrivstrategier på ett didaktiskt ändamålsenligt sätt i olika läroämnen. Medvetenhet om röstens och kroppsspråkets potential som didaktiska verktyg och grundläggande kunskaper i röstergonomi.

Kursens omfattning:
- Ämnesövergripande didaktik och medieläskunnighet (3 sp)
- Multilitteracitet och lärstrategier för stärkt lärande (1 sp)
- Kroppsspråk och röst (1 sp)

Förkunskapskrav

- Avlagda grundstudier i pedagogik 25 sp, Fältpraktik 5 sp samt minst 60 sp enligt en ämneslärarinriktning i undervisningsämnet.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga. Kunskaper som bedöms vara ytliga kan t.ex. ha svag koppling till kurslitteratur och vara refererande till sin karaktär.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av läraren/handledaren tillhandahållet material och rekommenderad litteratur.

Mera information

- Kursen hör till pedagogiska studier för lärare, ämnesstudier
- Kursen sker i samarbete med lärarutbildningen vid Åbo Akademi.