Kommunikativ och didaktisk samverkanPoäng (5 sp)
Kod: MS25PD04
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- Redogöra för centrala didaktiska principer i ämnesövergripande undervisningsarbete.
- Diskutera möjligheter och utmaningar med ämnesövergripande undervisning, med fokus på den egna professionella utvecklingen och elevens lärande.
- Reflektera över kollegialt och ämnesövergripande samarbete.
- Redogöra för och planera för utvecklandet av centrala lärstrategier som del av språk- och kunskapsutvecklande undervisning och skolans multilitteracitetsuppdrag.
- Förstå, analysera och redogöra för röstens och kroppsspråkets potential som kommunikativa och didaktiska verktyg.
Allmänfärdigheter:
- Akademiskt läsande och skrivande.
- Kritiskt och etiskt tänkande.
- Medieläskunnighet.
- Samarbetsförmåga.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Kunskaper och färdigheter i ämnesövergripande undervisning med elevens delaktighet och lärande i fokus. Detta innebär perspektiv på kollegial och didaktisk samverkan som främjar en demokratisk kultur i skola och samhälle. Didaktiska kunskaper och färdigheter för att främja kritiskt och kreativt tänkande, medieläskunnighet och digital kompetens hos elever och studerande. Beredskap att i undervisningen tillämpa och medvetandegöra elever och studerande om lärstrategier som stärker deras lärande, utgående från skolans gemensamma multilitteracitetsuppdrag. Detta innefattar att kunna stödja elever och studerande i att utveckla läs- och skrivstrategier på ett didaktiskt ändamålsenligt sätt i olika läroämnen. Medvetenhet om röstens och kroppsspråkets potential som didaktiska verktyg och grundläggande kunskaper i röstergonomi.
Kursens omfattning:
- Ämnesövergripande didaktik och medieläskunnighet (3 sp)
- Multilitteracitet och lärstrategier för stärkt lärande (1 sp)
- Kroppsspråk och röst (1 sp)
Förkunskapskrav
- Avlagda grundstudier i pedagogik 25 sp, Fältpraktik 5 sp samt minst 60 sp enligt en ämneslärarinriktning i undervisningsämnet.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga. Kunskaper som bedöms vara ytliga kan t.ex. ha svag koppling till kurslitteratur och vara refererande till sin karaktär.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Av läraren/handledaren tillhandahållet material och rekommenderad litteratur.
Mera information
- Kursen hör till pedagogiska studier för lärare, ämnesstudier
- Kursen sker i samarbete med lärarutbildningen vid Åbo Akademi.