Scenframställning 1Poäng (4 sp)
Kod: DI17TE04
Poäng
4 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studeranden skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- kunna motivera sina egna utvecklingsmål inom scenframställning
- kunna relatera den egna scennärvaron till barnpublikens reaktioner
- kunna sammanfatta grundläggande principer för barnteater
Färdighet och förmåga
- kunna identifiera, utveckla och genomföra aktiveringsmöjligheter av publiken
- kunna producera en barnteaterföreställning beaktande delområden scenografi, dräkter samt ljud och ljus
- kunna rekonstruera och analysera produktionsprocessen och processen av den egna utvecklingen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha upptäckt vikten av ett fungerande grupparbete inom teaterarbete och ha utvecklat arbetsprinciper för detta
- ha utvecklat mod till stort uttryck
- ha förstått grunderna i skådespelarkonst
- har förståelse för hållbarhetsfrågor inom teaterbranschen
Studieperiodens (kursens) innehåll
Barnteater
Produktionsarbete som tar hänsyn till hållbarhetsfrågor gällande scenframställning, rekvisita, kläder och smink.
Förkunskapskrav
Inget förkunskapskrav
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Studiematerial och rekommenderad litteratur
En barnbok som dramatiseras
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.11.2023
Tajmning
06.11.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
4 - 20
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Ida-Maria Rak
Lärare
Marcus Söderström
Grupper
-
UMS23DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
Lärandemål
Studeranden skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- kunna motivera sina egna utvecklingsmål inom scenframställning
- kunna relatera den egna scennärvaron till barnpublikens reaktioner
- kunna sammanfatta grundläggande principer för barnteater
Färdighet och förmåga
- kunna identifiera, utveckla och genomföra aktiveringsmöjligheter av publiken
- kunna producera en barnteaterföreställning beaktande delområden scenografi, dräkter samt ljud och ljus
- kunna rekonstruera och analysera produktionsprocessen och processen av den egna utvecklingen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha upptäckt vikten av ett fungerande grupparbete inom teaterarbete och ha utvecklat arbetsprinciper för detta
- ha utvecklat mod till stort uttryck
- ha förstått grunderna i skådespelarkonst
- har förståelse för hållbarhetsfrågor inom teaterbranschen
Innehåll
Barnteater
Produktionsarbete som tar hänsyn till hållbarhetsfrågor gällande scenframställning, rekvisita, kläder och smink.
Tid och plats
25.10.2021-22.12.2021, Jakobstad
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-valfri bok om Barnteater
Undervisningsmetoder
-Learning by doing
-Gruppdiskussioner
-Grupparbeten
-Handledning av regissören
-Tutorprincip för specialkunnande (studerande lär sig av varandra)
-Självanalys på basen av processdagbok
-portfoliometoden
Praktik- och arbetslivssamarbete
offentliga föreställningar för barn
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Premier: mitten av december 2023
Hemtent
1.Deadline 20.12.2023
2.Deadline 13.1.2024
3.Deadline 20.1.2024
Studerandes tidsanvändning och belastning
104 timmar
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
-Prestationer under repetitioner och föreställningar
-Hemtent
Underkänd (0)
-Uteblivna kursuppgifter
-Närvaro mindre än 85% eller mindre än 65% utan kompensation
-Behärskar inte kursens innehåll
Förkunskapskrav
Inget förkunskapskrav